Citat:
Ursprungligen postat av Muha11
De e najs hehe. Men har själv köpt en fågel nu men vet ej vad det är för någojn riktigt. På kvittot står det sebrafink men det är inte det riktigt, de skrev det för att de låg i samma bur.
Hur avgör man om det är hona/hane?
Hur gör mand en tam just nu är den jätte rädd, går man nära den så flyger den genast iväg o skuttar runt..
Men angående papegoja så vill ja helst ha en pratglad typ, vad jag vet så verkar det vara en grå jako. Någon annan du kanske vet om som e pratglad?
Du har köpt en fågel men vet inte vad det är för art?
Du ser väl i alla fall om det är en fink eller en papegoja?
Det är svårt att säga hur man avgör könet när man inte vet vilken art det är. Hos zebrafinkar har hanarna röda fläckar på kinderna vilket honorna inte har, men du var ju inte säker på att det var en zebrafink.
När det gäller tämjningen tycker jag att du ska låta fågeln vara ifred någon dag så att den vänjer sig vid sitt nya hem, lär sig att hitta till mat- och vattenskålen osv. Sedan kan du börja med att sitta utanför buren och prata med den, erbjuda den lite hirs genom burgallret och så småningom öppna burdörren och sticka in handen.
Tyvärr är min erfarenhet att finkar är mycket svåra att få så tama att de sitter på fingret. Visst, jag säger inte att det är omöjligt, men vill man ha en social fågel är en fink nog inte rätt val.
Har du en eller flera förresten?