Den här tråden är mäkta fascinerande. Inte minst för att det är extremt svårt att faktiskt förstå vad byborna önskar av GM, förutom de uppenbara lösningar som dock alla innefattar högafflar och facklor och därför kan lämnas utan vidare kommentar.
Det är extremt tydligt hur den här öländska bygden, som så många andra mindre orter runt om i landet, präglas av en stark "damned if you do, damned if you don't"-mentalitet. Givetvis på grund av ren självbevarelsedrift för att skydda sig från diverse hot utifrån, men ändå mycket fascinerande att se det "in action".
- Kom inte hit och var avvikande och farlig ditt jävla monster, men du kan väl för i helvete se oss i ögonen och sluta hålla dig för dig själv med din familj vi inte vill veta av?!
Lite oroväckande att någon i tråden som hävdar att hen jobbar inom psykiatrin eller närliggande område dessutom helt tycks ha missat att det här med ögonkontakt är något som kan vara problematiskt för folk som exempelvis lider av autismspektrumstörning eller psykisk ohälsa. Dessutom skulle det ju kunna tyda på den sortens skuldkänslor man samtidigt kräver att GM skall uppvisa? Och varför skulle han dela ut sitt telefonnummer på lappar i skolan när ni inte uppvisar någon som helst vilja att inkludera varken honom eller de som råkat få honom som farsa? Det förefaller ju som sagt vara allt annat än social samvaro ni i slutändan vill ha med GM, och skulle garanterat tolka en sådan handling som extremt fräck och gränslös också. I sig är detta givetvis förståeligt från er sida, bör tilläggas -- men frågan kvarstår ändå:
vad önskar ni egentligen av GM, när det kommer till att vara en i grannskapet?
Och att han helst inte bör vara det alls är alltså inte ett giltigt svar, även om det är vad ni önskar.
Dessutom kan jag inte låta bli att föreställa mig att ovannämnda bymentalitet säkerligen präglat era egna ungar rätt starkt. Sannolikheten att de i sin tur skulle kunna tänkas "jävlas" på olika relativt harmlösa sätt (åtminstone i jämförelse med vad byborna förutspår kommer ske) just för att man vet att misstankarna lär riktas åt ett och samma håll känns faktiskt rätt stor.
Vem ringde polisen på GM för att han ska ha viftat med en soft air gun? Gissar på någon av byborna som deltar i tråden. Samma soft air gun som tydligen utgör ett bevis för att GM måste vara skyldig till skadegörelse som har begåtts med
luftvapen (
inte soft air gun!), tydligen.
Att han faktiskt har släppts på grund av att det saknades juridisk grund för lagföring fungerar då istället för ett bevis på att domedagen för Algutsrums alla barn är ett steg närmre, snarare än att han faktiskt skulle kunna vara oskyldig till misstanken. Just olaga hot är ju knepigt i sådana här fall eftersom hela byn ju faktiskt har målat fan på väggen och därför ser hot i praktiskt taget allt han ägnar sig åt, menar jag.
Att vandalismen upphör blir på vis sätt direkt till ett bevis för att han "förstår han är påkommen", medan jag från mitt perspektiv samtidigt ser möjligheten att förövarna till allehanda rackartyg givetvis förstår att misstankarna inte kan kvarstå mot GM om de själva ertappas med att panga rutor.
Kortfattat går det väl att sammanfatta min tankegång med: alla förstår att ni på goda grunder anser att den här mannen har straffat ut sig själv från samhället för all framtid genom sitt gräsliga illdåd han gjort sig skyldig till. Men när ni skriver här under förespeglingen att ni trots allt är förlåtande människor med förståelse och viljan att ge en andra chans, försöker ni då lura oss andra, er själva eller både och?