2007-07-29, 14:09
Medlem
Falkenhayns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wildFever
Jag började undra om "svensson" kanske drar sig för att ringa om det står "achmed" eller "muhammed" i annonsen och i så fall varför?
Risken om du köper av achmed eller muhammed är att det är din eller min stulna stereo du köper.
Citera
2007-07-29, 14:30
Medlem
Wittgensteins avatar
Natuligtvis undviker folk att göra affärer med invandrare om de själva eller människor i deras närhet haft negativa erfarenheter av att göra affärer med dem. Detta leder till att invandrare måste utge sig för att vara svenskar för att någon överhuvudaget ska svara på deras annonser.

Jag känner för övrigt massor av människor som försökt köpa bilar av, eller sälja bilar till, invandrare och bara råkat ut för skit. Aggressiva prutförsök, "kompispris", rena hot...
Citera
2007-07-29, 16:13
Medlem
Jag skulle aldrig köpa något av muhammed, om nån med brytning svarade skulle jag säga "ursäkta jag har ringt fel" och lägga på
Citera
2007-07-29, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yatzy_winner
Detta bekräftar bara det jag alltid har vetat, nämligen att vi svenskar (inte jag dock), är ett av de mest rasistiska och intoleranta folkslag i världen.
Nej helt fel, detta bekräftar bara det jag alltid har vetat, nämligen att berikarna enbart är ohederliga.
Citera
2007-07-29, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wildFever
Jag brukar skumma igenom blocket då och då för att se om man har tur och hittar någon bra deal (vilket man aldrig gör eftersom folk vill ha nästan nypris för allt)

Men en konstig sak jag märkt är att oftast står det "Ola karlsson" som säljare sen när man ringer så är det nån mohammed al farrad som svarar.

Detta har hänt minst 10 gånger.

Jag började undra om "svensson" kanske drar sig för att ringa om det står "achmed" eller "muhammed" i annonsen och i så fall varför?

Vad spelar det för roll om du handlar av Erik eller Ali? är det ren och skär rasism och förtryck vi ser här, eller är jag ute och cycklar? (I så fall varför tar dom Svenska namn på blocket?!?)
Om det gäller bilar så är det så lätt att se om det är en svensk eller en berikare som är säljare det är bara att titta vad det står efter INSÄND AV: oftast står det Mercedes eller Bmw. Och ja jag handlar helst av svenskar så vet man att man inte blir lurad, och om jag säljer något och det är en berikare som ringer så är den redan såld, och det gör jag endast av anledningen att det går varkens att köpa eller sälja något av eller till dem utan att det blir något strul, och det är av egen erfarenhet som jag talar.
Citera
2007-07-29, 16:42
Medlem
jamesbondes avatar
Jag har också dåliga erfarenheter av att göra affärer med berikare- dom skall alltid pruta . . . om man säger nej så försöker dom tjattaktiken, hot, våld eller blir otrevliga. Minns särskilt en gång när jag skulle sälja en svets - den var inkopplad och klar för "provkörning" mohammed fick svetsa . . . svetsen fungerade oklanderligt - vad händer då - Jo han ville skruva isär den och titta inuti (!!!????) samt pruta lite. Men dom står väl sig själv närmast - därmed utgår dom från att alla luras.
Har en vän som sålde elektronik och klockor - han lade senare om inriktning till andra produkter - han blev så j -la trött på berikare som plockade isär allting.
PK- fundamentalisterna kan ju gå på auktion och se detta med egna ögon - klockor samt TV/Stereo måste skruvas sönder av misstänksamma achmeds.
Citera
2007-07-29, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yatzy_winner
Detta bekräftar bara det jag alltid har vetat, nämligen att vi svenskar (inte jag dock), är ett av de mest rasistiska och intoleranta folkslag i världen.

Det handlar varken om rasism eller intolerans, utan snarare om någon slags naturlig tillit man har till ens egna landsmän.(Nåja, en muhammed kan också vara en landsman teoretiskt sett)
Har gjort affärer med killar som inte har svensk bakgrund och de har varit hjälpsamma och duktiga, inga större problem än med en "vanlig" svensson.

För det mesta gör jag det av slöhet, att jag inte orkar åka ut till hägersten utan att det är lättare att hämta datorn i vasastan tex.
Citera
2007-07-29, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jamesbonde
Jag har också dåliga erfarenheter av att göra affärer med berikare- dom skall alltid pruta . . . om man säger nej så försöker dom tjattaktiken, hot, våld eller blir otrevliga. Minns särskilt en gång när jag skulle sälja en svets - den var inkopplad och klar för "provkörning" mohammed fick svetsa . . . svetsen fungerade oklanderligt - vad händer då - Jo han ville skruva isär den och titta inuti (!!!????) samt pruta lite. Men dom står väl sig själv närmast - därmed utgår dom från att alla luras.
Har en vän som sålde elektronik och klockor - han lade senare om inriktning till andra produkter - han blev så j -la trött på berikare som plockade isär allting.
PK- fundamentalisterna kan ju gå på auktion och se detta med egna ögon - klockor samt TV/Stereo måste skruvas sönder av misstänksamma achmeds.

Där är en av anledningarna till att jag säger "den är såld" när man lagt ut en vara på Blocket om dom ringer. Man orkar helt enkelt inte.
Citera
2007-07-29, 17:34
Medlem
Groutsides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Där är en av anledningarna till att jag säger "den är såld" när man lagt ut en vara på Blocket om dom ringer. Man orkar helt enkelt inte.

Jag är italienare/tysk tillfälligt i sthlm och köper helst (på blocket tradera osv) av svenskar.

Anledning till det är att jag ogillar att pruta samt att jag får en känsla av att det är mycket sannolikt att varan kommer att stämma överens med beskrivningen, vilket i princip alltid visar sig stämma.

Detsamma gäller om jag ska hyra ut min lägenhet i andra hand exempelvis. Då är det en infödd hyresgäst som jag letar efter.

Nackdelen är väl att när jag lägger ut en annons så märker jag att intresset är betydligt mindre när jag tar med efternamnet (det italienska) också; trots att jag är så ärlig och korrekt i mina affärer som man kan vara.

Det är en av anledningarna till att mitt uppehåll i detta land kommer att vara mycket kortvarig, jag uppskattar inte att bemötas med misstänksamhet, som jag personligen inte förtjänar. Det gäller många fler situationer än näthandel givetvis.

Dock har jag full förståelse för att saker och ting är som de är; jag vill inte riktigt komma någonstans med mitt inlägg utan bara berätta hur det ligger till för mig.
Citera
2007-07-29, 17:34
Medlem
Calmoxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balthazaer-
Jag köper hellre av en svensk.
Köper man av en Achmed så är det större risk för stöldgods/strul.

(Och nej, jag har ingen källa på det annat än min egen erfarenhet)

låter lite rasistiskt eller vad man kan kalla det
Citera
2007-07-29, 17:42
Medlem
savoxovass avatar
Citat:
Det har inte med ras att göra. Jag skulle inte ha några problem att göra affärer med en adopterad neger/turk. Ras/hudfärg är för mig helt irrelevant. Kultur, uppfostran och social ställning är däremot viktigt.

Exakt. Sannolikheten för att besvär med en eventuell affär ska ske är större när folk från 3:e världen är inblandade. De gör affärer på ett annat sätt än vi nordbor. Som svensk förväntar jag mig lite tjafs, att varan är vad som utlovas och att transaktionen genomförs snabbt till bådas belåtenhet. Därför sållar man per automatik bort alla transaktioner där man misstänker att eventuella kulturberikare ingår. Det enda jag köper av utlänningar är pizza och även där går man ofta på en nit och serveras utjänta matvaror som tillberets med undermålig omsorg om hygienen.
Citera
2007-07-29, 17:59
Medlem
Arkhons avatar
Citat:
Jag köper hellre av en svensk.

Jag säljer alltid till en svensk.
Har blivit uppringd på annonser på blocket, då har det varit blattar som har föreslagit att jag skall komma och lämna varan i Rinkeby och liknande. De försöker pruta och börjar köra med sitt "brooooschaaan"-snack. Eyy, du får en mobil istället. Nuförtiden sållar jag alltid genom mail, d.v.s. först ser jag om köparen har ett svenskt namn, i sådana fall ger jag honom mitt mobilnummer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in