• 1
  • 2
2008-12-20, 20:45
Medlem
supertomtens avatar
Har från total nybörjare åkt utförs några vintrar i rad nu på skidsemestern, snart åkar man iväg igen och vill ju fortsätta utvecklas men känns som det mesta jag kan lära mig på egen hand är uppnått.

Ni som är erfarna åkare och kan detta med teknik, finns det några tumregler eller tips som ni kan dela med er?

Var inte rädda för att tala om sånt ni själva tycker är självklart, inte säkert jag tycker det!

Åker mest röda backar i lagom tempo, oftast snäva svängar.

//E
Citera
2008-12-22, 00:13
Medlem
Köses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Lägg tyngden på dalskidan.

Det var ett tag sen du åkte skidor va? Hört talas om carving?

OnT:

Vad menar du med snäva svängar? Sladdar du eller ligger du på rena skär (carving)? Hade jag varit du hade jag lagt två dagar på en intruktör som lär dig rätt teknik. Att utgå från sin egen åkning för att komma vidare är svårt. Lika svårt som för mig att förmedla åktips till dig när jag aldrig sett dig åka!

Här kanske du hittar bättre hjälp!
http://www.freeride.se/forum/
Senast redigerad av Köse 2008-12-22 kl. 00:26.
Citera
2008-12-23, 09:55
Medlem
supertomtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Köse
OnT:

Vad menar du med snäva svängar? Sladdar du eller ligger du på rena skär (carving)? Hade jag varit du hade jag lagt två dagar på en intruktör som lär dig rätt teknik. Att utgå från sin egen åkning för att komma vidare är svårt. Lika svårt som för mig att förmedla åktips till dig när jag aldrig sett dig åka!

När man hyr skidor brukar dem alltid fråga ifall man kör breda eller smala svängar, så tänkte att det kunde beskriva min körstil lite närmare och på såvis hjälpa er att hjälpa mig med tekniken lite exaktare=)

Tack för sidan dessutom!
Citera
2008-12-23, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supertomten
När man hyr skidor brukar dem alltid fråga ifall man kör breda eller smala svängar, så tänkte att det kunde beskriva min körstil lite närmare och på såvis hjälpa er att hjälpa mig med tekniken lite exaktare=)

Tack för sidan dessutom!

Testa ett par skidskoletimmar så ska du se att det hjälper. Då får du någon som kollar in din åkning och hjälper till att justera. Sen tränar du på det du fått lära dig.

Skidskola är faktiskt väl investerade pengar. Sen så ska du åka i långa backar om du har möjlighet. Då hinner du koncentrera dig och få in lite rytm i åkningen. Du lär dig mera på ett riktigt åk i fjällen på ett par kilometers längd än du gör på en hel kväll i en kort backe. Såna där korta skogsbackar med 70 meters fallhöjd.
Citera
2008-12-23, 12:34
Medlem
Svårt att säga såhär bara utan att veta hur du åker vad som brister i din teknik. Allmänt kan dock sägas att nybörjare har alldeles för lite fart. För att få till riktiga skärande svängar krävs rejält med fart.
Citera
2009-01-03, 04:22
Medlem
Frittframs avatar
Några konkreta tips!

Som alla säger så är skidkola utmärkt spenderade pengar!

jag har åkt skidor i typ 27 år och tog hjälp av en instruktör första gången förra vintern... Vilken uppenbarelse!
Spelar ingen roll hur bra du är så kommer fanskapet på skidor bakom dig att klämma åt dig på något vis

Men ett par konkreta tips som sagt!

Stå axelbrett på skidorna, dvs lika brett mellan skidor som axlar.
Den som fortfarande åker med pjäxorna ihoplimmade idag blir hårt garvad åt i backen.

Se till at få tyngdpunkten framåt, de va ett av felen som jag gjorde, stod lixom å glassade med armarna rakt ner.
FRAM MED ARMAR OCH ÖVERKROPP!
Stå som om du ska lägga en kabel mellan laggen.

Set till att du lär dig att utnyttja skidorna, åk på skär och sladda inte!
Fixar du det inte själv så ta hjälp av någon som kan.
Det är sååå nice när man törs lita på utrustningen å bara släppa på i lång skön carvingsväng. Dagens skidor åker av sig själva om du låter dom!

Kommer inte på mer just nu... klockan är mycket
Citera
2009-01-04, 17:30
Medlem
staxs avatar
Vill du seriöst utveckla din skidåkning, alltså inte ut och festa varje kväll kan jag rekommendera att åka med UCPA på skidsemeser under en säsong. Du betalar ett pris och då ingår allt: resan, skidor, skidlärare/pistguide, käk och liftkort. Boendet är spartanskt men käket hyffsat och skidlärarna är de absolut bästa jag träffat på, vissa av dom har varit med franska landslaget. Vi som hade gått i 80-tals skidskola och tyckte vi var asgrymma på att åka blev ganska omgående nerplockade och fick lära om oss allt på nytt.

Kolla här: http://www.ucpa.se/

Jag rekommenderar Val d´Isère.
Citera
2009-03-07, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stax
Vill du seriöst utveckla din skidåkning, alltså inte ut och festa varje kväll kan jag rekommendera att åka med UCPA på skidsemeser under en säsong. Du betalar ett pris och då ingår allt: resan, skidor, skidlärare/pistguide, käk och liftkort. Boendet är spartanskt men käket hyffsat och skidlärarna är de absolut bästa jag träffat på, vissa av dom har varit med franska landslaget. Vi som hade gått i 80-tals skidskola och tyckte vi var asgrymma på att åka blev ganska omgående nerplockade och fick lära om oss allt på nytt.

Kolla här: http://www.ucpa.se/

Jag rekommenderar Val d´Isère.

Japp UCPA är riktigt bra och prisvärt. På vissa center är boendet riktigt bra på andra mer spartanskt. Maten har varit bra på alla ställen jag varit på.
Citera
2009-03-08, 00:59
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frittfram
Som alla säger så är skidkola utmärkt spenderade pengar!

jag har åkt skidor i typ 27 år och tog hjälp av en instruktör första gången förra vintern... Vilken uppenbarelse!
Spelar ingen roll hur bra du är så kommer fanskapet på skidor bakom dig att klämma åt dig på något vis

Men ett par konkreta tips som sagt!

Stå axelbrett på skidorna, dvs lika brett mellan skidor som axlar.
Den som fortfarande åker med pjäxorna ihoplimmade idag blir hårt garvad åt i backen.

Se till at få tyngdpunkten framåt, de va ett av felen som jag gjorde, stod lixom å glassade med armarna rakt ner.
FRAM MED ARMAR OCH ÖVERKROPP!
Stå som om du ska lägga en kabel mellan laggen.

Set till att du lär dig att utnyttja skidorna, åk på skär och sladda inte!
Fixar du det inte själv så ta hjälp av någon som kan.
Det är sååå nice när man törs lita på utrustningen å bara släppa på i lång skön carvingsväng. Dagens skidor åker av sig själva om du låter dom!

Kommer inte på mer just nu... klockan är mycket
Mkt bra sammanfattning på carvingteknik. Lägg till: Ju brantare det blir, desto mer skall du flytta fram trycket. Ett vanligt fel är att man ryggar bakåt när det blir brant = får bakvikt och det går inte att svänga. Man ska fan hänga på spetsarna när det blir 45 graders vinkel....:-)
Citera
2009-11-01, 13:45
Medlem
Markus-s avatar
Det är nästan omöjligt att säga vad du skall göra utan att ha sett dig åka.
Men det som gäller i 9 fall av 10, stå på ytterskidan!

Jag kan ju passa på att tipsa om http://skidlarare.info
Där finns en del att läsa för den intresserade, även http://thesnowpros.org är bra.
Citera
2009-11-01, 17:22
Medlem
muneys avatar
Ganska gammal tråd men på tal om UCPA så var det inte många av guiderna i Val d'Isere som snackade engelska när jag spenderade tid där för ett par år sedan. Saker förändras iofs och guider byts ut. Kan ju hålla med om att dom iaf kan sin åkning.
Citera
2009-11-01, 19:30
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
Mkt bra sammanfattning på carvingteknik. Lägg till: Ju brantare det blir, desto mer skall du flytta fram trycket. Ett vanligt fel är att man ryggar bakåt när det blir brant = får bakvikt och det går inte att svänga. Man ska fan hänga på spetsarna när det blir 45 graders vinkel....:-)
Nej, man ska sträva efter att ha samma åkstil över hela berget, vare sig det är flackt, brant eller offpist.
Lutar du dig för mycket framåt som du påstår att man ska göra så klarar du inte av att utjämna backens ojämnheter, samtidigt som skidorna inte vill bita i slutet av svängen.

Visserligen får du mer fart när det börjar blir brant, och svårigheten blir här att inte tappa kontrollen.
Så lite mindre svänger, och tvärställa skidorna mer för att hålla nere farten.
Vill man branta på med farten, så gör det. Kör vanliga carving svängar och se till att våga kanta skidorna, så att du får grepp i svängarna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in