2010-06-07, 04:44
Medlem
Mitt efternamn Bonnah misstänker jag vara franskt, sökte på Bonnah på facebook och det fanns många i afrika som hade det namnet, väldigt många i europa, canada, usa osv...
Jag är Egyptier så vettefan hur jag kan heta det då mina förfäder är kristna Kopter, vad tror ni?
Om jag ska hålla mig till topic så rekomenderar jag Latinska namn, hebreiska, eller varför inte hitta på ett?
Citera
2010-06-07, 11:36
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleipnir
Skytte af Duderhof. Numera utdöd adelssläkt.

Tycker det är ett coolt namn.
Namn av typen X af Y går det dock inte att ta enligt 1983 års namnlag, som förbjuder nya efternamn som består av mer än ett ord. Min favorit bland X af Y-namnen, som dessutom fortfarande finns kvar, är nog Drake af Hagelsrum.
Citera
2010-06-27, 16:42
Medlem
Thatsgroovymans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonnah
Mitt efternamn Bonnah misstänker jag vara franskt, sökte på Bonnah på facebook och det fanns många i afrika som hade det namnet, väldigt många i europa, canada, usa osv...
Jag är Egyptier så vettefan hur jag kan heta det då mina förfäder är kristna Kopter, vad tror ni?
Om jag ska hålla mig till topic så rekomenderar jag Latinska namn, hebreiska, eller varför inte hitta på ett?
Ja, för latinska och hebreiska namn är ju så europeiska...
Citera
2010-06-30, 23:38
Medlem
Tänk om om någon frågar vart ditt fina/coola efternamn kommer ifrån då?

Person 1 -Oj vilket ovanligt efternamn du har
Du -Ja, tack så mycket *stolt*
Person 1-Verkligen fint, vart kommer det ifrån?
Du-Ne alltså jag hette Andersson förrut men bytte till ett lite coolare.
Person 1 -jaha, öh ok (tänker samtidigt:*lol pajas*)

Jag lovar dig, folk kommer störa sig på det. Även dina vänner även om dom inte erkänner det.

Fast dom kanske skulle tycka det var kul om du bytte till Erik Falukorv eller nått liknande.
Citera
2010-07-01, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thatsgroovyman
Ja, för latinska och hebreiska namn är ju så europeiska...
På vilket sätt är latinska namn icke-europeiska?
Citera
2010-07-01, 12:58
Byt till Eriksson. Gustav Vasa hette så och då kan det ju knappast vara fel.
Citera
2010-07-01, 14:33
Medlem
Thatsgroovymans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jackbob
På vilket sätt är latinska namn icke-europeiska?
Hoppsan
Citera
2010-07-10, 13:19
Medlem
"Lindblom"
Kan det bli vackrare?
Citera
2010-07-10, 13:39
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FunkyCatso
Byt till Eriksson. Gustav Vasa hette så och då kan det ju knappast vara fel.
Han hette det dock inte i efternamn.
Citera
2010-07-10, 14:15
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Han hette det dock inte i efternamn.

Vad menar du? Hans far hette ju Erik. Betydelsefulla personer lystrade väl till efternamn redan på den tiden, eller?
Citera
2010-07-10, 14:34
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FunkyCatso
Vad menar du? Hans far hette ju Erik. Betydelsefulla personer lystrade väl till efternamn redan på den tiden, eller?
Efternamn fanns på Gustav Vasas tid i Sverige, men de användes mycket sällsynt. Somliga medlemmar av ätten Bonde använde till exempel Bonde som efternamn. Men Eriksson var ett patronymikon, inte ett efternamn. Idag använder vi ju -son-namn som efternamn, men det gjorde man inte den gången.
Citera
2010-07-10, 16:06
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Efternamn fanns på Gustav Vasas tid i Sverige, men de användes mycket sällsynt. Somliga medlemmar av ätten Bonde använde till exempel Bonde som efternamn. Men Eriksson var ett patronymikon, inte ett efternamn. Idag använder vi ju -son-namn som efternamn, men det gjorde man inte den gången.

Ja ja, jag visste mycket väl att Eriksson var ett s.k. patronymikon. I praktiken var även sådana en sorts efternamn, även om det av naturliga skäl inte gick i arv på samma sätt som i dagens Sverige.

Ibland kan jag tycka att det står en lätt doft av snusförnuft om vissa av dina inlägg...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in