• 1
  • 2
2008-12-22, 19:15
Medlem
adzzs avatar
har virus, så vill installera om min dator. Problemet är att jag inte får det att fungera.

FOrmat c: går ju inte att skriva i cmd, utan man behöver få upp dos. Men jag kan inte få upp dos, då datorn bootar från hårdisken först och inte cd. När jag försöker ändra det via boot-menyn, så fungerar inte tangentbordet, så det går inte att ändra boot ordning. Hur gör jag för att formatera om datorn? Har ingen diskett heller.
Citera
2008-12-22, 19:18
Medlem
smurfenNs avatar
Enklaste är väl att se om du har något ps/2-tangentbord, det kommer att fungera vid uppstart. UBS-tangentbord kan ibland ej fungera vid uppstart. Hittar du det så kan du ändra din boot-ordning och jag antar att du vet hur man formaterar och installerar om datorn via operativssystem-skiva
Citera
2008-12-22, 19:19
Bannlyst
det är väl bara att boota med os skiva?
Citera
2008-12-22, 19:21
Medlem
smurfenNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kbroflovski
det är väl bara att boota med os skiva?

Han sade att boot-ordningen är satt till hårddisken före cd-läsare. Alltså kommer den hitta t.ex windows xp och inte läsa från cdn.
Citera
2008-12-22, 19:33
Medlem
adzzs avatar
jag har inget annat tangentbord, så jag kan inte testa med ett annat
Iallafall, jag körde systemåterställaren, tror ni att det fungerar? Kan ett virus tas bort genom systemåterställaren? Känns lite för lätt..
Citera
2008-12-22, 19:39
Medlem
smurfenNs avatar
Jag har för mig att systemåterställaren dels återstället ditt register från en tidigare tidpunkt. Alltså kan det, beroende på vilket virus du har, fått det att inte gå igång, men isf ligger det fortfarande kvar på datorn.
Citera
2008-12-22, 19:41
Medlem
adzzs avatar
Så ifall jag har haft tur är viruset borta alltså? Känns lite risky..
Citera
2008-12-22, 20:14
Medlem
testa att reparera hårddisken
Citera
2008-12-22, 20:16
Medlem
adzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av strandinho
testa att reparera hårddisken

hur "reparerar" man hårddisken?
Citera
2008-12-22, 22:49
Medlem
jag tycker du ska fixa ett tangentbord där du sätter en kabel till datorn coh sedan ställer in datorn att boota från cd och sedan göra en nyinst på XP

att haft ett virus som lämnat spår känns aldrig skönt däremot finns det inget bättre än en ren fräsch inst

kör på bra och lycka till
Citera
2008-12-22, 23:18
Medlem
psychotropics avatar
Har det fungerat tidigare?

Om USB inte fungerar vid POST kan det bero på att USB Legacy Support inte är aktivt i BIOS. Nollställ CMOS för att återställa funktionen.

På svenska:
På moderkortet sitter ett batteri. Plocka ur det några minuter. Har du tur funkar det.
Citera
2008-12-22, 23:39
Bannlyst
Milde tid!

Kan ingen skriva en vettig förklaring här!

I fall att TS enbart har ett USB-tangentbord bör han köpa en ps/2-adapter i en datoraffär, kostar 40 kr.
Vad han sedan gör är att starta upp datorn, trycka antingen på F2 eller Delete upprepade gånger (det står på tabåerna vilket), Väl inne i BIOS ställer h*n om boot-ordningen så att datorn bootar från cd-skivan. I med cd-skivan och starta om och välj att formatera C:. Därefter installerar h*n Windows på nytt. Svårare är det inte! Finns hundratals trådar på ämnet, förresten...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in