• 1
  • 2
2003-08-17, 22:18
Medlem
Asmodeuss avatar
En intressant tanke.
Jag tvivlar inte p att utomjordingar finns..
Men det intressanta r, om ngon utomjordisk
art har utvecklats lika mycket som eller mer n oss,
och isf har dem bildat egna stora civilisationer, med egen
vetenskap och religion etc. S undrar jag hur dem
skulle se ut! Skulle nog vara ganska olikt vran?
Citera
2003-08-17, 22:26
Bannlyst
Det trodde jag ocks frut, men dr Maria Sundin p Chalmers pstr att liv bara kan uppst med kol el kisel som bas och drfr kan utomjordingar utseendemssigt inte vara alltfr olika oss. Finns det inte ngra hr p FB? 8O
Citera
2003-08-17, 22:28
Medlem
Tror inte vi skulle tycka de var lika oss eftersom vi mnniskor reagerar p ganska sm olikheter. Dremot skulle de nog p ett mer vetenskapligt plan vara lika. Livet dr skulle nog ha samma grundprinciper som hr p jorden och ven de skulle nog ha ngra former av religioner. Tror ven mnga av vra fysiska attribut skulle vara liknande eller gemensamma som t.ex. tv kn, stt att inta fda, greppvnliga hnder mm.
Citera
2003-08-17, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nuxvomica
Det trodde jag ocks frut, men dr Maria Sundin p Chalmers pstr att liv bara kan uppst med kol el kisel som bas och drfr kan utomjordingar utseendemssigt inte vara alltfr olika oss. Finns det inte ngra hr p FB? 8O

Hrde av en fysiklrare p KTH att det dr om kisel inte heller fungerar av ngon anledning, kom dock inte ihg varfr. Trodde frut som du att ven kisel gick bra, men det r tydligen en ganska utbredd myt.
Citera
2003-08-17, 22:31
Bannlyst
Det var snarast s jag menade ocks. Jag trivs ju inte ens med dem som finns hr p jorden iofs. :roll:
Citera
2003-08-17, 22:58
Medlem
Asmodeuss avatar
Citat:

Jaha, men det kan vl inte hon vara s vldigt sker p.
Citera
2003-08-17, 23:07
Medlem
Citat:

Hur kan hon pst ngot sdant?! Bara fr att det kanske r s p vr jord s behver det ju inte vara s p ngon avlgsen planet! Dr kanske det finns helt andra grundmnen men dr nd livet kan ha uppsttt..! Det dr lt som taget ur luften :?
Citera
2003-08-17, 23:11
Bannlyst
Andra grundmnen :?: Det hade tydligen med mjligheten att bygga upp stora molekyler med lnga kedjor att gra och det kan ju kol som bekant -hela den organiska kemin bygger ju p det. Kiselbaserat liv skall finnas i form av vissa alger...
Citera
2003-08-17, 23:22
Medlem
Asmodeuss avatar
Tnk om ngon sdan art har utvecklats miljoner r mer.
Skulle dom vara lika dumma som oss?
Skulle dom ha byggt kolonier p andra planeter?
Hur hade deras rymdskepp isf sett ut - skulle dem ens vara byggda
av metall? Etc. hur mycket som helst
Citera
2003-08-18, 11:49
Medlem
d-boys avatar
Va fan r det ingen som har set filmen "Evolotion" hr eller dem r ju kiselbaserade "tror jag i alla fall" 8O
Citera
2003-08-18, 14:03
Medlem
Citat:
Andra grundmnen :?: Det hade tydligen med mjligheten att bygga upp stora molekyler med lnga kedjor att gra och det kan ju kol som bekant -hela den organiska kemin bygger ju p det. Kiselbaserat liv skall finnas i form av vissa alger...

Fast tnk om vi r fr fast i tanken p liv i form av molekyler. Vem vet vad superstrngarna eller andra sm bestndsdelar kan skapa fr ngot i ett avlgset universum. Kanske nnform av energivarelser, fast med tanke p vad vetenskapen knner till idag finns det inga andra allternativ till kisel.
Citera
2003-08-18, 14:09
Bannlyst
Jo, det r tnkbart att det finns liv enligt helt andra definitioner, liksom existens utan tid, rum och materia, men det hjlper ju inte oss.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in