• 1
  • 2
2008-12-22, 23:18
Medlem
Muha11s avatar
Har beslutat mig att jag vill köpa en papegoja. Läst lite och så men vet ej riktigt vilken som är den rätta för mig. Vill ha en social och pratglad goja.

Skulle vara bra om någon kunde ge info om vilken som är den mest lättlärda och så..Var köper man de och vad är kostnaden?

PS: Jag vet vilket ansvar det innebär att ha en papegoja så skippa onödiga kommentarer tack.

Tack för svar.
Citera
2008-12-22, 23:28
Medlem
http://haningegojor.se/indexen2.htm

Kan denna sida hjälpa dig? En rolig sida som beskriver hur det är att ha 2st Grå jakos i en lägenhet.
Citera
2008-12-22, 23:37
Medlem
Muha11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efraim Barkbit
http://haningegojor.se/indexen2.htm

Kan denna sida hjälpa dig? En rolig sida som beskriver hur det är att ha 2st Grå jakos i en lägenhet.

Läste lite..de verkar roliga fåglar. Men vilka är lättast att hantera och få att prata o så? Kom gärna med förslag.
Citera
2008-12-22, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muha11
Läste lite..de verkar roliga fåglar. Men vilka är lättast att hantera och få att prata o så? Kom gärna med förslag.

http://www.youschi.se/Artiklar/Vilke...ken_Amason.htm

Här har du lite information om amasoner.Det råder väl ingen tvekan om att jakon är den bästa talaren.Personerna bakom denna sida beskriver jakon som en väldigt "mentalt väldigt känslig goja" Amasoner å andra sidan kan ju vara väldigt tuffa speciellt gulhuvade och gulnackade.
Citera
2008-12-22, 23:50
Medlem
Muha11s avatar
Citat:
http://www.youschi.se/Artiklar/Vilke...ken_Amason.htm

Här har du lite information om amasoner.Det råder väl ingen tvekan om att jakon är den bästa talaren.Personerna bakom denna sida beskriver jakon som en väldigt "mentalt väldigt känslig goja" Amasoner å andra sidan kan ju vara väldigt tuffa speciellt gulhuvade och gulnackade.

Aa, najs länk. Har du själv någon fågel då?
Citera
2008-12-23, 23:09
Medlem
Citat:
Aa, najs länk. Har du själv någon fågel då?

Jag har 2st nymfparakiter båda är honor.Den ena är 9år och jag har haft henne sen hon var 6v, hon är tam som en hund.Båda är tama och jag kan klia båda två i nacken när jag vill.Bodde jag i hus ute på landet så skulle jag utan tvekan skaffa ´större gojor.Får jag rekomondera en goja så får det bli Svarthuvad vitbukspapegoja.Dom är som en nymfparakit i storlek men lite knubbigare.Djävligt vackra och roliga fåglar, det är full fart hela tiden.En handuppmatad vitbukare kostar väl runt 4-5000kr.

http://www.youtube.com/watch?v=sTbxyq9RhOc

Här har du en film på en Svarthuvad vitbukspapegoja.
Senast redigerad av Efraim Barkbit 2008-12-23 kl. 23:17.
Citera
2008-12-24, 02:01
Medlem
Muha11s avatar
Citat:
Jag har 2st nymfparakiter båda är honor.Den ena är 9år och jag har haft henne sen hon var 6v, hon är tam som en hund.Båda är tama och jag kan klia båda två i nacken när jag vill.Bodde jag i hus ute på landet så skulle jag utan tvekan skaffa ´större gojor.Får jag rekomondera en goja så får det bli Svarthuvad vitbukspapegoja.Dom är som en nymfparakit i storlek men lite knubbigare.Djävligt vackra och roliga fåglar, det är full fart hela tiden.En handuppmatad vitbukare kostar väl runt 4-5000kr.

http://www.youtube.com/watch?v=sTbxyq9RhOc

Här har du en film på en Svarthuvad vitbukspapegoja.

De e najs hehe. Men har själv köpt en fågel nu men vet ej vad det är för någojn riktigt. På kvittot står det sebrafink men det är inte det riktigt, de skrev det för att de låg i samma bur.
Hur avgör man om det är hona/hane?
Hur gör mand en tam just nu är den jätte rädd, går man nära den så flyger den genast iväg o skuttar runt..

Men angående papegoja så vill ja helst ha en pratglad typ, vad jag vet så verkar det vara en grå jako. Någon annan du kanske vet om som e pratglad?
Citera
2008-12-24, 22:30
Medlem
Gironas avatar
Citat:
De e najs hehe. Men har själv köpt en fågel nu men vet ej vad det är för någojn riktigt. På kvittot står det sebrafink men det är inte det riktigt, de skrev det för att de låg i samma bur.
Hur avgör man om det är hona/hane?
Hur gör mand en tam just nu är den jätte rädd, går man nära den så flyger den genast iväg o skuttar runt..

Men angående papegoja så vill ja helst ha en pratglad typ, vad jag vet så verkar det vara en grå jako. Någon annan du kanske vet om som e pratglad?

Du har köpt en fågel men vet inte vad det är för art?
Du ser väl i alla fall om det är en fink eller en papegoja?
Det är svårt att säga hur man avgör könet när man inte vet vilken art det är. Hos zebrafinkar har hanarna röda fläckar på kinderna vilket honorna inte har, men du var ju inte säker på att det var en zebrafink.

När det gäller tämjningen tycker jag att du ska låta fågeln vara ifred någon dag så att den vänjer sig vid sitt nya hem, lär sig att hitta till mat- och vattenskålen osv. Sedan kan du börja med att sitta utanför buren och prata med den, erbjuda den lite hirs genom burgallret och så småningom öppna burdörren och sticka in handen.
Tyvärr är min erfarenhet att finkar är mycket svåra att få så tama att de sitter på fingret. Visst, jag säger inte att det är omöjligt, men vill man ha en social fågel är en fink nog inte rätt val.
Har du en eller flera förresten?
Citera
2008-12-25, 02:27
Medlem
Muha11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Girona
Du har köpt en fågel men vet inte vad det är för art?
Du ser väl i alla fall om det är en fink eller en papegoja?
Det är svårt att säga hur man avgör könet när man inte vet vilken art det är. Hos zebrafinkar har hanarna röda fläckar på kinderna vilket honorna inte har, men du var ju inte säker på att det var en zebrafink.

När det gäller tämjningen tycker jag att du ska låta fågeln vara ifred någon dag så att den vänjer sig vid sitt nya hem, lär sig att hitta till mat- och vattenskålen osv. Sedan kan du börja med att sitta utanför buren och prata med den, erbjuda den lite hirs genom burgallret och så småningom öppna burdörren och sticka in handen.
Tyvärr är min erfarenhet att finkar är mycket svåra att få så tama att de sitter på fingret. Visst, jag säger inte att det är omöjligt, men vill man ha en social fågel är en fink nog inte rätt val.
Har du en eller flera förresten?

Okok, Jag har en. Det är verkligen nt en goja men den e liksom helst grön, blått huvud o lite röd på svansen. Den e ganska liten o så är buren också. Den är 25x18cm. Men fixar nog större snart.
Citera
2008-12-25, 03:52
Medlem
Citat:
Okok, Jag har en. Det är verkligen nt en goja men den e liksom helst grön, blått huvud o lite röd på svansen. Den e ganska liten o så är buren också. Den är 25x18cm. Men fixar nog större snart.

seriöst....har du gått o köpt en fågel utan en aning om hur du ska hantera den eller hur arten är att ha ? vissa fåglar måste ha en partner för o trivas du tänkte inte på att kolla upp sånt? du har j uinte alla indianer i kanoten
Citera
2008-12-25, 11:11
Medlem
Muha11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apor
seriöst....har du gått o köpt en fågel utan en aning om hur du ska hantera den eller hur arten är att ha ? vissa fåglar måste ha en partner för o trivas du tänkte inte på att kolla upp sånt? du har j uinte alla indianer i kanoten

Vet, blev ett impulsköp. Men har vatt nere på affären o frågat lite. De bara svarade att en partner hade ej skadat den och en en aning större bur.
Citera
2008-12-25, 19:57
Medlem
Gironas avatar
Citat:
Vet, blev ett impulsköp. Men har vatt nere på affären o frågat lite. De bara svarade att en partner hade ej skadat den och en en aning större bur.

"En partner hade inte skadat den"?! De borde ha upplyst dig om att det är OLAGLIGT att ha en ensam fågel. Dessutom är din bur alldeles för liten.
En bur för en liten fink ska enligt lagen ska vara minst 0,7 meter lång och 0,6 meter hög. (Länk till mått: http://www.amiralenzoo.se/burmatt_till_faglar.htm)

Jag hoppas verkligen att du är ett troll, men om du mot förmodan är seriös bör du snarast kolla upp vad det är för art du har, byta till en större bur och skaffa en kompis till fågeln.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in