• 1
  • 2
2008-12-22, 14:17
Medlem
Tjena har fått ett problem.. har fått en gammal dator av en polare. det är en toshiba portege r100 med windows xp. problemet är att detta är en laptop utan cd/dvd. jag vill lägga in ett nytt operativsystem och formatera om hårddisken eftersom administratörs kontot har lösen som ingen vet... men den verkar inte kunna boota från usb? så jag undrar om någon som kan hjälpa mig? kan man lägga in hårddisken i en annan dator och installera tex xp på den datorn och sen bara sätta tilbaka hårddisken? eller något annat förslag? jag blir gråhårig!? snälla hjälp mig!
Citera
2008-12-22, 14:25
Medlem
Naits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koffetharagger
Tjena har fått ett problem.. har fått en gammal dator av en polare. det är en toshiba portege r100 med windows xp. problemet är att detta är en laptop utan cd/dvd. jag vill lägga in ett nytt operativsystem och formatera om hårddisken eftersom administratörs kontot har lösen som ingen vet... men den verkar inte kunna boota från usb? så jag undrar om någon som kan hjälpa mig? kan man lägga in hårddisken i en annan dator och installera tex xp på den datorn och sen bara sätta tilbaka hårddisken? eller något annat förslag? jag blir gråhårig!? snälla hjälp mig!

http://www.sweclockers.com/recension/?id=6015

Installera windows med hjälp av ett usb minne. Lycka till!
Citera
2008-12-22, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nait
http://www.sweclockers.com/recension/?id=6015

Installera windows med hjälp av ett usb minne. Lycka till!

jo men nu e de ju så att min dator inte stödjer detta med boot från usb, tack endå
Citera
2008-12-22, 14:31
starta upp i felsäkert läge så ska det nog inte vara något problem att ta bort adminlösen.
Citera
2008-12-22, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av srAz
starta upp i felsäkert läge så ska det nog inte vara något problem att ta bort adminlösen.

Har provat detta men rutan där man ska skriva in lösen kommer upp? jag vet inte hur jag ska komma förbi utan att skriva in lösenord.
Citera
2008-12-22, 14:51
Citat:
Har provat detta men rutan där man ska skriva in lösen kommer upp? jag vet inte hur jag ska komma förbi utan att skriva in lösenord.

testa blankt, admin, administrator osv.
Citera
2008-12-22, 15:11
Medlem
agnes avatar
Du får väl göra en nätverksbaserad installation kanske?

http://www.support.umdac.umu.se/entr...externalID=118
Citera
2008-12-22, 15:15
Medlem
Citat:
testa blankt, admin, administrator osv.

har testat detta också kommer bara upp

-"du loggades inte in. kontrollera att användarnamnet och domänen är korrekta och skriv sedan ditt lösenord igen. observera att du måste skilja på gemener och versaler."
Citera
2008-12-22, 15:18
jaha , du måste ansluta till en domän?

då blir det knivigare, och jag kan dessvärre inget om det.
Citera
2008-12-22, 15:24
Medlem
Citat:
jaha , du måste ansluta till en domän?

då blir det knivigare, och jag kan dessvärre inget om det.

okey tack endå, jag satsar nog på att försöka få in ett annan operativ system? någon som vet hur man bootat från nätverk:S?
Citera
2008-12-22, 15:29
Citat:
okey tack endå, jag satsar nog på att försöka få in ett annan operativ system? någon som vet hur man bootat från nätverk:S?

Citat:
Ursprungligen postat av agne
Du får väl göra en nätverksbaserad installation kanske?

http://www.support.umdac.umu.se/entry.jspa?externalID=118

Citera
2008-12-22, 15:47
Medlem
Citat:

oj det hade jag missat! hoppas detta funkar!

.....

e de bara jag eller beskriver dom bara hur man installerar ett nätverkskort?
Senast redigerad av Koffetharagger 2008-12-22 kl. 15:50.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in