Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-12, 23:55
  #829
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Kanske lite att gå över gränsen men jag behöver er hjälp kära Prog diggare.
Går igenom min samling och hittar dessa skivor
Listan är väl ett nästan komplett då det finns en del i min skivsamling.
Varning för en salig blandning


/magnifik skivlista/

Är det något jag har missat att skaffa??
alla åsikter räknas enligt mig

Skäms dock över att jag inte har
Emerson, Lake & Palmer ‎– Emerson, Lake & Palmer i min samling.

Börjar med några grymma liveplattor:

Gentle Giant- Playing The Fool (2 LP/CD 1977) - fantastisk liveplatta med ett av de musikaliskt mest unika progrockbanden.

Transatlantic - Live in Europe (dvd 2004, skitsnygg dvd med Roine Stolt & c o, som även tolkar Beatleslåtar från Abbey Road-albumet. 2-disc-versionen innehåller även en lysande tagning av Shine On You Crazy Diamond. Det finns också en lyxversion med båda dvd:na och 2 cd, där de senare har all musik från den första dvd:n; jag fick tag i denna version tokbilligt i bra skick på Ebay )

Yes- Symphonic Live (dvd 2002, inspelad vid en konsert in Amsterdam bösten 2001, tillsammans med en mindre symfoniorkester. Bandet och orkestern är i utmärkt samspel och lyfter varandra även om Yes, som sig bör, dominerar. Utmärkta och mycket levande tolkningar av en intressant setlista. BL a fantastiska versioner av eposen The Gates of Delirium och Ritual

Yes - Yessongs (konsert-dvd 1974, insp i London dec 1972). Mycket bra, köp även det klassiska livealbumet med samma namn (3-LP/2-CD 1973), som har delvis samma låtlista men andra tagningar.

David Gilmour - Remember That Night - Live at Royal Albert Hall (dvd 2006) och
Roger Waters - In the Flesh - live at Portland, WA (dvd 2000). Säkerligen de två bästa köpen om man vill ha en del av Floyds 70-tal live på dvd. Bägge är lysande, men olika i tonläge och profil: Gilmour är poetisk och avklarnad, ibland mjukt nostalgisk, medan Waters konsert lyfter fram de mer politiska sidorna han tillförde Floyd, och den där vardagliga surrealismen blir också tydligare här. Båda är femstjärniga musikaliskt och visuellt, Gilmour fyller Albert Hall med varmt blått ljus och blixtrande lasers när det ska till - och kröner kvällen med ett av David Bowies sista scenframträdanden.

Tangerine Dream - Ricochet (1974) och Poland (1984), två utmärkta, nyskapande livealbum. Ricochet är till stora delar "äkta live" , delvis överarbetat i studio, Poland helt live (från Warszawa 1983).

Annat, mest 70-tal:


Mera Yes, kanske främst Relayer (1974) - en oerhört nyskapande skiva, minst tio år före sin tid musikaliskt (för mig är det en av bandets höjdpunkter),
Tales From Topographic Oceans (1973) - lyssna igenom på Youtube för att se om det är din grej, den här utsvävningen med en låt per LP-sida är en utpräglad älska-eller-hata-platta. Jag har diggat den i nära fyrtio år, men accepterar att den inte är allas likör. . Köp de remastrade Rhino-utgåvorna från 2003-4 av dessa och andra "klassiska" Yesplattor (utom Yessongs som inte ingick där), de är utmärkta och har coola bonusspår, inte minst relativt tidiga "replokalversioner" av de episka låtarna. Finns på Amazon UK.

och Keys to Ascension 2 (1997, en cd live, en studio), en verklig nytändning, båda skivorna mycket bra. Den sista med Wakeman i studio innan han lämnade bandet.

Horizont - Horizont (1978). Brådmoget album av svenskt proggrockband med en ung Tommy Nilsson på sång och flera andra som gick vidare till mer kända band, Starkt influerat av Genesis, mycket bra och ovanligt för Sverige där och då.

Patrick Moraz - The Story of i (1976) - debut-soloalbum av schweizisk keyboardfantom som ersatte Rick Wakeman i Yes under ett par år (han är med på Relayer). Härligt album med underbara låtar och coola arr, mycket vintagesyntar och piano, mycket brasilianska och latinska rytmer vilket funkar utmärkt.

Todd Rundgren: Initiation (LP 1975), en klassisk keyboard- och prog/soul-platta med ett verkligt original. Känd även för sin extremt långa speltid som LP: 68 minuter!

David Sylvian - Gone to Earth (2-LP/2-CD 1986) - atmosfäriskt och komplext dubbelalbum med en skiva ballader och proggiga instrumentaler, en skiva akustiska "ambient pieces", det hela med Robert Fripp som kreativ partner och ofta gitarrist.

I kanten av "Progressive" (du kanske har de här under andra stilar, never mind):

Led Zeppelin- Physical Graffiti (1975) - deras bästa album och den punkt där de är närmast progrocken. Många av spåren kunde ha hört hemma på eller tolkats på ett prog-album, och gruppens telepatiskt säkra samspel är rikt exponerat.

Weather Report - Birdland (studio-LP 1977), 8:30 (dubbel live 1979) och Live in Offenbach (arkivsläppt dvd av en livespelning för tysk tv 1978). Jazzrock, men mycket nära prog i ton, tilltal och melodik, och ett band som många inom progrocken beundrade. Fantastiskt liveband och...JACO!

Jaco Pastorius - Live in Italy (live 1986, utg 1992) - inspelad i Italien våren 86 med Jaco (bas), en ung Bireli Lagrene (gitarr) och den förbluffande trummisen Thomas Böröcz (i övrigt nästan okänd). Kanon, jag älskar den här liveplattan, varenda spår känns som en klassiker (lyssna in på Youtube så får du se)

Tori Amos - i princip ALLT fram till åtminstone The Beekeeper (2005), plus dvd:n med hennes första två spelningar från Montreux 1991/92.

Rainbow - Live in Munich 1977 - lysande dvd med Ritichie Blackmores band.
__________________
Senast redigerad av HepCat-X 2018-07-13 kl. 00:32.
Citera
2018-07-13, 00:25
  #830
Medlem
Mycket bra spelning med YES från Budapest, 1998, både ljud och video i utmärkt kvalitet och ett band på topp. 2½ timma storartad musik och spelglädje. Enjoy!

https://www.youtube.com/watch?v=FsdFmppxwaw (den andre gitarristen/basisten, han i jackan, är Billy Sherwood, som även producerade några fina album med gruppen vid denna tid)
__________________
Senast redigerad av HepCat-X 2018-07-13 kl. 01:06.
Citera
2018-07-13, 12:16
  #831
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Börjar med några grymma liveplattor:

Transatlantic - Live in Europe (dvd 2004, skitsnygg dvd med Roine Stolt & c o, som även tolkar Beatleslåtar från Abbey Road-albumet. 2-disc-versionen innehåller även en lysande tagning av Shine On You Crazy Diamond. Det finns också en lyxversion med båda dvd:na och 2 cd, där de senare har all musik från den första dvd:n; jag fick tag i denna version tokbilligt i bra skick på Ebay )


David Gilmour - Remember That Night - Live at Royal Albert Hall (dvd 2006) och
Roger Waters - In the Flesh - live at Portland, WA (dvd 2000). Säkerligen de två bästa köpen om man vill ha en del av Floyds 70-tal live på dvd. Bägge är lysande, men olika i tonläge och profil: Gilmour är poetisk och avklarnad, ibland mjukt nostalgisk, medan Waters konsert lyfter fram de mer politiska sidorna han tillförde Floyd, och den där vardagliga surrealismen blir också tydligare här. Båda är femstjärniga musikaliskt och visuellt, Gilmour fyller Albert Hall med varmt blått ljus och blixtrande lasers när det ska till - och kröner kvällen med ett av David Bowies sista scenframträdanden.Annat, mest 70-tal:[/u]
Led Zeppelin- Physical Graffiti (1975) - deras bästa album och den punkt där de är närmast progrocken. Många av spåren kunde ha hört hemma på eller tolkats på ett prog-album, och gruppens telepatiskt säkra samspel är rikt exponerat.

Rainbow - Live in Munich 1977 - lysande dvd med Ritichie Blackmores band.

Rainbow - Live in Munich 1977 har jag på CD. Riktigt härlig konsert med grymma versioner av låtar
David Gilmour - Remember That Night - Live at Royal Albert Hall (dvd 2006) och
Roger Waters - In the Flesh - live at Portland, WA (dvd 2000). finns här hemma på DVD.
Transatlantic har jag ett par skivor med Transatlantic är en av mina favoriter måste jag säga vissa stunder. Men det beror på vilket humör man är på.


Ang Led Zeppelin så har jag bara I-III med dem så det blir väl att skaffa Led Zeppelin- Physical Graffiti
med tiden
Citera
2018-07-13, 12:28
  #832
Medlem
Rebali179s avatar
Räknas Folkmusik som prog eller inte tro
Gruppen Kebnekajse finns dock på Progarchives http://www.progarchives.com/artist.asp?id=938
konstigt nog men ändå


Lyfter fram den utsöka skivan Kebnekajse - II
https://www.youtube.com/watch?v=Ep-KGfhevBM
Citera
2018-07-13, 13:42
  #833
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Rainbow - Live in Munich 1977 har jag på CD. Riktigt härlig konsert med grymma versioner av låtar
David Gilmour - Remember That Night - Live at Royal Albert Hall (dvd 2006) och
Roger Waters - In the Flesh - live at Portland, WA (dvd 2000). finns här hemma på DVD.
Transatlantic har jag ett par skivor med Transatlantic är en av mina favoriter måste jag säga vissa stunder. Men det beror på vilket humör man är på.


Ang Led Zeppelin så har jag bara I-III med dem så det blir väl att skaffa Led Zeppelin- Physical Graffiti med tiden

Kvalitet räknas oavsett genre! Och ja, skivlistan du postade var grym.

Om du gillade Gilmours RAH-dvd så borde du absolut kolla in Welcome to Sunny Florida med Tori Amos. Fullpackad och formsäker konsert vid slutet av en längre turné hösten 2003; de är bara tre musiker på scen men vilken spelning!! Genommusikalisk, lekfull, poetisk, ofta djupt gripande och med självklar publikkontakt. Vackert filmad, perfekt ljud och spännande bonusmaterial (bl a en lång intervju med sångerskan där hon berättar koncist och levande om sin utveckling som musiker, med- och motgångar och sin syn på musikskapandet och sig själv som kvinna). Tori har ibland nischats som en "tjejartist" men hon är för mig en självklar arvtagare till delar av 70-talets proggrock (om än inte de mest majestätiska banden typ Yes, Isildurs Bane eller ELP) - och naturligtvis till Kate Bush och Joni Mitchell.
__________________
Senast redigerad av HepCat-X 2018-07-13 kl. 14:02.
Citera
2018-07-13, 15:41
  #834
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Kvalitet räknas oavsett genre! Och ja, skivlistan du postade var grym.

Om du gillade Gilmours RAH-dvd så borde du absolut kolla in Welcome to Sunny Florida med Tori Amos. Fullpackad och formsäker konsert vid slutet av en längre turné hösten 2003; de är bara tre musiker på scen men vilken spelning!! Genommusikalisk, lekfull, poetisk, ofta djupt gripande och med självklar publikkontakt. Vackert filmad, perfekt ljud och spännande bonusmaterial (bl a en lång intervju med sångerskan där hon berättar koncist och levande om sin utveckling som musiker, med- och motgångar och sin syn på musikskapandet och sig själv som kvinna). Tori har ibland nischats som en "tjejartist" men hon är för mig en självklar arvtagare till delar av 70-talets proggrock (om än inte de mest majestätiska banden typ Yes, Isildurs Bane eller ELP) - och naturligtvis till Kate Bush och Joni Mitchell.

Får kolla upp det tipset med tiden , låter verkligen riktigt intressant
Citera
2018-07-16, 15:31
  #835
Medlem
Rebali179s avatar
fick tag på vinylen Supertramp - Crime Of The Century
jag är kär i skivan måste jag erkänna
Citera
2018-07-16, 18:27
  #836
Medlem
Niskalaukauss avatar
Kollade natten som var på jobbet, men gick kanske inte tillbaka tillräckligt långt i tråden.
Men lite konstigt att ingen nämner Von Hertzen Brothers som verkligen borde ha nämnts i en tråd om progg.

Von Hertzen Brothers - War Is Over

Von Hertzen Brothers - The Arsonist
Citera
2018-07-17, 14:54
  #837
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niskalaukaus
Kollade natten som var på jobbet, men gick kanske inte tillbaka tillräckligt långt i tråden.
Men lite konstigt att ingen nämner Von Hertzen Brothers som verkligen borde ha nämnts i en tråd om progg.

Inget band jag har hört talas om måste jag säga ang Prog
Citera
2018-07-17, 15:18
  #838
Medlem
flaskborstes avatar
Prova gruppen "Alquin" https://www.youtube.com/watch?v=lcD7c3rRnUA

Bra grupp från Nederländerna och samma tidsepok som TS efterfrågar.

"Marks" och "Mountain queen" är riktigt bra album..
Citera
2018-07-18, 00:43
  #839
Medlem
Niskalaukauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Inget band jag har hört talas om måste jag säga ang Prog
Lyssnade du på låtarna o vad tyckte du?
Citera
2018-07-24, 12:39
  #840
Medlem
Rebali179s avatar
Här kommer en liten konstig fråga.
Jobbar i butik som ni vet några av er.

Vilken Prog musik passar bäst i en butik??
Är så trött på radion och pop, tog med Jethro Tull - Aqualung ner och fick en bakläxa
Dock har vi Moonlight Shadow med Mike Oldfeild

Så jag hoppas på att ni kan ge mig tips
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback