har virus, så vill installera om min dator. Problemet är att jag inte får det att fungera.
FOrmat c: går ju inte att skriva i cmd, utan man behöver få upp dos. Men jag kan inte få upp dos, då datorn bootar från hårdisken först och inte cd. När jag försöker ändra det via boot-menyn, så fungerar inte tangentbordet, så det går inte att ändra boot ordning. Hur gör jag för att formatera om datorn? Har ingen diskett heller.
Enklaste är väl att se om du har något ps/2-tangentbord, det kommer att fungera vid uppstart. UBS-tangentbord kan ibland ej fungera vid uppstart. Hittar du det så kan du ändra din boot-ordning och jag antar att du vet hur man formaterar och installerar om datorn via operativssystem-skiva
jag har inget annat tangentbord, så jag kan inte testa med ett annat
Iallafall, jag körde systemåterställaren, tror ni att det fungerar? Kan ett virus tas bort genom systemåterställaren? Känns lite för lätt..
Jag har för mig att systemåterställaren dels återstället ditt register från en tidigare tidpunkt. Alltså kan det, beroende på vilket virus du har, fått det att inte gå igång, men isf ligger det fortfarande kvar på datorn.
I fall att TS enbart har ett USB-tangentbord bör han köpa en ps/2-adapter i en datoraffär, kostar 40 kr.
Vad han sedan gör är att starta upp datorn, trycka antingen på F2 eller Delete upprepade gånger (det står på tabåerna vilket), Väl inne i BIOS ställer h*n om boot-ordningen så att datorn bootar från cd-skivan. I med cd-skivan och starta om och välj att formatera C:. Därefter installerar h*n Windows på nytt. Svårare är det inte! Finns hundratals trådar på ämnet, förresten...
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!