Flashback bygger pepparkakshus!
2009-01-09, 17:43
Medlem
En dask i rumpan och misshandel ÄR två vitt skilda saker!
2009-01-09, 17:48
Medlem
237s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mondobaby
Där får du nog se till att ändra uppfattning, till just JAG hade inte tålt det.

Jag är förälder till 3 ungar, den störste är 23 och den minsta 10.
Om jag inte är i närheten och någon daskar till min unge för något som den gör fel! så inte fan rör jag upp himmel o jord över detta.
Men om det skulle röra sig om systematisk misshandel så är saken en annan.

Då är du om inte unik så åtminstone väldigt ensam. Jag tror nog 99,9 % av föräldrarna hade haft problem med om någon annan daskade till deras ungar.

Citat:
Ursprungligen postat av Mondobaby
Nu var inte så i detta fallet, utan Kerstin daskade till ungen i rumpan, som 1: var i en trappuppgång där han inte hörde hemma. 2: var en av de ungar som ställde till bus. 3: hade upprepade gånger försökt få ungarna att sluta med sitt djälvulstyg.

Åh nej, var han i en trappuppgång som han inte hörde hemma i? Vet översteprästerna om detta?

Punkt nr 1 är patetisk om du ska använda den som något sorts argument. Ungar är ofta i andra uppgångar än de som de inte hör hemma i. Även vuxna. Ingenstans är det skäl för att daska till någon.

Punkt nr 2, ungar som ställer till bus. Ungar gör ofta sånt. Trot eller ej. Nu är bus en rätt luddig definition, men säg för enkelhetens skull att det var något jäkelskap ungen gjort. Då kan man prata med ungen, skälla på den, och om inte det funkar så snackar man med morsan, och om inte det funkar så går man till snuten. Men man daskar inte till barn, särskilt inte andras. Oavsett hur WT de må vara.
2009-01-09, 17:48
Medlem
237s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eltax
En dask i rumpan och misshandel ÄR två vitt skilda saker!

Ekar det här?
2009-01-09, 18:23
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Hoppsan, nu har vi en verkligt skarp debattör här som inte tycker att olika användare ska få hålla med varandra.

Citat:
Ursprungligen postat av 237
Då är du om inte unik så åtminstone väldigt ensam. Jag tror nog 99,9 % av föräldrarna hade haft problem med om någon annan daskade till deras ungar.

Knappast, i alla trådar både här på fb och på andra så har flera föräldrar tycket att Kerstins handlande varit ok. Jag tror heller inte att dom i samhället det rör sig om som stöder Kerstin inte enbart är barnlösa.

Citat:
Åh nej, var han i en trappuppgång som han inte hörde hemma i? Vet översteprästerna om detta?

Ja, det vet vi. Det hade du också vetat om du hade följt med från början. Det är dessutom klädsamt att ha hyfsad koll på fakta om man ska sjunka till att ge folk som inte håller med öknamn. Om man nu överhuvudtaget måste det. Personligen tyckar jag att sånt beteende säger ganska mycket om en person.

Citat:
Punkt nr 1 är patetisk om du ska använda den som något sorts argument. Ungar är ofta i andra uppgångar än de som de inte hör hemma i. Även vuxna. Ingenstans är det skäl för att daska till någon.

Absolut, men nu var det ju inte så att han fick ett slag i rumpan enbart p.g.a. att han var i trapphuset. Jag antar att du är läskunnig och i.s.f. så bör du inte ha missat att Kerstins handlande berodde på fler saker. Vidare bör jag kanske påpeka att det är rätt normalt att flera saker tillsammans kan utgöra grund för en reaktion. Bekant?

[quote]Punkt nr 2, ungar som ställer till bus. Ungar gör ofta sånt. Trot eller ej. Nu är bus en rätt luddig definition, men säg för enkelhetens skull att det var något jäkelskap ungen gjort. Då kan man prata med ungen, skälla på den, och om inte det funkar så snackar man med morsan, och om inte det funkar så går man till snuten. Men man daskar inte till barn, särskilt inte andras. Oavsett hur WT de må vara.[quote]

Återigen så om du hade hängt med från början så hade du vetat att buset som du vill kalla det hade pågått länge. Jag skulle vilja påstå att bus efter en tids repetition gradvis blir trakasserier. Visst, den aktuella ungen kanske var ny i området och som sådan inte skyldig till merparten av "buset".

Men du menar alltså att den utsatte ska leka detektiv och leta reda på föräldrarna för att prata med dom? Jag hoppas du inser det absurda i det scenariot. Och visst ställer ungar till bus, det är ingen som ifrågasätter det. Dock så måste ungar även få lära sig konsekvenser av det egna beteendet.

/#LOUDmouth#
2009-01-09, 19:44
Medlem
237s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av #LOUDmouth#
Hoppsan, nu har vi en verkligt skarp debattör här som inte tycker att olika användare ska få hålla med varandra.

Medhåll är väl alltid trevligt, men ibland kan det ju övergå till okritisk mob-mentalitet. Observera att jag inte tror att mamma WT och hennes barn är några oskyldiga offer i sammanhanget, men hur det än är med den saken så slår man inte ungar. Period.

Citat:
Knappast, i alla trådar både här på fb och på andra så har flera föräldrar tycket att Kerstins handlande varit ok. Jag tror heller inte att dom i samhället det rör sig om som stöder Kerstin inte enbart är barnlösa.

Bara för att folk "tycker" här på FB så betyder inte det att man skulle acceptera när klatschen ljöd från gården där ens egen unge lekte. Faktum är att jag har svårt att se hur ett scenario med en förälder som lugnt låter sina grannar klappa till ens barn skulle se ut. Det är lätt att slå sig för bröstet och hävda att Kerstin gjorde rätt, men då måste man samtidigt vara okej med att andra slår ens barn. Är man inte det så är man en hycklare.

Citat:
Ja, det vet vi. Det hade du också vetat om du hade följt med från början. Det är dessutom klädsamt att ha hyfsad koll på fakta om man ska sjunka till att ge folk som inte håller med öknamn. Om man nu överhuvudtaget måste det. Personligen tyckar jag att sånt beteende säger ganska mycket om en person.

Jag erkände väl tidigt att jag inte varit med från början? Jag försöker skapa mig en uppfattning, men såtillvida det inte rör sig om rent självförsvar så tycker jag inte man ska få klappa till barn. Och vart har jag kallat någon vid öknamn?! Om jag nu gjort detta så ber jag verkligen om ursäkt, tycker själv att sånt är barnsligt.

Citat:
Absolut, men nu var det ju inte så att han fick ett slag i rumpan enbart p.g.a. att han var i trapphuset. Jag antar att du är läskunnig och i.s.f. så bör du inte ha missat att Kerstins handlande berodde på fler saker. Vidare bör jag kanske påpeka att det är rätt normalt att flera saker tillsammans kan utgöra grund för en reaktion. Bekant?

Jag säger inte att Kerstin är ett monster, eller att hennes reaktion helt saknar grund. Men det är ändå en linje man inte korsar, dvs. att slå barn. Jag tror du missförstår mig lite, jag försvarar inte ADHD-morsan och hennes ungars handlingar, men Kerstin gjorde fel som slog barnet.

[quote=#LOUDmouth#]Punkt nr 2, ungar som ställer till bus. Ungar gör ofta sånt. Trot eller ej. Nu är bus en rätt luddig definition, men säg för enkelhetens skull att det var något jäkelskap ungen gjort. Då kan man prata med ungen, skälla på den, och om inte det funkar så snackar man med morsan, och om inte det funkar så går man till snuten. Men man daskar inte till barn, särskilt inte andras. Oavsett hur WT de må vara.[quote]

[quote=#LOUDmouth#]Återigen så om du hade hängt med från början så hade du vetat att buset som du vill kalla det hade pågått länge. Jag skulle vilja påstå att bus efter en tids repetition gradvis blir trakasserier. Visst, den aktuella ungen kanske var ny i området och som sådan inte skyldig till merparten av "buset".[quote]

Jag utgick bara ifrån vad han skrev till mig. Om nu den infon inte var tillräcklig så gapa inte på mig för det. Jag betvivlar inte att Kerstin fått utstå mycket skit innan detta skedde.

[quote=#LOUDmouth#]Men du menar alltså att den utsatte ska leka detektiv och leta reda på föräldrarna för att prata med dom? Jag hoppas du inser det absurda i det scenariot. Och visst ställer ungar till bus, det är ingen som ifrågasätter det. Dock så måste ungar även få lära sig konsekvenser av det egna beteendet.[quote]

Ja? Hur svårt är det i ett litet samhälle att hitta en WT-morsa på 29 år med 6 barn? Tror knappast man behöver Sherlock Holmes för att finna en sån person, men gissningvis visste Kerstin och alla andra vart busungarna kom ifrån.

Det hade varit väldigt lätt för mig att hålla med alla andra här och säga att Kerstin är en hjälte som daskat till ungen, men om man godkänner det, så godkänner man att alla får lov att klappa till andras ungar när den personen anser det vara okej.
2009-01-13, 23:01
Medlem
Chrillos avatar
Ingen som hänger på www.familjeliv.se och kollar hennes senaste inlägg?
http://www.familjeliv.se/Forum-4-119/m39565955.html

Och även ett uttalande i pressen:
http://www.corren.se/archive/2009/1/2/k1kowhzztawak2c.xml
Senast redigerad av Chrillo 2009-01-13 kl. 23:04.
2009-01-16, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zpiff
Bor i en 7 rumslägenhet nu med 6 ungar och en man, det måste kosta MASSOR med deg! Visserligen 6 barnbidrag, men hon lär inte jobba och vad mannen gör står inte. Kan det vara att de kasserar in högvis med bidrag av olika slag?

Nu vet jag inte hur många av ungarna som har diagnos men den aktuella sonen har ju adhd och beteendestörning. Min kunskap säger att detta i sig kan rendera till ett vårdbidrag på minst 75% vilket är ca femtusen per månad. Har hon sedan fler barn med diagnos så räknas det sammanlagda merarbetet upp och procentsatsen höjs. Till detta kan man lägga ev barnförsäkringar. En sådan betalar ofta ut (skattefritt) samma summa som vårdbidraget utgår med. En snabbkalkyl skulle då bli 5000 i vårdbidrag + 5000 i barnförsäkring. Lägg sedan till ev fler barn med vb och försäkringar.
2009-01-16, 09:11
Medlem
Citat:
Ingen förälder hade tålt att någon annan daskade till deras ungar. Inte du, inte någon annan i denna tråden heller.

Skärpning! Jag har barn i diagnosspannet och OM jag inte hade ork att hålla koll på dessa mina avkommor och de löpte amok på byn så skulle jag faktisk tinte säga en dyft om de fick en dask i rumpan. Så tala inte för min sak är du snäll.
2009-01-16, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chrillo
Ingen som hänger på www.familjeliv.se och kollar hennes senaste inlägg?
http://www.familjeliv.se/Forum-4-119/m39565955.html

Och även ett uttalande i pressen:
http://www.corren.se/archive/2009/1/2/k1kowhzztawak2c.xml

Jag har förstått det som att många från fb hänger där men blir avstängda med ljusets hastighet. När man läser i den tråden så förundras man inte bara över ts utan även andra mammor.
2009-01-16, 10:24
Medlem
Jävla skitsida jag verkar ha blivit bannad för jag kommer inte ens in på sidan
2009-01-16, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moorgan
Jävla skitsida jag verkar ha blivit bannad för jag kommer inte ens in på sidan

He he he! Det är mååånga härifrån som fått dörren i plytet. Psykliv är snabba på ip-banning men det kan du ju kringgå.
Jag tycker att många i den aktuella tråden inne på fl gör bra ifrån sig. Tyvärr verkar inte morsorna vara läskunniga.
2009-01-16, 16:19
Medlem
Sunners avatar
Citat:
men hur det än är med den saken så slår man inte ungar. Period.
Det är skilnad på att slå och att slå.
Ger jag dig en rak höger så att du knäcker näsan så har jag helt klart slagit dig, och bör också fällas för misshandel.
Kerstin o andra sidan gav skitungen en dask i arslet med en käpp, iallafall enligt henne själv, och jag är klart benägen att tro på hennes version med tanke att Miss White Trash Universum verkar vara mer än lovligt labil.
Det är knappast att "slå" i ordets traditionella benämnelse, och det är definitivt inte misshandel(även om jag antar att Kerstin dömdes för ringa misshandel).

Att den där WT-morsan fortsätter att yngla av sig är fullständigt vidrigt.
Hon har inte råd att ta hand om sina ungar, hennes gener verkar avgjort undermåliga, och hon själv verkar inte vara något vidare bra som förälder.
Det skulle verkligen behövas något slags lämplighetstest för föräldraskap.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in