2008-12-23, 00:15
Medlem
Dags att reda ut begreppen!

Nu har jag sett i tråd efter tråd kritik mot "feminister", men när jag läser de exempel som dyker upp som kritik, finner jag mest sådant som kritiserar den lilla grupp som egentligen kallas Manshatare.

Feminister däremot är ingen genuin liten grupp.
Feminism är ett stort begrepp som oxå kan kallas för kvinnorörelse.
Det finns många olika inriktningar, och det enda alla har gemensamt är att vilja förbättra kvinnors rättigheter och vilkor i samhället.

Sen hur detta ska gå till och hur männen påverkas av det skiljer sej mycket mellan olika inriktningar. Den vanligaste är dock att uppnå jämställdhet.

Ett utmärkt exempel på detta är Rösträtt, när männen hade rösträtt men inte kvinnorna stred kvinnorörelsen ( = feminismen ) för kvinnors rösträtt, och eftersom att det handlade om en kvinnorättsfråga, att uppnå en rättighet för kvinnorna; därav det feminina namnet på rörelsen; dvs. kvinnorörelse eller feminism. Männen behövde man inte strida för iom att de redan hade rösträtt, därav fokuset på kvinnorna.

Så om man är för jämställdhet men mot manshateri; så behöver man kritisera just manshateriet och inte feminismen; för att inte framstå som okunnig.

Blir så löjligt när hemmasnickrade begrepp som "tokfeminist" och liknande dyker upp; här har ni det rätta ordet på de som vill kastrera alla män och liknande: Manshatare kallas dem.
Citera
2008-12-23, 00:29
Medlem
:)

Då kan ju kvinnor börja bjuda på krogen och middag också då
Citera
2008-12-23, 00:33
Medlem
stilltons avatar
det är ju som du själv säger bara ordvrängeri, så varför blir du förbannad när du vet att du inte ingår i den kritiserade gruppen?
Faktum är dock att manshatare kallar sig för feminister för att ha en chans att nå ut med sitt budskap, det är dom du borde kritisera.
Citera
2008-12-23, 00:34
Medlem
JesusBronsons avatar
Etiketter, etiketter. Alla vill läsa dom, ingen vill bära dom.. hur mycket man än kallar sig för en sak, så kommer ens meningsmotståndare att kalla en för något annat, oftast mindre smickrande.
Citera
2008-12-23, 00:38
Medlem
WERYs avatar
Mkt bra att du tar tag i problemet och förklarar.

Folk är tyvärr förvirrade i begreppet feminism och vet inte vad det står för. Jag skulle kunna tro att det är en del av förtrycket, dvs man väljer att dra alla över en kam för att kunna smutskasta feminismen.
Kan ta som exempel på tråden om abortfrågan då Larsson eller vad han hette smutskastade alla feminister och sa att dom var själviska, horiga fittor som sprider hat över hela världen och splittrar samhället. Det var inte bara fel utan det var även sånt jävvla skitsnack så man blir upprörd av o läsa det
I varje fall var han mer hatisk än personerna som låg till föremål för hans beundran. Men när ett pucko säger såna saker är det nästan inte mer än rätt att manshatare finns

Att sedan dessa manhatare finns klandrar jag inte då jag vet att det finns kvinnohatare. Bara självklart att män blir hatade tillbaka när dom hatar kvinnor.

Exakt vilken kategori av feminist jag ska placera mig under är svår o säga men jag är ganska matriarkaliskt lagd så...
Jag har väl min egna kategori men huvudsaken med feminismen är ju att många orrätvisor i samhället mellan könen klaras upp
Citera
2008-12-23, 00:42
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WERY
Mkt bra att du tar tag i problemet och förklarar.

Folk är tyvärr förvirrade i begreppet feminism och vet inte vad det står för. Jag skulle kunna tro att det är en del av förtrycket, dvs man väljer att dra alla över en kam för att kunna smutskasta feminismen.
Kan ta som exempel på tråden om abortfrågan då Larsson eller vad han hette smutskastade alla feminister och sa att dom var själviska, horiga fittor som sprider hat över hela världen och splittrar samhället. Det var inte bara fel utan det var även sånt jävvla skitsnack så man blir upprörd av o läsa det
I varje fall var han mer hatisk än personerna som låg till föremål för hans beundran. Men när ett pucko säger såna saker är det nästan inte mer än rätt att manshatare finns

Att sedan dessa manhatare finns klandrar jag inte då jag vet att det finns kvinnohatare. Bara självklart att män blir hatade tillbaka när dom hatar kvinnor.

Exakt vilken kategori av feminist jag ska placera mig under är svår o säga men jag är ganska matriarkaliskt lagd så...
Jag har väl min egna kategori men huvudsaken med feminismen är ju att många orrätvisor i samhället mellan könen klaras upp
Så du säger att det är bra att begreppet definieras på ett korrekt vis, men att det egentligen inte går att definiera vad en feminist är?
Citera
2008-12-23, 00:46
Medlem
Kranvattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zathya
det enda alla har gemensamt är att vilja förbättra kvinnors rättigheter och vilkor i samhället.
Vad är det för rättigheter som vi män har som inte ni har?
Citera
2008-12-23, 00:52
Medlem
Whitesnakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kranvatten
Vad är det för rättigheter som vi män har som inte ni har?

det är väl snarare så att man vill att kvinnor och män ska ha samma rättigheter. Och TS kanske syftar på den diskriminering som faktiskt äger rum när mindre kompetenta män får chefsjobb som en kompetent kvinna mycket väl borde fått egentligen.
Citera
2008-12-23, 00:57
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
TS:

Med tanke på att både feminister och manshatare tar ära åt sig så fort någon av grupperna har åstadkommit något, och i princip aldrig vill separera sig ifrån varandra genom att kritisera den andra gruppens vrickade ståndpunkter, så drar jag samtliga över en kam.

För övrigt så kan varken feminism eller manshatande NÅGONSIN uppnå jämnställdhet mellan könen, så båda grupperna är ungefär lika vrickade.

Tack för mig.
Citera
2008-12-23, 00:59
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whitesnake
det är väl snarare så att man vill att kvinnor och män ska ha samma rättigheter. Och TS kanske syftar på den diskriminering som faktiskt äger rum när mindre kompetenta män får chefsjobb som en kompetent kvinna mycket väl borde fått egentligen.

Och lösningen på detta är att kvotera in mindre kompetenta kvinnor på arbetsplatser trots att det fanns flera kompetenta män som sökte jobbet.
Citera
2008-12-23, 01:07
Medlem
WERYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
Så du säger att det är bra att begreppet definieras på ett korrekt vis, men att det egentligen inte går att definiera vad en feminist är?

Klart det går men iom att det finns flera grupper som kallar sig feminist och tycker olika om saker så kan definitionen om vad feminist är vara svår att förklara då det finns så många plika vinklar och syner på vad feminist är.

För att dra den enkla slutsaten om vad en feminist är, jo det är någon som vill att förutsättningarna i samhället ska vara lika för alla människor.
Man ska vara både pappa och mamma ledig, dvs pappor ska även ses som föräldrar som är med sina barn och inte bara försörjare av familjen. Man ska ha lika rätt på arbetsmarknaden och inte diskrimineras på ett jobb bara för att man är tjej osv.

Så här kan man säga och sen finns det mkt mer som är standard för feminism men där igen så kommer vi till olika grupper som har olika syner på saker o ting som ex att vissa är emot porr med synvinkeln att det fokuserar på mannens önskningar och kvinnan bara är nån man sätter på medans en annan grupp hävdar att det är frigörande för att kvinnan kan skildra sin sexualitet öppet på film och leva ut på ett sätt hon inte kunde förr när dom var tvungna att täcka över hela kroppen med klädesplagg och dölja håret osv

Så att det finns en grundläggande ide om jämställdhet och orättvisor som försvinner i samhället, det är den gemensamma nämnaren för alla feminism men sen är det olika åsikter och vinklar som skapar förgreningar där den ena tycker att kvinnor ska ta för sig mer och den andra tycker att män ska kliva tillbaka istället för att kvinnor ska kliva fram.

Du ser resonemanget va?
Citera
2008-12-23, 01:30
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Klart det går men iom att det finns flera grupper som kallar sig feminist och tycker olika om saker så kan definitionen om vad feminist är vara svår att förklara då det finns så många plika vinklar och syner på vad feminist är.
så man kan inte kritisera en feminist för att det kan finnas en annan feminist som tycker något annat?
Citat:
För att dra den enkla slutsaten om vad en feminist är, jo det är någon som vill att förutsättningarna i samhället ska vara lika för alla människor.
Man ska vara både pappa och mamma ledig, dvs pappor ska även ses som föräldrar som är med sina barn och inte bara försörjare av familjen. Man ska ha lika rätt på arbetsmarknaden och inte diskrimineras på ett jobb bara för att man är tjej osv.
Själv tycker jag inte att man behöver kalla sig feminist för att tro på människors lika värde. Det är inget som kvinnor specifikt behöver lyftas fram för. Kvinnor värderas högre än män i många aspekter, och det krävs ingen maskulinism för att bekämpa det.
Citat:
Så här kan man säga och sen finns det mkt mer som är standard för feminism men där igen så kommer vi till olika grupper som har olika syner på saker o ting som ex att vissa är emot porr med synvinkeln att det fokuserar på mannens önskningar och kvinnan bara är nån man sätter på medans en annan grupp hävdar att det är frigörande för att kvinnan kan skildra sin sexualitet öppet på film och leva ut på ett sätt hon inte kunde förr när dom var tvungna att täcka över hela kroppen med klädesplagg och dölja håret osv

Så att det finns en grundläggande ide om jämställdhet och orättvisor som försvinner i samhället, det är den gemensamma nämnaren för alla feminism men sen är det olika åsikter och vinklar som skapar förgreningar där den ena tycker att kvinnor ska ta för sig mer och den andra tycker att män ska kliva tillbaka istället för att kvinnor ska kliva fram.

Du ser resonemanget va?

men en manshatare är inte en av dessa grenar?
varför då inte kritisera dessa personer för att använda fel uttryck? de som faktiskt kallar sig för feminister borde väl i första hand förstå vad begreppet innebär?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in