2012-11-14, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NikitaP
Någon som vet var Mats gör och håller hus idag? Han har väl avtjänat sitt straff i Tyskland nu.

Jag skulle tippa att han fick avtjäna merparten av det tyska straffet i svenskt fängelse, men nu är han antagligen ute.
Citera
2013-02-06, 17:42
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quality1939
Jag skulle tippa att han fick avtjäna merparten av det tyska straffet i svenskt fängelse, men nu är han antagligen ute.
Inte nu längre. Aftonbladet: Maskeradligans topp gripen i Skåne
Citat:
Helsingborgspolisen sköt under natten mot onsdagen varningsskott mot den 56-årige man som under 1980- och 1990-talet var känd som Maskeradligans ledare.
Citera
2013-02-06, 17:58
Medlem
Mediemannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Inte nu längre. Aftonbladet: Maskeradligans topp gripen i Skåne
Där ser man. Mats Rimdahl/Amtun still going str... Eller vad man kan säga.

HD: Polis sköt varningsskott mot maskeradligans ledare
Citat:
– Det var en man som försökte fly med en vit BMW och tre bilar följde efter. Först hörde jag två-tre skott och sen hörde jag en bil köra fort och den försökte köra i genom bommarna som finns där eftersom att den gatan är en återvändsgata. Han fick stop där i bommarna. Och sen kom massa poliser. Det var mest civila poliser. Sen såg jag att en man i medelåldern blev gripen på plats. Det var tydligen han som körde BMW, uppger vittnet.

Bilföraren är 56 år gammal och är mycket känd av polisen. Han var på 80- och 90-talet känd som maskeradligans ledare. Han greps och är nu misstänkt för grovt narkotikabrott under januari och februari 2013. Brotten ska ha begåtts i Stockholm och Skåne.
Citera
2013-02-06, 18:04
Medlem
Mediemannens avatar
Citat:
När bytte han namn till Amtun?

Någon som har koll på hans folkbokföringsdata?
Redigering:

Svar här på min egen fråga ovan:

Amtun antog han 1995.

Från och med 2008 heter han Eriksson.

Han står som (avregisterad som) "obefintlig" gällandes folkbokföringen hos Skatteverket fr.o.m. 6 juli 2011.
Senast redigerad av Mediemannen 2013-02-06 kl. 18:30.
Citera
2013-02-06, 19:09
Medlem
Mediemannens avatar
Dagens Nyheter: Maskeradligans topp gripen i Helsingborg efter skottlossning

De anhållna - inklusive Mats Eriksson - ska nu vara på plats i Sthlm.
Citat:
– Förmodligen blir det häktningsförhandlingar i Stockholm på fredag eller lördag, tillägger Byström, som bekräftar att poliser i Helsingborg var tvingade att använda tjänstevapen i samband med ett ingripande – ingen person kom till skada.

Under onsdagen har de anhållna förts till Stockholm.
Citera
2013-02-06, 20:20
Medlem
Mediemannens avatar
Hans namn

Hur fick han igenom ett byte till efternamnet Eriksson 2008?
Någon som vet detta?

Namnändringen skedde genom PRV.

Ingen av hans föräldrar heter Eriksson i dag (den ena heter Rimdahl nu och den andra Ö*tman).

För övrigt är Mats Eriksson ogift och barnlös - om det nu är av intresse för någon.
Citera
2013-02-06, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mediemannen
Hans namn

Hur fick han igenom ett byte till efternamnet Eriksson 2008?
Någon som vet detta?

Namnändringen skedde genom PRV.

Ingen av hans föräldrar heter Eriksson i dag (den ena heter Rimdahl nu och den andra Ö*tman).

För övrigt är Mats Eriksson ogift och barnlös - om det nu är av intresse för någon.
Den troligaste förklaringen är nog denna:
Citat:
•Byte till ett gammalt släktnamn, exempelvis mormors mormors efternamn som ogift
Han kom väl på att Amtun, som han var ensam om i Sverige, inte var något vidare smart val om man har hans bakgrund...
Den bästa strategin när man vill i möjligaste mån sopa igen spåren bakåt är ju givetvis att "försvinna i mängden". Och då funkar ju Eriksson perfekt. Detta baserat på att det var en ansökan till PRV. Hade det varit föräldrars nuvarande/förutvarande efternamn hade det räckt med en anmälan till skatteverket.
Ser för övrigt ytterligare en smart figur, en nyligen frigiven mördare som hade ett efternamn som bars av tre personer i Sverige. Denna figur har nu bytt namn till ett som vederbörande är helt ensam om...
Citera
2013-02-06, 22:37
Medlem
Mediemannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adolfhilter
Den troligaste förklaringen är nog denna:
Citat:
Byte till ett gammalt släktnamn, exempelvis mormors mormors efternamn som ogift
Så bör det vara, förstås.
Datumet (för att vara exakt) för det senaste efternamnsbytet är förresten 24 januari 2008.

Citat:
Han kom väl på att Amtun, som han var ensam om i Sverige, inte var något vidare smart val om man har hans bakgrund...
Obegripligt namnval. Hur tänkte han där?
Även det namnet fick han genom PRV. Datum för det: 12 december 1995.

Citat:
Den bästa strategin när man vill i möjligaste mån sopa igen spåren bakåt är ju givetvis att "försvinna i mängden". Och då funkar ju Eriksson perfekt. Detta baserat på att det var en ansökan till PRV. Hade det varit föräldrars nuvarande/förutvarande efternamn hade det räckt med en anmälan till skatteverket.
Eriksson är ett lysande namn, helt klart, sett till det ändamålet. Det har legat på 5:e plats de senaste åren (2010 och 2011) gällande topplistan över vanligast efternamn. Före är: Johansson, Andersson, Karlsson och Nilsson.
Både Rimdahl (knappt 10 personer med Mats stavning som heter det idag i Sverige, som är över 16 år) och Amtun är usla namn, om man vill försvinna och leva anonymt så gott det nu går.

Citat:
Ser för övrigt ytterligare en smart figur, en nyligen frigiven mördare som hade ett efternamn som bars av tre personer i Sverige. Denna figur har nu bytt namn till ett som vederbörande är helt ensam om...
Det låter rätt stolligt av honom. Om han har högsta graden av sekretess är väl en sak, men i vanliga fall är nog ett sådant beslut inte så lyckat. Jag vet dock inte vem det gäller och han kan ju ha sina subjektiva och egenartade skäl.
Citera
2013-02-06, 22:55
Medlem
M
Senast redigerad av Gurksoppa123 2013-02-06 kl. 23:02.
Citera
2013-02-06, 23:03
Medlem
Mediemannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurksoppa123
Mats är en relativt nära släkting till mig, på vilket sätt kommer jag inte nämna. Han har ingen kontakt alls idag med någon i familjen men jag har hört att han var smart som ung men som andra redan sagt lite "konstig".
Hej "Gurksoppa123"!

Då vet du var Mats tagit Eriksson-namnet efter?

Han var säkert i somlig mening smart - i alla fall tidigare just.

Hur yttrade sig hans konstighet som ung, vad du har hört?

Vet du något om varför han struntar i kontakten med Skatteverket (den svenska folkbokföringen)?
Senast han hade en adress här i landet var nämligen i december 2008 (Väpnargatan, Sthlm).
Citera
2013-02-07, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mediemannen
Hej "Gurksoppa123"!

Då vet du var Mats tagit Eriksson-namnet efter?

Han var säkert i somlig mening smart - i alla fall tidigare just.

Hur yttrade sig hans konstighet som ung, vad du har hört?

Vet du något om varför han struntar i kontakten med Skatteverket (den svenska folkbokföringen)?
Senast han hade en adress här i landet var nämligen i december 2008 (Väpnargatan, Sthlm).

vet att han var skriven på en adress där det endast fanns en elcentral i STHLM ett tag...
Citera
2013-02-07, 14:43
Medlem
Mediemannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjalle99
vet att han var skriven på en adress där det endast fanns en elcentral i STHLM ett tag...
När var det? På 90-talet eller 00-talet?
Av de adresser han haft (sett genom Skatteverket) låter det - i så fall - som en adress han haft i slutet av 90-talet/i början av 00-talet. Den är: Fiskartorpsvägen 54 i Sthlm. Idag finns inga bostäder där mig veterligen. Hans andra adresser som han har haft historiskt, som jag har kunnat få fram, är mer "sociala" adresser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in