2008-12-21, 18:03
Medlem
Vill bygga en liten och billig maskin för att köra ett antal virituella servrar för lite labbande.

Har tänkt mig bygga
Processor: AMD Athlon 64 X2 - 6000? alternativt något klenare
Minne: 4gb ram
Lagring: 500 + 320gb disk alt 2x 500gb el. 2x320gb
Chassi: lämpligt minitomwer alt desktoplåda. Vill ha en tyst låda! Har funderat på Antec Minute 300, Antec NSK4480, Ace Clubs II

Krav på moderkort är inbyggt grafikkort, HDMI port för att köra ut på LCD.
Får ju gärna dessutom vara kompatibelt med ESXi´s hårdvaru stöd.

Någon som har en liknande maskin rullande?
Citera
2008-12-21, 18:12
Medlem
Mer minne! DDR2 är otroligt billigt i dagsläget så det finns ingen anledning att nöja sig med 4GB. Se dock till att moderkortet klarar av 2GB moduler, det är inte alla billiga som gör det dessvärre.

På min 8GB burk så kan jag ha en hel miljö rullande inkl domänkontroller, virtuell gateway, mailserver, snmp server osv. Helt enkelt allt man behöver för att labba.
Citera
2008-12-21, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IDMUD
Mer minne! DDR2 är otroligt billigt i dagsläget så det finns ingen anledning att nöja sig med 4GB. Se dock till att moderkortet klarar av 2GB moduler, det är inte alla billiga som gör det dessvärre.

På min 8GB burk så kan jag ha en hel miljö rullande inkl domänkontroller, virtuell gateway, mailserver, snmp server osv. Helt enkelt allt man behöver för att labba.

Tar gärna 8gb om det får plats i budgeten! (iofs är det väl bara 350kr det handlar om typ )
Har några HP ML100 G4 med 4gb ram (fast med Xeon processer dock) som rullar på ganska bra, står dock inte hemma och är lite för högljudda för att ha här.

Vad har du för HW i din maskin då? Disksystem? Antar det är mest I/O som pumpas där. Är det värt att köpa raptor diskar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in