Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-12-20, 22:00
  #1
Avstängd
sfcs avatar
jag har något svagt minne om ett mord på 80-talet där en unge mördades genom en tältduk och det kan ha varit en annan unge som gjorde det med en sax. det var väldigt omskrivet ett tag.

nån som vet mer?
Citera
2008-12-20, 22:18
  #2
Medlem
Tuesdays avatar
Du menar inte tältmordet på en 10-åring i Orrefors 2000?
Citera
2008-12-20, 22:58
  #3
Avstängd
smålandtintins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfc
jag har något svagt minne om ett mord på 80-talet där en unge mördades genom en tältduk och det kan ha varit en annan unge som gjorde det med en sax. det var väldigt omskrivet ett tag.

nån som vet mer?
Inte för att vara kaxig men:
Är det Orreforsmordet så vet jag rätt mycket, eftersom jag bevakade det i 11 dagar för kvällstidningen XXX.

Det var inte sax utan kniv, men först trodde man att det var den så kallade saxmannen som var skyldig ( byfåne som attackerade cykeldäck med sax.) Den 16-åring som sedan dömdes hade också förkärlekför saxar.
Han byggde en så kallad "Terror on Elm Street"-hand med hjälp av 2,5 saxar.
Vid mordet använde han dock kniv.
Det var dock som Tuesday skriver våren 2000. Ursäkta om mitt inlägg är OT!
Citera
2008-12-20, 23:15
  #4
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Det var inte sax utan kniv, men först trodde man att det var den så kallade saxmannen som var skyldig ( byfåne som attackerade cykeldäck med sax.) Den 16-åring som sedan dömdes hade också förkärlekför saxar.
Han byggde en så kallad "Terror on Elm Street"-hand med hjälp av 2,5 saxar.
Vid mordet använde han dock kniv.

Om vi ska fortsätta på Orrefors så hade väl mordet på två små flickor i Norge veckan innan inspirerat gm? Minns att det även talades om Appojaure-influenser. Samt att åklagaren citerade Ebba Grön bakom stängda dörrar..

Den 16-årige mördaren hade haft som hobby att plåga ihjäl kaniner strax innan, det fanns med som en åtalspunkt (skadegörelse). Vad gör LP idag, är han utskriven och en anpassad produktiv samhällsmedborgare? Han hade redan en RPV-dom på sig och stora alkoholproblem vid tältmordet.
Citera
2008-12-20, 23:15
  #5
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Den 16-åring som sedan dömdes hade också förkärlekför saxar.
Han byggde en så kallad "Terror on Elm Street"-hand med hjälp av 2,5 saxar.
Vid mordet använde han dock kniv.

Detta minns jag väl. Inte så många mil från där jag bor. Men - jag minns inte att det har stått i media om hans "Terror on Elm Street"-hand. Minns jag fel, eller undvek media att skriva om det?

Hur har det gått för denna kille?
Citera
2008-12-20, 23:26
  #6
Avstängd
smålandtintins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Om vi ska fortsätta på Orrefors så hade väl mordet på två små flickor i Norge veckan innan inspirerat gm? Minns att det även talades om Appojaure-influenser. Samt att åklagaren citerade Ebba Grön bakom stängda dörrar..

Den 16-årige mördaren hade haft som hobby att plåga ihjäl kaniner strax innan, det fanns med som en åtalspunkt (skadegörelse). Vad gör LP idag, är han utskriven och en anpassad produktiv samhällsmedborgare? Han hade redan en RPV-dom på sig och stora alkoholproblem vid tältmordet.

Gissa vem som skickades till Trondheim för att knacka på den ena mammans dörr?
Slog nytt rekord i fylla på en 1,5 timme lång flygresa Trondheim - Kastrup...
Pojken kommer från Öland och hade nyligen flyttat till Orrefors.
Psykvården varnade att det kunde bli problem och polisen anmälde tre gånger att han stått i samma trädgård och runkat.
Socialnämndens ordförande ansåg dock inte att det fanns skäl att överväga ett omhändertagande.
Sist jag hörde gick han någon folkhögskoleutbildning och hade då endast viss poliklinisk kontakt med psyket. Har inte haft orsak att undersöka närmare sedan 2005.
Citera
2008-12-20, 23:29
  #7
Avstängd
smålandtintins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Detta minns jag väl. Inte så många mil från där jag bor. Men - jag minns inte att det har stått i media om hans "Terror on Elm Street"-hand. Minns jag fel, eller undvek media att skriva om det?

Hur har det gått för denna kille?
Du har uppenbarligen läst fel tidning. (Obs, ironi!)
Vi lyckades till och med få loss en bild på handen innan förundersökningen var offentlig.
En annan intressant sak var att det tog så lång tid att gripa rätt gm (det var väl någon månad om jag minns rätt. Vi fick tips om att Kevinutredaren Rolf Sandberg var på plats och innan vi hunnit dit från Malmö var GM gripen) för att det fanns fyra tänkbara gm i Orrefors, som har 1 000 innevånare.
Det var mer dårtätt än Listerlandet och Öland tillsammans!
Citera
2008-12-20, 23:38
  #8
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Du har uppenbarligen läst fel tidning. (Obs, ironi!)
Vi lyckades till och med få loss en bild på handen innan förundersökningen var offentlig.
En annan intressant sak var att det tog så lång tid att gripa rätt gm (det var väl någon månad om jag minns rätt. Vi fick tips om att Kevinutredaren Rolf Sandberg var på plats och innan vi hunnit dit från Malmö var GM gripen) för att det fanns fyra tänkbara gm i Orrefors, som har 1 000 innevånare.
Det var mer dårtätt än Listerlandet och Öland tillsammans!

Jaha, minnet är tydligen kort. Ändå har jag läst båda kvällstidningarna i åtminstone 20 år. Kanske har jag läst för mycket, en del info ramlar ut igen.

Det fetstilta: jag är inte från Orrefors, Listerlandet eller Öland!
Citera
2008-12-20, 23:45
  #9
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
En annan intressant sak var att det tog så lång tid att gripa rätt gm (det var väl någon månad om jag minns rätt.

Mordet och mordförsöket på flickorna ägde rum 27 maj. 16-åringen anhölls 15 juli, men det dröjde ytterligare innan han anhölls även för mord.
Citera
2008-12-20, 23:48
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Gissa vem som skickades till Trondheim för att knacka på den ena mammans dörr?
Slog nytt rekord i fylla på en 1,5 timme lång flygresa Trondheim - Kastrup...
Pojken kommer från Öland och hade nyligen flyttat till Orrefors.
Psykvården varnade att det kunde bli problem och polisen anmälde tre gånger att han stått i samma trädgård och runkat.
Socialnämndens ordförande ansåg dock inte att det fanns skäl att överväga ett omhändertagande.
Sist jag hörde gick han någon folkhögskoleutbildning och hade då endast viss poliklinisk kontakt med psyket. Har inte haft orsak att undersöka närmare sedan 2005.

Gör gärna det om du har möjlighet och lust
Citera
2008-12-20, 23:52
  #11
Avstängd
smålandtintins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Jaha, minnet är tydligen kort. Ändå har jag läst båda kvällstidningarna i åtminstone 20 år. Kanske har jag läst för mycket, en del info ramlar ut igen.

Det fetstilta: jag är inte från Orrefors, Listerlandet eller Öland!
Eftersom du är läs- och skrivkunnig har jag redan listat ut det!
Citera
2008-12-20, 23:53
  #12
Avstängd
smålandtintins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rock N Roll
Gör gärna det om du har möjlighet och lust
Får nog bli efter helgerna är jag rädd...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback