2008-12-23, 22:59
Medlem
Hej,

Då var det dags igen. Datorn startar inte...

Datorn får el och går igång men jag får ingen bild på skärmen och den kommer heller inte in i Windows. Nätaggregatet ger ifrån sig ett konstigt, svagt pipande ljud vilket det inte har gjort förut.
Dessutom så går den inte att stänga av med startknappen eller restartknappen utan jag måste dra ut strömkabeln för att den ska stängas av.

Har provat att dra ur strömkabeln och alla andra kablar, restartat cmos och bytt grafikkort. Något mer som kan provas?

MVH Axel
Citera
2008-12-23, 23:08
Medlem
Megadeths avatar
vafan. det är ju exakt samma problem som jag beskrev om min polare för typ 1 timme sedan här https://www.flashback.org/showpost....34&postcount=7 fast jag tyckte inte nätagget lät något konstigt. det var svårt att höra dock med alla fläktar som gick för fullt. hjälp till här nu.
Citera
2008-12-24, 00:18
Medlem
Ser man på. Då kanske det är någon som vill smälla två flugor i en smäll här då och skriva ner sin magiska lösning på detta problem =)
Citera
2008-12-24, 03:03
Medlem
Rollo Tomasis avatar
Jag startade om typ 25-30 ggr. Sedan gick det. Problemen började iom installationen av GTA IV...
Citera
2008-12-24, 04:27
Medlem
Halvljusets avatar
Supersvar

Kolla här!

http://img46.imageshack.us/my.php?image=namnlsdw2.jpg

Det brukar nämligen finnas en kontakt på moderkortet som försörjer med extra ström. Utan någon sladd i den (från nätaggregatet) så blir det ingen blid.
Citera
2008-12-24, 05:25
Medlem
Megadeths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halvljuset
Kolla här!

http://img46.imageshack.us/my.php?image=namnlsdw2.jpg

Det brukar nämligen finnas en kontakt på moderkortet som försörjer med extra ström. Utan någon sladd i den (från nätaggregatet) så blir det ingen blid.

jag förstår inte hur det där skulle hjälpa mig alls? självklart har jag ju kollat att allt sitter som det ska. det skrev jag även i länken som finns i den här tråden.
Citera
2008-12-24, 09:12
Medlem
pungsorks avatar
Det är med största sannolikhet en eller flera kondingar i nätaggregatet som har blivit dåliga. Att det tjuter/piper beror på att nätaggregatet försöker kompensera för de dåliga komponenterna men inte längre lyckas - därav får inte datorn tillräckligt med strön och går i ditt fall inte igång ordentligt.
Det betyder att du behöver skaffa ett nytt nätaggregat.
Citera
2008-12-24, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pungsork
Det är med största sannolikhet en eller flera kondingar i nätaggregatet som har blivit dåliga. Att det tjuter/piper beror på att nätaggregatet försöker kompensera för de dåliga komponenterna men inte längre lyckas - därav får inte datorn tillräckligt med strön och går i ditt fall inte igång ordentligt.
Det betyder att du behöver skaffa ett nytt nätaggregat.

Nej, det betyder att han behöver mäta effekten med en multimeter först istället för att blint lita på att någon random på flashback vet vad han snackar om.
Citera
2008-12-24, 11:25
Medlem
pungsorks avatar
Säger du det...Effekten säger du...hmm,
1: Så är det knappast effekten som ska mätas och det kan dessutom bli svårt med en multimeter...Däremot så kan man ju mäta den belastade spänningen som kan ge ett hum om det är problem, men ofta så består problemet av att spänningarna är ok, men att aggregatet pga. dåliga filterkondensatorer, släpper igenom en spänning som innehåller för mycket rippel (dvs störningar) och det behöver TS ett Oscilloskop för att mäta.

2: Tvivlar på att TS vare sig har utrustning eller kunskap för att utföra ovan.

Det bästa är naturligtvis att TS LÅNAR ett aggregat ur annan maskin och testar med innan beslut om köp tas!

Citat:
Ursprungligen postat av roadss
Nej, det betyder att han behöver mäta effekten med en multimeter först istället för att blint lita på att någon random på flashback vet vad han snackar om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in