2003-08-18, 09:23
Medlem
Hallå alla filmälskare! Är det någon av er som kan namnet på någon eller några filmer ur en kategori som kan betecknas som "föregångare till Indiana Jones" Det finns ett antal s/v äventyrsfimer med arkeologiska och lätt övernaturliga inslag. Jag tror att de flesta är 40-talsrullar, och jag minns en som hadlade om ett par juveler som var nyckeln till en antik hemlighet men som nu fanns infattade í ett par örhängen. Filmen innehåller all det obligatoriska med giriga skurkar, miljöer från hela världen, bl. a. en skidåkningsscen från Schweiz. Det fanns fler liknande filmer. Någon som minns något?

IJ4 - fact or fiction???
Citera
2016-07-04, 17:34
Medlem
Tunnan.och.Morotens avatar
Bump

Farbror Joakim i Kalle Anka ska visst ha varit en stor inspiration, mycket liknande äventyr i gamla serier 🐣
Citera
2016-07-05, 00:48
Medlem
Raudsepps avatar
http://www.theraider.net/information...spirations.php

En lista på ett gäng filmer som inspirerat IJ
Citera
2016-07-08, 13:36
Bannlyst
Sierra Madres Skatt / The treasure of Sierra Madre med Humphrey Bogart, är en viktig film i detta hänseende.

Stjärnornas krig hade nog aldrig blivit av utan Blixt Gordon på 30- och 40-talet.
Citera
2016-07-08, 18:13
Medlem
Wendigos avatar
Kolla upp filmer under genren Dieselpunk, de borde stämma in på vad du är ute efter..
Citera
2016-07-08, 18:24
Medlem
Black.Lipss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wendigo
Kolla upp filmer under genren Dieselpunk, de borde stämma in på vad du är ute efter..

Dieselpunk kan väl knappast anses vara en föregångare? Sen vet jag inte om den påhittade teknologin är representativt för Indiana Jones inspirationskällor. De flesta Dieselpunkfilmer kom väl efter Indiana Jones?
Rätta mig om jag har fel.
Citera
2016-07-10, 09:34
Medlem
Wendigos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Lips
Dieselpunk kan väl knappast anses vara en föregångare? Sen vet jag inte om den påhittade teknologin är representativt för Indiana Jones inspirationskällor. De flesta Dieselpunkfilmer kom väl efter Indiana Jones?
Rätta mig om jag har fel.

Kolla IMDB under dieselpunk så ser du
Citera
2016-07-10, 11:07
Medlem
Black.Lipss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wendigo
Kolla IMDB under dieselpunk så ser du

Från Wikipedia:
TS eftersöker föregångare, inte något retrofuturistisk. Jag tror du inte tänker på att han letar Inspiriationen till filmerna. Dieselpunk är ett nytt begrepp och en efterkonstruktion, inget av det som inspirerade Indiana Jonesfilmerna. Att någon 2001, hittade på termen Dieslpunk för sitt spel, och sen bestämde sig någon för att kalla just Indiana Jonesfilmerna för Dieselpunk är också bara konstigt.
Citera
2021-06-24, 00:24
Moderator
Neksnors avatar
Gammal tråd, men Tjuven i Bagdad från 1940.
https://www.youtube.com/watch?v=8upoPFafJqQ
Citera
2021-06-24, 05:56
Medlem
Dofternas avatar
Kung Salomos Sk(r)att med Richard Chamberlain (homosexuell).

Baserad på en roman av Allan Henry Rider Haggard. Jessies pappa är arkeolog och har listat ut var kung Salomos skatt finns. Men hon måste först hitta sin pappa. Jessie ber vapenkunnige Allan Quatermain om hjälp. I Zimbabwes djungel kämpar paret mot krokodiler, kvicksand, kannibaler, lejon och elefanter. Det största hotet kommer dock från två skurkar som också är ute efter skatten.
Citera
2021-06-25, 09:05
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Det goldene see (1919)

Är verkligen en föregångare till Indiana Jones.
Fritz Lang har fått ihop en riktigt bra äventyrshistoria.

Jag skulle bli förvånad om man inte hade kikat på den innan man gjorde Indiana Jones filmen, det finns en del detaljer som talar för det.
Den verkar även ha inspirerat Hergé, och historien om Rackham den rödes skatt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in