2008-12-20, 13:11
Medlem
persks avatar
Hej!
Det är så att jag kör Ubuntu i Virtualbox. Men jag kan inte få in helskärm, utan det blir bara svart runt om det lilla Ubuntu fönstret. Vad jag har förstått så ska man då installera något som kallas guest additions. Jag klickar då på den knappen i mitt virtualbox fönster så att det mountas en skiva. Men när jag ska starta denna skiva så får jag ett felmeddelande som säger: "fel vid automatisk start av programvara". Om det är någon som vet vad jag gör för fel eller vad det är för fel så är jag tacksam för hjälp.

MVH Persk
Citera
2008-12-21, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av persk
Hej!
Det är så att jag kör Ubuntu i Virtualbox. Men jag kan inte få in helskärm, utan det blir bara svart runt om det lilla Ubuntu fönstret. Vad jag har förstått så ska man då installera något som kallas guest additions. Jag klickar då på den knappen i mitt virtualbox fönster så att det mountas en skiva. Men när jag ska starta denna skiva så får jag ett felmeddelande som säger: "fel vid automatisk start av programvara". Om det är någon som vet vad jag gör för fel eller vad det är för fel så är jag tacksam för hjälp.

MVH Persk

Testa att ändra upplösning i ditt virtuellasystem och sedan trycker du:
ctrl+f

Då får jag helskärm + att den fyller hela min skärm.
Citera
2008-12-22, 23:50
Medlem
persks avatar
när jag ska ändra upplösningen så kan jag endast välja mellan 600*något och 800*något. Det måste ju finnas högre upplösning på något sätt?
Citera
2008-12-23, 00:55
Bannlyst
Efter att du klickat så att Guest additions ska mountas och felmeddelandet kommer, klicka bort meddelandet.
Öppna ett terminalfönster i ditt virtuella Ubuntu och mata in detta kommando (utan citationstecken):

"sudo bash /cdrom/VBoxLinuxAdditions-x86.run"

eller om du har 64 bitars Ubuntu:

"sudo bash /cdrom/VBoxLinuxAdditions-amd64.run"

Du kommer att få skriva in ditt root-lösenord, sen kommer Guest Additions att installeras.

Hoppas jag fick till det där rätt nu.
Senast redigerad av GentleGiant 2008-12-23 kl. 01:09.
Citera
2008-12-23, 19:03
Medlem
persks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GentleGiant
Efter att du klickat så att Guest additions ska mountas och felmeddelandet kommer, klicka bort meddelandet.
Öppna ett terminalfönster i ditt virtuella Ubuntu och mata in detta kommando (utan citationstecken):

"sudo bash /cdrom/VBoxLinuxAdditions-x86.run"

eller om du har 64 bitars Ubuntu:

"sudo bash /cdrom/VBoxLinuxAdditions-amd64.run"

Du kommer att få skriva in ditt root-lösenord, sen kommer Guest Additions att installeras.

Hoppas jag fick till det där rätt nu.

Tack det funka. Men vet du varför det funkar när man gör på just det här sättet och inte så som jag försökte?
Citera
2008-12-23, 23:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av persk
Tack det funka. Men vet du varför det funkar när man gör på just det här sättet och inte så som jag försökte?

Vet inte riktigt, men det beror inte på att du gör något fel. Det är en bugg i Ubuntu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in