2008-12-20, 17:54
Medlem
NanoFighters avatar
Tjena grabbar

Nu är det så att jag är ganska amatör när det gäller trådlösa nätverk och hur man skyddar dessa, därav rubrik såklart, och skulle behöva lite hjälp.
Hemma hos mig så har vi idag 2 datorer som är kopplade med router till en BBB 100MB/s anslutning. Nu vill moshan ändra till trådlöst och jag vill såklart inte köpa de billigaste där ute eftersom att det logiskt kommer försämra hastigheten, ganska uppenbart.

Nu till min fråga, kan någon rekommendera ett system som inte försämrar min anslutning allt för mycket och förutom det även tipsa lite snabbt om hur jag kan skydda min trådlösa anslutning? Det skulle vara gött
Citera
2008-12-20, 17:58
Medlem
Squalos avatar
Du vill alltså ha en trådlös router som inte försämrar dina 100 Mbit på WAN-LAN? Det finns några som klarar hyfsade hastigheter, D-link har någon DIR-655-modell, Belkin N1, och säkert ett par till.

Annars sätter du en trådlös accesspunkt på befintlig router.
Citera
2008-12-20, 18:09
Medlem
sparv3ns avatar
Kör all-in.

D-Link DIR-855
Citera
2008-12-20, 19:41
Medlem
NanoFighters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Du vill alltså ha en trådlös router som inte försämrar dina 100 Mbit på WAN-LAN? Det finns några som klarar hyfsade hastigheter, D-link har någon DIR-655-modell, Belkin N1, och säkert ett par till.

Annars sätter du en trådlös accesspunkt på befintlig router.

Jag är intresserad av den där DIR-655 modellen. Men krävs det något speciellt för att den skall funka? Moshan har en ganska gammal dator och jag kör på en relativt ny.
Citera
2008-12-20, 23:39
Medlem
TinTims avatar
Det enda skulle väl vara ett eventuellt köpa 2 st USB nätvärkskort så allt flyter smidigt.
Citera
2008-12-21, 01:00
Medlem
NanoFighters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TinTim
Det enda skulle väl vara ett eventuellt köpa 2 st USB nätvärkskort så allt flyter smidigt.

Kan du rekommendera något?
Citera
2008-12-21, 22:26
Medlem
NanoFighters avatar
Någon?
Citera
2008-12-21, 22:56
Medlem
TinTims avatar
Se bara till att det klarar allt som routern klarar, D-Link har säkert något trevligt alternativ. Kör själv med NetGear förtillället eftersom jag har deras router.
Citera
2008-12-21, 23:12
Medlem
kimdah2002s avatar
Köp en trådlös accesspunkt och sätt på den befintliga routern och låt morsan ansluta via den. Du kommer inte att få samma hastighet/latency med trådlöst som du har idag med din kabelanslutna 100Mbit/s vad du än köper för wifi router
Citera
2008-12-21, 23:20
Medlem
NanoFighters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Köp en trådlös accesspunkt och sätt på den befintliga routern och låt morsan ansluta via den. Du kommer inte att få samma hastighet/latency med trådlöst som du har idag med din kabelanslutna 100Mbit/s vad du än köper för wifi router

Jag är medveten om att jag kommer få performence loss och det skrev jag att jag var beredd på. Jag var intresserad av den där DIR-655 som någon postade tidigare och undrar ifall man behöver något speciellt för att få det att fungera? Typ nätverkskort.

FÖ så ska båda jag och moshan använda trådlöst + att min befintliga router suger kuk
Citera
2008-12-21, 23:31
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NanoFighter
Jag är medveten om att jag kommer få performence loss och det skrev jag att jag var beredd på. Jag var intresserad av den där DIR-655 som någon postade tidigare och undrar ifall man behöver något speciellt för att få det att fungera? Typ nätverkskort.

FÖ så ska båda jag och moshan använda trådlöst + att min befintliga router suger kuk
Skall du ändå byta router så är det väl ett lika bra val som något annat i den prisklassen. Du får dock räkna med att komma upp i max 25-50Mbit/s ifall du kör trådlöst (beroende på väggar m.m.) så du har inte så stor nytta av 100Mbit/s uppkopplingen, dessutom ökar pingtiden vilket kan vara en nackdel ifall du spelar latencykänsliga spel...

Ja du måsste skaffa trådlösa nätverkskort också ifall du inte har det inbyggt i datorn (t.ex. bärbara har ofta det)
Citera
2008-12-22, 00:11
Medlem
Vidfamnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NanoFighter
Någon?
Telia ger en både och, bara att tuta och köra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in