• 1
  • 2
2008-12-21, 22:03
Medlem
Har märkt att det saknas en ordentlig tråd om fisk och skaldjur i matforat.
Startar därför en tråd där ni kan ställa frågor och få svar på det mesta inom ämnet.

Se det som en liten FAQ om fisk om ni så vill.

Behöver man frysa fisk innan gravning?

Nej - Inte om fisken är odlad , Odlad fisk som exempelvis Lax är fri från skadliga parasiter , Vildfångad fisk bör dock frysas. Minst ett dygn per cm fisk.

Varför finns det ingen ål till Jul?

Enligt undersökningar är så mycket som 99% av ålen utrotad, Därför säljer bland annat inte COOP ål. Det tar 7år för ålen att bli könsmogen och bestånden är riktigt låga i dagsläget.

Hur förvarar man fisk och skaldjur bäst och hur länge håller dom

Fisk bör förvaras så att den skyddas från sin egen vätska, Exempelvis på ett galler täckt av plastfilm. Räkor och skaldjur förvaras bäst i en glasskål med plastfilm ovanpå , Räkpåsen från butiken är enbart för att skydda under transport.

Hållbarheten är kort , Bör ätas inom 24 timmar om man förvarar i kylskåp vid +8c. Lägre temperatur ger längre hållbarhet. Vid +1c kan färsk fisk förvaras i upp till en vecka.
Citera
2008-12-21, 22:07
Medlem
Lasse-stefanss avatar
man har hittat en ål som var 150 år. hur god hade den varit att äta?
Citera
2008-12-21, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-stefans
man har hittat en ål som var 150 år. hur god hade den varit att äta?

Troligen i det närmsta oätlig. Vild ål blir inte äldre än omkring 20år.
Citera
2008-12-21, 23:40
Medlem
Bar57s avatar
Vad ska man tänka på när man handlar ostron? Vet att musslor som är öppnade/väger mycket ska slängas. Hur ser man om ostron är färska?

Undra även samma sak angående krabba, har tyvärr bara ätit den "vanliga krabban" från Norge (vad heter den?)
Skulle gärna prova kungskrabba eller drottningkrabba (som de fiskar på Deadliest Catch)

Något man bör tänka på vid inköp av hummer?

OnT Om man ska köpa färsk fisk, så tänk på att fisken ska lukta hav och inte fisk, gör den det är den gammal. Titta även på ögonen, de ska vara klara och fina. Ser de grumliga och konstig färg är fisken påväg att ruttna.

Ja, på mitt jobb så slutade vi servera ål vid julbordet nyligen.
Citera
2008-12-22, 00:08
Medlem
G3x0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bar57
Vad ska man tänka på när man handlar ostron? Vet att musslor som är öppnade/väger mycket ska slängas. Hur ser man om ostron är färska?
Ett hett tips är ju att dom ska leva Ett dött ostron är inte mycket att ha.

Citat:
Helst vill i alla fall jag ha en hona med rom. Hur man vet detta är jag inte hundra på, men personen på andra sidan disken brukar ha koll. Samma sak med krabba.

Kanske även är självklart, men köp färskt, vacuumförpackat och fryst och annat div. är inte något jag skulle stoppa i munnen.

//G
Citera
2008-12-22, 01:22
Medlem
djmunchiess avatar
Citat:

Undra även samma sak angående krabba, har tyvärr bara ätit den "vanliga krabban" från Norge (vad heter den?)
Skulle gärna prova kungskrabba eller drottningkrabba (som de fiskar på Deadliest Catch)

OnT Om man ska köpa färsk fisk, så tänk på att fisken ska lukta hav och inte fisk, gör den det är den gammal. Titta även på ögonen, de ska vara klara och fina. Ser de grumliga och konstig färg är fisken påväg att ruttna.

Angående krabban, som sagt vill du ha rom så givetvis en hona, det ser man enklast genom att titta in i rumphålet på dom, sen kan du alltid be dom i butiken att dela på den innan så den ser fin ut. Men tycker du att det känns lite snuskigt att kolla in i rumpan på dom kan du kolla på undersidan, honorna har ett hål på vardera sida.
Sen även vikten, hellre ett par mindre välmatade än en stor men taskig vikt
Citera
2008-12-22, 05:44
Medlem
Citat:

Vad ska man tänka på när man handlar ostron och krabba?

Dom skall vara tunga för sin storlek , samt färska. Fråga gärna när handlaren fick ostronen. Ett bra sätt att testa ostron på är genom att slå dom mot varandra lite lätt. på den bakre delen där musklen fäster , Om det låter som när man slår 2 stenar mot varandra så är dom bra , låter det ihåligt så skall ostronet inte ätas.

Samma sak här , krabban skall vara tung för sin storlek , Man kan även ta bort krabbans svans , Man kan då se in i krabban , Vänder man den uppåt ned skall ytterst lite vätska komma från det lilla hålet där svansen satt.
Kungskrabba säljer man enbart benen av , då får man gå efter vikten enbart.
ju tyngre för sin storlek desto mer kött innehåller dem.

Skaldjur bör inte delas i butiken , Det finns en risk att dom blir torra då.
Köp av en seriös fiskdisk så får du givetvis kompensation om du blev besviken.
Ostron skall du alltid öppna själv då dom skall ätas iprincip levande.
Senast redigerad av zoloth 2008-12-22 kl. 05:46.
Citera
2008-12-22, 09:58
Medlem
Riddarens avatar
Har du tabellen över de ultimata innertemperaturerna för olika fiskar? Har sett en sådan men kan inte hitta den för tillället.

Sedan skulle jag uppskatta lite allmänna tips på fisk i ångugn!
Citera
2008-12-22, 10:15
Medlem
Är det fel att efterfråga lite recept i den här tråden? Tycker själv att det är svårt att få till fisken hemma och skulle gärna motta era bästa rätter!
Citera
2008-12-22, 12:27
Medlem
rayraviolis avatar
När man köper ostron bör man vara uppmärksam på åtminstone två saker: Att kaggen är datummärkt (luriga handlare tar bort lappen) och att ostronen ligger i spänn. De håller förvånansvärt länge om de förvaras bra.

Gällande hummer så är det klokast i att koka den själv. Då får du fullständigt färsk hummer och slipper betala för massa lag (om hummern säljs på så vis). Sen är det ju festligt att koka själv förstås.

Jag har för mig att nästan alla krabbor i handeln är honor, men jag har stött på en och annan krabba utan rom. Om det var hannar eller honor vet jag inte, men jag tycker faktiskt att en välmatad krabba utan rom är bättre än en romfylld.
Citera
2008-12-22, 19:21
Medlem
Rhynns avatar
Kom över en bit ål idag, bifångst såklart. kilopriset låg på 290kr :-
Citera
2008-12-22, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G3x0r
Ett hett tips är ju att dom ska leva Ett dött ostron är inte mycket att ha.

Helst vill i alla fall jag ha en hona med rom. Hur man vet detta är jag inte hundra på, men personen på andra sidan disken brukar ha koll. Samma sak med krabba.

Kanske även är självklart, men köp färskt, vacuumförpackat och fryst och annat div. är inte något jag skulle stoppa i munnen.

//G

Angående kön på hummer: Kolla på "benen/fötterna", honorna har lite mjukare ben än vad hanen har, detta för att de lägger sin rom mellan. Låter kanske lite krångligt men du märker det när du tittar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in