2008-12-22, 23:22
Bannlyst
Borde man inte få dubbelt så mycket minne på grafikkorten då? Jag får inte det i spelet GTA IV. Det går inte att ändra några inställningar så att man får mer minne heller när man ska konfigurera grafiken i spelet heller.

Jag har ett xforce 8800 gts med 320mb minne på och ett PNY 8800 gts med 320 mb minne. Manborde väl rimligtvis få 640mb om man kör dubbla kort eller?
Citera
2008-12-22, 23:28
Medlem
Nej.

Varför får någon annan förklara.
Citera
2008-12-22, 23:34
Medlem
Nate Blacks avatar
Det är för att i grafikkortens minnen så lagras exakt samma texturer. De räknar båda på samma saker.

Som att ge två mattesnillen uppgifter att räkna. Visst, det går snabbare, men de måste ha samma uppgifter att räkna på!
Citera
2008-12-22, 23:36
Medlem
Don Toros avatar
Eller som att ge två apor två olika bananar, visst, det går snabbare. Men om man ger dem samma banan och därefter tar tid vilken apa... Glöm det.
Citera
2008-12-22, 23:45
Medlem
Claritys avatar
Med dem nya drivisarna (180.48) kan du välja att den ena kör PhysX, dvs agerar ungefär som en fysikmotor.
Ger bättre 3Dmarks och hjälper i vissa spel som stödjer det, tex. GTAIV, Crysis, Princ of Persia etc.

Det som ovan talare säger stämmer egentligen inte. Det finns flera olika vis de två korten kan jobba på.
Utöver som jag nämnde med PhysX finns;

Dela skärmen mitt itu (horisontalt eller vertikalt), korten jobbar på var sin halva, ganska dåligt sätt att jobba, dvs långsamt.

Finns även Frame rendering 1&2.

Tar väldigt lång tid att förklara allt, dock står exakt hur allt fungerar här:
http://www.hexus.net/content/item.ph...6&redirect=yes

Kort sagt, alternate frame rendering 2 är oftast bäst att välja.
Citera
2008-12-23, 08:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Clarity
Med dem nya drivisarna (180.48) kan du välja att den ena kör PhysX, dvs agerar ungefär som en fysikmotor.
Ger bättre 3Dmarks och hjälper i vissa spel som stödjer det, tex. GTAIV, Crysis, Princ of Persia etc.

Det som ovan talare säger stämmer egentligen inte. Det finns flera olika vis de två korten kan jobba på.
Utöver som jag nämnde med PhysX finns;

Dela skärmen mitt itu (horisontalt eller vertikalt), korten jobbar på var sin halva, ganska dåligt sätt att jobba, dvs långsamt.

Finns även Frame rendering 1&2.

Tar väldigt lång tid att förklara allt, dock står exakt hur allt fungerar här:
http://www.hexus.net/content/item.ph...6&redirect=yes

Kort sagt, alternate frame rendering 2 är oftast bäst att välja.

Ok tack för svaren allihopa. Fan vad värdelöst! Jag som trodde att att ett till kort skulle göra susen då man spelar. Men jag har inte märkt någon större skillnad alls. I GTAIV så höjdes frameraten med ynka 0.6!!!

Hade jag vetat detta så hade jag inte gjort mig besväret att skaffa ett till kort!

Jag ska dock testa att köra rendering 2 och se om det snabbar upp frameraten i gta.
Citera
2008-12-24, 13:47
Medlem
Claritys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMK
Ok tack för svaren allihopa. Fan vad värdelöst! Jag som trodde att att ett till kort skulle göra susen då man spelar. Men jag har inte märkt någon större skillnad alls. I GTAIV så höjdes frameraten med ynka 0.6!!!

Hade jag vetat detta så hade jag inte gjort mig besväret att skaffa ett till kort!

Jag ska dock testa att köra rendering 2 och se om det snabbar upp frameraten i gta.
En annan sak med 8800gts korten är att de är fruktansvärt klockvänliga.
Jag drog upp min core från 513 till 700, mem från 1.58Ghz till 2Ghz, och behövde bara höjja fläkten till 65% (60% är orginal).

Kör även jag 8800GTS i SLI med PhysX och Frame Rendering alt.2.
Kan säga dig att klockning gjorde riktigt mycket! Jag får sjukt mycket högre fps och inget lagg när jag kör med ett överklockad 8800gts, jämfört med 2 orginal
(Nu är båda givetvis oc:ade)

Här är en bra fool-proof steg-för-steg guide hur du överklockar
http://benchmarkreviews.com/index.ph...1&limitstart=0
Citera
2010-09-07, 10:00
Medlem
anooonyms avatar
Bump. Så hur är det med SLI idagsläget? Jag har ett GTS 320mb sedan flera år och har aldrig haft problem med det, tycker det funkar bra (spelar inte jättemycket men lirade crysis med det rätt okej).

Har nu en snubbe som vill sälja ett kort till mig. Ska jag köpa? Får det nog ganska billigt skulle jag tro då det egentligen är ett gammal budget-kort.

Hur viktigt är det att det är exakt av samma tillverkare? Vilka saker måste vara identiska för att det ska fungera?

Värt att nämna är att min skärm har max upplösning 1440x900..
Senast redigerad av anooonym 2010-09-07 kl. 10:04.
Citera
2010-09-07, 10:38
Medlem
HaxxarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anooonym
Bump. Så hur är det med SLI idagsläget? Jag har ett GTS 320mb sedan flera år och har aldrig haft problem med det, tycker det funkar bra (spelar inte jättemycket men lirade crysis med det rätt okej).

Har nu en snubbe som vill sälja ett kort till mig. Ska jag köpa? Får det nog ganska billigt skulle jag tro då det egentligen är ett gammal budget-kort.

Hur viktigt är det att det är exakt av samma tillverkare? Vilka saker måste vara identiska för att det ska fungera?

Värt att nämna är att min skärm har max upplösning 1440x900..

Om du känner att du inte vill lägga ut så mycket pengar men ändå få en rätt bra boost (dessutom bör du klocka upp korten som tidigare har sagt) är det värt det!

Det som behöver bara lika är grafikprocessorn, G92 tror jag den heter eller så är det den innan G92 ^^ skitsamma det är samma i alla 8800GTS och helst ska det vara 320 MB det med, är det 640 kommer det ändå "strypas" till 320 så det tjänar du inget på. Ioförsig skulle du kunna köra det med 640 som single-kort och ditt 320 som PhysX isånafall

Behöver inte vara samma märke nej.
Citera
2010-09-07, 10:48
Medlem
anooonyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaxxarN
Om du känner att du inte vill lägga ut så mycket pengar men ändå få en rätt bra boost (dessutom bör du klocka upp korten som tidigare har sagt) är det värt det!

Det som behöver bara lika är grafikprocessorn, G92 tror jag den heter eller så är det den innan G92 ^^ skitsamma det är samma i alla 8800GTS och helst ska det vara 320 MB det med, är det 640 kommer det ändå "strypas" till 320 så det tjänar du inget på. Ioförsig skulle du kunna köra det med 640 som single-kort och ditt 320 som PhysX isånafall

Behöver inte vara samma märke nej.
Sweet, jo det var ett 320mb han hade också. Tackar för infon ^^
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in