• 1
  • 2
2008-12-21, 13:38
Medlem
Tankishs avatar
Jag har precis införskaffat mig nya delar till en helt ny dator och har lite problem med att den låter för mycket. Detta har jag:

Antec Three Hundred
Intel E8400
Asus P5Q PRO
Asus EAH4850
Corsair 750w
WD 1tb hdd 7200rpm
Super Writermaster DVD brännare

Det jag har kommit fram till låter mest är utan tvekan hårddisken men även processorfläkten, kanske chassifläktarna också. Jag har läst lite om att dom låter mycket, alltså fläktarna som medföljer Antec Three Hundred.

Vad bör jar byta ut och isåfall till vad? Processorfläkten som medföljer från Intel har ca 2-3 cm kvar åt alla håll och kanter så man lär inte få plats med någon stor fläkt. Hur kan man göra för att minska ljudet från hdd'n? Behöver all hjälp jag kan få.

/T
Citera
2008-12-21, 13:45
Medlem
Med mjukvara kan du testa sänka hastigheten på fläktarna :

Speedfan
Rivatuner
etc

Detta kräver att fläktarna har chip (sensorer?) så du kan ställa dem via mjukvara.
Citera
2008-12-21, 13:55
Medlem
Tankishs avatar
Jag glömde nämna att jag testat det, och om jag ska överklocka lär jag ju behöva dra upp den igen. Jobbigt : /
Citera
2008-12-21, 15:19
Medlem
Sikkans avatar
Om det nu är HDDn som låter absolut högst kanske du ska titta på speciella hållare till Hårddiskar som dämpar ljudet från den
Citera
2008-12-21, 15:38
Medlem
Naikons avatar
Om du har chassifläktarna på lägsta nivå ska det inte vara några problem med ljudet från dem. Ska finnas en liten switch med Low, med och high.
Citera
2008-12-22, 01:06
Medlem
Nemesis(SM)s avatar
om det r HD som låter så tycker jag man kan fixa det genom hänga Hd me gummi-band så att den hänger ner. Har hjälpt mig då jag har en raptor(fanskapet låter som en traktor). Sedan finns ju dämpningsmattor man kan använda sig av
Citera
2008-12-22, 01:28
Medlem
Tankishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis(SM)
om det r HD som låter så tycker jag man kan fixa det genom hänga Hd me gummi-band så att den hänger ner. Har hjälpt mig då jag har en raptor(fanskapet låter som en traktor). Sedan finns ju dämpningsmattor man kan använda sig av

Hur menar du då? Ska hårddisken hänga i ett gummiband ner eller? Förstår inte riktigt

Någon som har tips på en bra processorfläkt för max 400 kr? Är en Scythe Ninja bra val även om man ska överklocka?
Senast redigerad av Tankish 2008-12-22 kl. 01:35.
Citera
2008-12-22, 01:37
Medlem
Nemesis(SM)s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tankish
Hur menar du då? Ska hårddisken hänga i ett gummiband ner eller? Förstår inte riktigt

Någon som har tips på en bra processorfläkt för max 400 kr? Är en Scythe Ninja bra val även om man ska överklocka?
Precis hänga ner hårddisken. Jag satte fyra skruvar( skruvade inte helt) sedan hade fyra skruvar på HD hållaren(chassi) o sedan gummi band mellan dem.
När det gäller cpu-fläkt så köpte jag detta http://www.sweclockers.com/nyhet/651...rar_hyper_212/ har inte ångrat mig sen dess

Edit: priset ligger runt ca 300:-
Senast redigerad av Nemesis(SM) 2008-12-22 kl. 02:07.
Citera
2008-12-23, 02:53
Medlem
Tankishs avatar
Förstår fortfarande inte hur du menar med hårddisken...

En bra processorfläkt för runt 400 kr som kyler bra och är tyst? Två bra chassi fläktar (120mm) som är tysta och kostar runt en hunring vardera. Behöver tips!
Citera
2008-12-23, 04:06
Medlem
Nemesis(SM)s avatar
Citat:

En bra processorfläkt för runt 400 kr som kyler bra och är tyst? Två bra chassi fläktar (120mm) som är tysta och kostar runt en hunring vardera. Behöver tips!
Kankse detta hjälper https://www.inet.se/datorkomponenter...gskit/6909413/. Hoppas du förstår va jag menar
Citera
2008-12-23, 04:26
Medlem
Kaspersky 0_os avatar
Citat:

Vad de försöker säga om hårddisken är att den vibrerar. Köp anti-vibrations-skruvar eller liknande och montera den med dem så bör ljudet försvinna. Om det inte vibrerar utan den låter bara högt (när den läser data eller liknande) så är den enda lösningen att köpa nytt.

Det bästa du kan göra är att köpa en heatsink samt fläkt, var för sig samt sedan montera dem. T.ex, en TRUE med en tyst 120mm fläkt gör susen. Pröva även dra ner fläkten på grafikkortet, den låter . På så vis får du riktigt bra samt tyst kylning.

Som det tidigare sagts i tråden så bör det finnas två stycken speed-controllers till var fläkt (120mm samt 140mm) där du kan ändra hastighet från "Low - Med - High", sätt dem på low, ev. med om det skulle behövas. En/två stycken tysta 120mm fläktar i fronten gör susen. Byggde en liknande dator åt en kamrat för inte så länge sedan, såhär satte jag upp det år honom:

140mm:aren på medium
120mm:aren på low
stock cpu fläkt
2st Noctua på 19dba i fronten
4850 på 35% fläkthastighet (gick inte över ~80C i spel, så det var ok)

Och sen var det inget med det. Datorn var tyst och fungerade prima. Hade inga vibrationsproblem dock.

Lycka till!
Senast redigerad av Kaspersky 0_o 2008-12-23 kl. 04:31.
Citera
2008-12-23, 06:02
Medlem
http://www.dustinhome.se/pd_5010086814.aspx Billig och bra cpufläkt.

http://www.dustinhome.se/pd_5010112345.aspx Enligt rykten bättre. Kan behöva en extra fläkt på för bättre kylning.

http://www.dustinhome.se/pd_5010140960.aspx 15dB fläkt för 85kr. Vet ej om dom är bra, men jag har precis beställt sådana iaf.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in