2008-12-21, 14:05
Medlem
miklons avatar
Försökte få till en bra rubrik, men det var svårt att få till nåt tillräckligt kort.

Hursomhelst, frågan är som följer: Skulle ni fortsätta att köpa Apples produkter om de lämnade sitt ena ben och gick över till antingen bara mjukvara eller bara hårdvara (för enkelhetens skull tänker jag mig att hårdvara är allt de gör idag, datorer, routrar, mp3-spelare, telefoner osv, men man får förstås resonera fritt).

Själv skulle jag definitivt fortsätta köra OS X även utan Apples hårdvara, eftersom jag tycker att det (och en del andra Apple-program, främst iPhoto) är den stora behållningen. Däremot skulle jag knappast köpa Apples datorer om inte OS X fanns.
Citera
2008-12-21, 14:41
Medlem
Deliras avatar
Om de släpper hårdvaran, ja. Om de släpper mjukvaran, tveksamt, men det lutar åt ja.

Jag är barnsligt förtjust i Apples design och jag tycker att de trots de senaste årens kvalitetsmissar (Apple har iofs alltid haft mer eller mindre återkommande problem med sina datorer, Performa 5400 har jag för mig var ett riktigt skräckexempel) erbjuder de trevligaste lösningarna med mest gedigen känsla i. Men det är klart att en iMac med förinstallerat Windows 7 känns ... sådär. Å andra sidan, finns inte OSX finns det för mig inget alternativ än Windows (sett till hur det ser ut idag), så... Äh, det blev ju en svår fråga helt plötsligt.

Jag hoppas att jag slipper vara med om dessa frågor i verkligheten dock.
Citera
2008-12-21, 14:49
Medlem
Timjan256s avatar
Svår och hypotetisk fråga.
Men om jag var tvungen att välja under pistolhot så skulle välja OS:et. Operativsystemet är Apples hjärta.
När den kom, 2001, så var det verkligen revolutionerande. Ett OS som var skapat för både den vanlige användare och proffset. Dessutom så var det så jävla snyggt.

Nu börjar alla OS likna varandra mer och mer. Dvs man satsar på användarvänligheten och således blir väldigt likt originalet dvs MacosX.
Kanske är det bara hårdvaran som tillslut skiljer åt.
Senast redigerad av Timjan256 2008-12-21 kl. 15:03.
Citera
2008-12-21, 15:32
Medlem
miklons avatar
Man behöver ju i och för sig inte tänka sig att Windows är det enda alternativet, även Linux går ju att köra på Apples maskiner.
Citera
2008-12-21, 15:35
Medlem
Känns ju som stabliteten i OSX skulle försvinna om man blev tvungen att anpassa det efter varenda tänkbar hårdvarukombination som kan tänkas, men förutsatt att det problemet inte uppstod skulle jag lätt köra OSX på billigaste möjliga dator. Det är OSX som gör att jag kör Apple, inte hårdvaran.

(Att de gör snygga burkar är dock en skön bonus.)
Citera
2008-12-21, 18:50
Medlem
Deliras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Man behöver ju i och för sig inte tänka sig att Windows är det enda alternativet, även Linux går ju att köra på Apples maskiner.

Förvisso. Men som grafisk formgivare, originalare och lite annat så är inte Linux (och andra varianter av fria OS) ett alternativ för mig. Då utgår jag från hur det ser ut idag så klart.
Citera
2008-12-22, 00:16
Medlem
Det går väl inte dåligt för apple ?
Citera
2008-12-22, 08:10
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fraxinus
Det går väl inte dåligt för apple ?

Inte vad jag vet, det här är bara en rent hypotetisk diskussion för nöjes skull.
Citera
2008-12-22, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Inte vad jag vet, det här är bara en rent hypotetisk diskussion för nöjes skull.

Har svårt att se varför dom skulle gå dåligt med alla ipods mm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in