2008-12-21, 02:14
Medlem
Hej

Jag har införskaffat mig en extern hårddisk och hade tänkt mig installera spel på denna istället för att fylla OS-disken med onödigt skit. OS disken hade jag nämligen tänkt använda främst för program, inte spel (det tar massa plats).

Går det bra att göra så? Eller kommer det ställa till med problem eftersom spelen inte är installerade på samma hårddisk som OS?

Blir det sämre laddningstider? Behöver spelen ens kommunicera med någon del av OS för att kunna spelas? Det finns ju såna här standalone versioner på spel som är redan förinstallerade som man endast packar upp och spelar direkt..

Jag har två stycken hårddiskar inuti min dator just nu, varav en är delad i två partitioner:
Kod:
Hårddisk 1 (500GB SATA2)
[C:\] 100GB Partition (OS)          
[X:\] 365GB Partition (Lagring)    

Hårddisk 2 (200GB IDE)
[H:\] 186GB (Backup 1)

Och en Extern hårddisk:
Extern Hårddisk (1TB USB2.0)
Kod:
Extern Hårddisk (1TB USB2.0)
[L:\] 931GB (Nyköpta Backup 2/Lagring 2)

Hade ni haft samma konfiguration eller hade ni bytt ut något/ändrat storleken på partitioner? Hade ni gjort nya partitioner? Tips och råd välkomnas då jag snart funderar på att formatera ALLT och är villig att göra om storleken på/skapa nya partitioner. Det ska dock tilläggas att jag ogillar alla sorters RAID konfigurationer.

IDE disken vill jag helst inte ha OS installationen på heller då min SATA2 disk är betydligt snabbare.

Funderar fortfarande vad fan jag ska använda nya 1TB hårddisken till. Kanske bra tillfälle att dela upp den i partitioner?

Vilken konfiguration, baserat på mina hårddiskar, skulle ni välja för att få optimal prestanda och säkerhet (med tanke på all backup)?

Edit: Tror ni en kabelförlängare i USB format saktar ner hastigheten i vilken den externa hårddisken kan läsa/skriva information? Den medföljande kabeln var ganska kort, och jag hittade en förlängning som en gång kom med en mus jag köpte för längesen som jag kopplade in.

Som sagt, tips och råd välkomnas.

Tack
Senast redigerad av horpenis 2008-12-21 kl. 02:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in