• 1
  • 2
2008-12-20, 20:32
Medlem
Morticians avatar
Köpte en italiensk fällkniv från Italien. När jag spårar den via FedEx hemsida har den varit på Arlanda i över 24h timmar , Min fråga är hur sor är chansen att den slinker igenom tullen eller har den redan fastnat? Om den fastnat vad kan jag räkna med för straff?
Citera
2008-12-20, 20:44
Medlem
Det är ju inte så att det är olagligt att skicka knivar
Citera
2008-12-20, 20:46
Medlem
JackBlacks avatar
I princip alla knivar är lagliga att importera. De enda knivar som är olagliga vad jag vet är sådana som har en utskjutningsmekanism som skickar ut bladet. Dvs bladet åker rakt ut istället för att fällas ut.
Citera
2008-12-20, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JackBlack
I princip alla knivar är lagliga att importera. De enda knivar som är olagliga vad jag vet är sådana som har en utskjutningsmekanism som skickar ut bladet.

Dom är olagliga att sälja samt att innehas av personer under 21. Du får alltså köpa dom på semestern men väl i din ägo får dessa ej säljas vidare.
Citera
2008-12-20, 20:59
Medlem
sebnies avatar
JackBlack:
Jag tror att det faller på om bladet är spärrbart eller ej.

Butterfly-knivar anses vara springkniv, ändå så har den ingen utskjutningsmekanism/utfällningsmekanism, utan den fungerar som en fällkniv, bara det att skaftet är delat i 2 delar, samt att bladet är spärrbart.

Däremot en vanlig fällkniv har ingen form av spärrbart blad, utan trycker man på bladets baksida så fälls kniven ihop.

Så jag skulle gissa på att skillnaden mellan en springkniv och en fällkniv rent definitionsmässigt är att springkniven har bladspärr, det har inte fällkniven.

Dock är det inget importförbud på sådana knivar, så det blir okej ändå. Det kan vara så att tullen kommer göra en ålderskontroll att du är över 21 år om din fällkniv har spärrbart blad.
Citera
2008-12-20, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
JackBlack:
Jag tror att det faller på om bladet är spärrbart eller ej.

Butterfly-knivar anses vara springkniv, ändå så har den ingen utskjutningsmekanism/utfällningsmekanism, utan den fungerar som en fällkniv, bara det att skaftet är delat i 2 delar, samt att bladet är spärrbart.

Däremot en vanlig fällkniv har ingen form av spärrbart blad, utan trycker man på bladets baksida så fälls kniven ihop.

Så jag skulle gissa på att skillnaden mellan en springkniv och en fällkniv rent definitionsmässigt är att springkniven har bladspärr, det har inte fällkniven.

Dock är det inget importförbud på sådana knivar, så det blir okej ändå. Det kan vara så att tullen kommer göra en ålderskontroll att du är över 21 år om din fällkniv har spärrbart blad.

Skojar du nu? Fällknivar utan bladspärr är ju farliga att använda. Kan knappast finnas en respektabel brukskniv som INTE har en bladspärr.
Citera
2008-12-20, 22:15
Medlem
sebnies avatar
Hur menar du då? Exempelvis en sådan här är väl inte "farlig" att använda, och denna har ingen bladspärr över huvud taget.
http://www.fritidochprylar.se/images/16641.jpg

Med bladspärr menar jag en knapp eller spak eller liknande som måste tryckas in för att fälla tillbaka bladet, eller en knapp/spak som kan användas för att manuellt låsa bladet i utfällt läge, eller en hävarm som håller fast bladet.

Ovanstående beskrivning passar in på alla springknivar och springstiletter, men inte på vanliga fällknivar av den typ jag länkade till.

Hur gör annars rätten för att bedöma skillnaden mellan en kniv som jag länkade till ovan, och en butterflykniv, rent definitionsmässigt?
Senast redigerad av sebnie 2008-12-20 kl. 22:20.
Citera
2008-12-20, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slurig
Skojar du nu? Fällknivar utan bladspärr är ju farliga att använda. Kan knappast finnas en respektabel brukskniv som INTE har en bladspärr.

What he said.

Jag kommer faktiskt inte ihåg senast jag såg en fällkniv utan bladspärr.
Citera
2008-12-20, 22:29
Medlem
Fast det där är ju inte en brukskniv direkt. Men visst, det var väl lite drastiskt att det inte skulle finnas någon utan låsning, dock är det väldigt vanligt med låsning bland bruksknivar. Kolla tex på den här
http://www.fiskarnas.se/index.asp?ItemId=78858

Dessutom står det ingenting i knivlagen om låsning. Däremot riktar den sig mot knivar som inte har några större legetimia användningsområden. Stiletter och springknivar är ju inte direkt gjorda för att ta ur djur eller snickra med.

Edit: Springknivar har väl inte heller någon låsning? Låsningen består väl i att man håller handen om båda halvor av skaftet och därmed låser bladet i upprätt position. Om man släpper ena halvan kan man snabbt fälla tillbaka bladet.
Senast redigerad av Slurig 2008-12-20 kl. 22:31.
Citera
2008-12-20, 22:41
Medlem
sebnies avatar
ja, en springkniv består ju av 2 hävarmar som låser bladet, om du kollar på mitt senaste inlägg. Dessutom brukar de flesta butterflyknivar ha en spärr i änden av skaftet som man kan låsa i antingen ihopfällt eller utfällt läge.

Men vad är då egentligen den definitionsmässiga skillnaden mellan en sådan kniv du länkar till, och en springkniv av butterfly-modell?

Den tekniska funktionen på de båda är ju detsamma.
Citera
2008-12-20, 22:49
Medlem
Citat:
1 § Knivar, andra stick- och skärvapen och andra föremål som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa får inte innehas på allmän plats, inom skolområde där grundskole- eller gymnasieundervisning bedrivs, eller i fordon på allmän plats.

Förbudet i första stycket gäller inte, om föremålet enligt särskilda föreskrifter ingår i utrustning för viss tjänst eller visst uppdrag eller om innehavet annars med hänsyn till föremålets art, innehavarens behov och övriga omständigheter är att anse som befogat.

Stickvapen eller knivar som är konstruerade så att klingan eller bladet snabbt kan fällas eller skjutas ut ur sitt skaft (springstiletter eller springknivar) får inte innehas av personer under 21 år. Lag (2000:148).

Det där är den juridiska definitionen.
Citera
2008-12-20, 23:00
Medlem
sebnies avatar
ja, på en fällkniv så *fäller* man ut bladet.

Jag kan ju förstå att lagen gäller om man har en kniv som har en fjäder så man trycker på en knapp så fälls eller skjuts bladet ut automatiskt och låses i utfällt läge, men jag har inte fattat vad skillnaden mellan en butterflykniv och fiskarskniven samt en vanlig scweiz-fällkniv är, rent juridiskt sett.

springkniven och fiskarskniven innehåller i stort sett samma komponenter, hantag, blad, några skruvar och ett bladlås.

Scweiz-kniven innehåller allt ovanstående förutom bladlåset. Och en sådan kniv får man inneha när man är under 21.

Enda skillnaden jag kunde se var bladlåset, eftersom en kniv utan bladlås är svårare att strida med än en kniv med bladlås. (iofs har jag aldrig varit i strid med någon, men jag kan tänka mig att en kniv utan bladlås måste vara extremt jobbig att strida med om bladet fäller ihop sig så fort motparten kontrar)

Men slutkontentan är att jag gissar på att tullen kommer att göra en ålderskontroll på TS att han är över 21 för att försäkra sig, för att fällkniven är av en modell som omfattas av knivlagens andra stycke av första paragrafen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in