2008-12-22, 22:34
Medlem
Dimetyls avatar
Ja, det är väl värt att tänka på?

Vilka av er kommer att ställa sig inför en skolklass och börja med de välbekanta orden; "Det börja' me en cigg va'..." och sen forsätta att berätta om hur hemskt det är att gå ner sig i drogträsket, medge öppet inför publik hur fel man hade när man sa att det var helt ofarligt och under kontroll, hur illa det än såg ut?

Hur många av er kommer dra samma lögner som de ni spottar efter och föraktar idag? Kan ni se er själva där framme, slitna och sugna på att skrämma högstadieelever som har lust att knarka och som kommer att skratta åt er när ni har gått av scenen och göra som högstadieelever alltid har gjort: Fight the power och knarka EXTRA mycket den kvällen..?

Tänk på den!
Citera
2008-12-23, 00:17
Medlem
Flatroms avatar
Jag dör hellre än att stå på "scenen" och dra en massa propagandasnack för massor tonåringar.
Citera
2008-12-23, 00:27
Medlem
Promo._s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimetyl
text

En sak jag funderat rätt mycket över: Är det några pengar att tjäna genom att stå och berätta sin livserfarenhet för ungar i skolan - för att skrämma dem från att börja knarka? (vilket, som de flesta vet, absolut inte fungerar..)

OnT: Tror aldrig jag kommer att stå där.
Citera
2008-12-23, 00:45
Medlem
666FaceBreaker*s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flatrom
Jag dör hellre än att stå på "scenen" och dra en massa propagandasnack för massor tonåringar.

Jag dör hellre än att stå på scen överhuvudtaget!

Och nej, det vore alltför mycket dubbelmoral.
"Kom ihåg ungar, ta inte droger och stanna i skolan!" för att sedan gå till sin nerpundade lägenhet i hammarkullen och skjuta jonk.
Hahaha!

Peace 666
Citera
2008-12-23, 10:20
Medlem
Sandozs avatar
Nja, misstaget är väl just att bunta ihop alla psykoaktiva substanser och kalla dem knark. Jag är väl mer inne på Hassans idé om FFN eftersom jag är förälder själv . F ö ser jag FB lite som min skolklass där jag kan agera både som lärare och elev. Vissa substansers effekter kommer jag alltid predika för och vissa rus kommer jag alltid förakta, dessa åsikter grundas dels i personliga erfarenheter och kulturella mönster men även, och kanske viktigast, hur ämnet rent faktiskt påverkar människans fysik och psyke.

Bengan talar utifrån ett socioekonomiskt perpektiv som är helt främmande för mig (jag har f ö arbetat inom missbrukarvården och jag menar inte att jag inte kan ta till mig deras levnadshistorier och känna sympati med individen som sådan) därför kunde inte de erfarenheterna nå mig och jag uppfattar dessa predikanter som marionetter i samhällets teater, dessa föreläsningar är ett sätt att befästa rollerna. Därmed inte sagt att de inte, eventuellt, fyller en funktion för vissa individer men enligt mig vore det betydligt bättre om ungdomar fick ta del av berättelser från folk som kan hantera droger och har gjort så i många år. Människor som har lärt sig använda verktygen på rätt sätt och inte missbrukar dem.

Jag tror samhället skulle tjäna enormt på en sådan attityd, för droger har alltid funnits och de är här för att stanna. Jag är dessutom övertygad om att vissa substanser är medvetandeförhöjande och kan användas till att forma oss (här syftar jag inte på specifika ämnen utan individanpassade "lektioner"). Vi måste förstå substanserna både som gift och medicin och på ett ansvarsfullt sätt försöka skapa ett klimat där man luckrar upp detta förlegade synsätt, som visserligen är helt förståeligt och till viss del varit nödvändigt, men som idag är fullständigt bisarrt och kontraproduktivt.

Vad som är gift för den ene är medicin för den andre, när informationen omvandlas till kunskap kommer möjligheterna öka enormt för att på ett mer effektivt sätt nå missbrukarkaraktärer. För vi känner ju alla till vilka vägar ut ur ett tungt missbruk som finns idag.
Citera
2008-12-23, 11:32
Medlem
Melongrasss avatar
Fan vad kul det hade varit om någon gick upp där och berättade "sanningen" istället.

Citera
2008-12-23, 13:32
Medlem
Spritpennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandoz
text

Jo, men å andra sidan, om man istället står där och berättar för dessa högstadieelever att det faktiskt GÅR att hantera narkotika till en viss gräns, ja då släpper man ju plötsligt hela förbudsgrejen för ungarna.

"Jahaa, så man behöver bara kontrollera, höhö!"
"Bara å knarka loss, fan ja har ju kontroll, röker ba' ett par cigg om dan juh!"

Hela den här grejen med narkotikaproganda är jag för, när den riktas till minderåriga. Efter 18-20+ så tycker jag man ska sköta sig själv. Är man yngre dock, kan man inte riktigt klara av det.

Borde vara hårdare straff för narkotikabrott under 18, och mildare över 18. Då skulle fler antagligen vänta med att testa och sålunda bilda sig en egen, men framförallt och förhoppningsvis bättre uppfattning.
Citera
2008-12-23, 14:51
Medlem
Uncle Dukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spritpenna
Jo, men å andra sidan, om man istället står där och berättar för dessa högstadieelever att det faktiskt GÅR att hantera narkotika till en viss gräns, ja då släpper man ju plötsligt hela förbudsgrejen för ungarna.

"Jahaa, så man behöver bara kontrollera, höhö!"
"Bara å knarka loss, fan ja har ju kontroll, röker ba' ett par cigg om dan juh!"

Hela den här grejen med narkotikaproganda är jag för, när den riktas till minderåriga. Efter 18-20+ så tycker jag man ska sköta sig själv. Är man yngre dock, kan man inte riktigt klara av det.

Borde vara hårdare straff för narkotikabrott under 18, och mildare över 18. Då skulle fler antagligen vänta med att testa och sålunda bilda sig en egen, men framförallt och förhoppningsvis bättre uppfattning.

Jag håller med om att narkotikapropaganda riktad till minderåriga nog är rätt bra trots allt. I tidiga till sena tonår ser man världen mycket i svart och vitt. Hur många här har inte varit extremkommunister eller ultraliberaler i sin ungdom, tills man blev äldre och förstod att man måste handla efter rim och reson och inte utopier? Samma sak med narkotika, en vuxens "man kan knarka med ansvar" kan jag föreställa mig lätt blir "det är jättelätt att knarka med ansvar" i en tonårings öron. Jag överdriver lite, men ni förstår min poäng. Visst bör man vara nyanserad och inte ljuga i propagandan, men man bör göra allt för att folk inte börjar knarka, åtminstone inte förrän de når vuxen ålder.
Däremot håller jag inte med om straffen. Jag tror att det de allra flesta är rädda för när de är knarkande tonåringar är att deras föräldrar ska få veta, det är nog ofta straff nog. Däremot kan en liten känning i plånboken kanske vara okej. Eller vad fan säger jag? Jag är ju för narkotikalegalisering. Ja, men ring föräldrarna i alla fall, som när minderåriga är fulla. Hur som helst ska det fan inte stå med i belastningsregistret för en lååång tid framöver, jävligt synd om folk som har "ringa narkotikabrott" i registret för en dumhet i 15-årsåldern.
Citera
2008-12-23, 21:40
Medlem
Dimetyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Promo._
En sak jag funderat rätt mycket över: Är det några pengar att tjäna genom att stå och berätta sin livserfarenhet för ungar i skolan - för att skrämma dem från att börja knarka? (vilket, som de flesta vet, absolut inte fungerar..)

Nej, det är nog inga pengar tror jag... men jag vet inte säkert. Skulle inte tippa på det...
Citera
2008-12-24, 00:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Promo._

Det handlar nog mer om fängelse/samhällstjänst/straff man kan slippa snarare än pengar man kan tjäna när det handlar om sådana framträdanden. Det finns väl inte en enda erfaren missbrukare i landet som tror på att den informationen verkligen har nån effekt annat än att den intresserar kicksökarna för nya preparat...?

Själv skulle jag hellre ta ett straff än att stå och skada och skrämma små barn på det där medeltida sättet... nån måtta får det vara på dårskapen man ställer upp på.,
Citera
2008-12-24, 00:51
Bannlyst
Citat:

Mm .. Men eftersom ungarna redan skiter i de förbud de tycker är ologiska så har de redan nu visat att de vill kunna ta mer ansvar för informationen de serveras. Det man idag utelämnar i drogundervisningen tar många ungdomar reda på själva genom att testa drogerna i fråga. Det indikerar tydligt på att de både vill ta och faktiskt tar mer ansvar för att få mer information. Det smahället inte kan ge måste de anskaffa själva. Att bara ge delar av informationen om ett ämne gör att ämnet i sig blir en enda stor frestelse.

Här tar man barn i 10-12-årsåldern och så informerar man dem om ett helt smörgåsbord med grejer som många av dem inte ens kände till innan. Därefter säger man att allt är dåligt och bortförklarar att miljoner människor använder grejerna ändå med "de har bara dåligt omdöme"... vilket ju för en intellektuellt törstande individ mer är en förolämpning än en undervisningsrad.

Förbudsmodellen bygger dessutom på at man blint kan lita på den stat/myndighet som talar om vad som är bra resp. dåligt, men resp. myndigheter har ju gång på gång under åren påvisat sin inkompetens, och för de som är yngre än 18 eller för all del 15.. Hur många av dem litar blint på vår stat idag egentligen?

Nytänkande behövs. Om vi skall kunna få unga att sluta vilja ta droger så måste vi veta hur vi stimulerar dem till att tycka att andra grejer är mer kul. För den som vill nå drogeffekter på naturlig väg finns en bred flora med frekvensstimulerande hjälpmedel och vissa av dem är riktigt skarpa... Inget klår visserligen ett vältränat och disciplinerat schamanistiskt mind men det är 200 år kvar tills sådant lärs ut i våra skolor... Den officiella vetenskapen har ju inte ens greppat kopplingen mellan kvantmekaniken och den medvetna tankefokuseringen än lixom ..

Citat:

Har inte den senaste tidens tidningsartiklar om inlåsningar och torterande och piskande av olydiga barn under flera års tid påvisat att "straff" inte fungerar för att reglera beteenden som måste börja med en egen vilja att ändra på sig?

Jag menar, om inte några av de här ungarna blir föräldrarnas lydiga sex-slavar efter 3 år av den tortyr man läst om så kan man nog inte räkna med att en medvetet trotsig unge kommer att bli samhällets lydiga slav efter en tid på en straffinstitution.

dessutom är "smäll på fingrarna" även det en intellektuell förolämpning då ungen tvingas komma på själv hur vad och när samhället tycker som det gör. Dialog och förklaring, och fattar inte ungen så får man förklara på ett annat sätt till det går igenom. Lyckas man aldrig övertyga ungen om att man har rätt så kan det faktiskt vara så att man inte har det. Var ödmjuka. tänk på att barnen är "Du och din fru i kombo version 2.0".
Citera
2008-12-24, 02:00
Medlem
hcuos avatar
Skulle nog aldrig gå med på att göra nåt sånt, tar hellre fängelse än att stå och ljuga ungarna rakt upp i ansiktet.
Är väl om man möjligtvis istället för att ljuga pratar om för- och nackdelarna och ge dom en mer objektiv syn på olika droger.
Och sen kan man ju alltid propagera för eventuell legalisering för att jävlas med pappa staten
Men då blir man väl inte speciellt långlivad i den branshen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in