2008-12-23, 12:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av chrillos
Jag skulle nog endast kalla det fr en utlsande faktor, frsta vrldskriget hade startats oavsett, det var en tillfllighet att just denna hndelse blev startskottet.

Det vi vet r att han var den som avfyrade startskottet fr det som skulle bli 2 vrldskrig och ett kallt krig, om det hade vart annorlunda utan honom vet vi inte.

Alla var ju s skra p att det skulle bli ett tredje vrldskrig utav det kalla kriget som var betydligt mer spnnt n tiden innan 1912, men kriget kom aldrig drfr att startskottet aldrig avfyrades.
Citera
2008-12-23, 13:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IliricumSacrum
Killen startade det frsta vrldskriget, och pga det frsta vrldskrigets resultat s fick vi se ett andra vrldskrig. Att nn kan ha en sdan mnniska som sin avatar r vldigt konstigt.

Planen var aldrig att han skulle utlsa ett stort vrldskrig, planen var att befria sydsteuropa frn stormakten sterrike-Ungern, Inget annat, fr mig r han en symbol fr revolt, att inte knyta nven i fickan och st fr sina sikter.

Att du beskyller en fattig 19rig student fr allt det hemska i vrlden som hnt r bara ljligt, speciellt nr ditt folk stllde sig p Hitlers sida. Gavrilos plan var aldrig att s mycket ondska skulle sprida sig, det det hela var inget startskott utan en gnista.
Citera
2008-12-23, 16:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rani Mraz
Planen var aldrig att han skulle utlsa ett stort vrldskrig, planen var att befria sydsteuropa frn stormakten sterrike-Ungern, Inget annat, fr mig r han en symbol fr revolt, att inte knyta nven i fickan och st fr sina sikter.

Att du beskyller en fattig 19rig student fr allt det hemska i vrlden som hnt r bara ljligt, speciellt nr ditt folk stllde sig p Hitlers sida. Gavrilos plan var aldrig att s mycket ondska skulle sprida sig, det det hela var inget startskott utan en gnista.

Nej, nej. Hela mitt folk stllde sig inte p Hitlers sida. Du fr inte glmma att albanien frklarade sig komunistiskt 1943 och slog tillbaks mot tyskarna och italienarna helt utan utomstnde hjlp.

Men jag hnger med p ditt resonemang om Gavrilo.
Citera
2008-12-23, 16:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IliricumSacrum
Nej, nej. Hela mitt folk stllde sig inte p Hitlers sida. Du fr inte glmma att albanien frklarade sig komunistiskt 1943 och slog tillbaks mot tyskarna och italienarna helt utan utomstnde hjlp.

Men jag hnger med p ditt resonemang om Gavrilo.

Nej inte hela, bara de Kosovo-albanska. SS Skanderbeg, ringer det inte en klocka?

Pristina

http://www.serbianna.com/blogs/images/savich_034a.jpg

Det du pratar om r Albanien-albaner, vilket tydligen inte har ngot alls med er att gra eller hur var det??
Citera
2008-12-23, 17:09
Medlem
Citat:
Nej inte hela, bara de Kosovo-albanska. SS Skanderbeg, ringer det inte en klocka?

Pristina

Det du pratar om r Albanien-albaner, vilket tydligen inte har ngot alls med er att gra eller hur var det??

Men ni var ju albanernas fiende och mnga gick med dr som hmnd fr vad ni gjorde 1912. Dessutom bidrog tyskarna med vapen. Win-win situation. Man behver inte vara nazist eller nazi-sympatr bara fr att nazisterna ockuperade Albanien. Tvrtom s tog man avstnd frn deras ideologi. Man rddade till exempel alla judar inom nationen.

Fast nu handlar det hr inte om Albanien eller hur?
Citera
2008-12-23, 18:51
Bannlyst
Citat:

Pristina

Albanien albaner har aldrig ftt knna p serbiskt/grekiskt frtryck, de har blivit frtryckta av sina egna. Kosovoalbaner och grekalbaner (chamer) har dremot ftt st ut med massfrflyttningar och otaligt mnga massakrer. Nr tyskarna sedan riktade hatet mot grekerna och serberna s r det nrmast slvklart att man str p deras sida.

Albaner r albaner oavsett var dem bor, de har olika historier bakom sig men det r samma folk med samma sprk och samma traditioner.
Senast redigerad av IliricumSacrum 2008-12-23 kl. 18:59.
Citera
2008-12-23, 18:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av chrillos
Jag skulle nog endast kalla det fr en utlsande faktor, frsta vrldskriget hade startats oavsett, det var en tillfllighet att just denna hndelse blev startskottet.

Det vet vi inte. Eftersom vrlden har sett betydligt strre spnningslgen utan att ha gtt i krig (kalla kriget) s kan vi inte pst att kriget hade haft sin gng utan honom. En sak r d sker, vi hade inte gjort den teknologiska framstegen i s snabb takt som vi gjort p 1900 talen om det inte var fr de skotten.

Men det r nog som Rami mraz sger att man ej kan beskylla honnom fr allt detta d det fanns ingen mjlighet fr honom att frutse det som skulle ske.
Citera
2008-12-24, 02:27
Medlem
fillesas avatar
Hej

Sjlvklart s kan man beskylla Herr Princip fr att ha varit den utlsande faktorn
till 1:a vrldskriget, vilket han ocks var. Detta krig ledde sedan till 2:a vrldskriget
och kalla kriget. Jag tror inte heller att jag r helt fel ute d jag sger
att dessa krig frstrkte USA.

Men man fr inte glmma att i synnerhet 2:a vrldskriget strkte Sverige,
d vi var det enda landet med fungerande industrier efter krigets slut, frutom Schweiz?
Samma sak med de teknologiska framgngarna som ngon nmnde.

Att sga att kriget hade startat nd, tja det kan man helt enkelt inte veta.
Om man tar exemplet Usa - Ryssland med Kubakrisen. Om ngon som Herr Princip
under dessa hektiska dagar hade tagit fram sitt gevr och avlossat ett par skott
mot Kennedy i Rysslands namn, tja, d hade vrlden helt enkelt inte sett ut som den
gr idag.

r det inte fascinerande hur lite en man och en handling kan ndra historiens gng?

Mvh
Citera
2008-12-26, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gunseng2

S DRMED: Princip var startskottet fr en process som skapade WW1 som var en direkt orsak till WW2 - Kalla Kriget - Amerikas hegemoni. Men ser man till hela strukturen var han ganska obetydlig

Rtt, Princip var ganska obetydlig.
Och definitivt inte mannen som var startskottet fr hela vrldskrigscirkusen.
Precis som det finns idag, s fanns det d, hgt uppsatta mn som ville dra igng ett krig. Om inte Princip hade givit dom en anledning, hade man hittat p en annan agenda.

Det r vinnarna som skriver historien. Och det handlar alltid om pengar.
Citera
2009-01-01, 16:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Momus
Rtt, Princip var ganska obetydlig.
Och definitivt inte mannen som var startskottet fr hela vrldskrigscirkusen.
Precis som det finns idag, s fanns det d, hgt uppsatta mn som ville dra igng ett krig. Om inte Princip hade givit dom en anledning, hade man hittat p en annan agenda.

Det r vinnarna som skriver historien. Och det handlar alltid om pengar.

"If I hadn't done it the Germans would have found another excuse."
Supposed to be his last words.
Citera
2009-01-03, 01:55
Medlem
Curt Hsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fillesa
Ja har ni ngon info om denna man.
Vem var han? Vad gjorde han?

Har hans namnet ngonting med dagens betydelse av ordet princip att gra?

Kan man g s lngt att man sger att han var upphovet till bde frsta
och andra vrldskriget? Om n lngskt, d det antagligen hade
blivit krig nd.

Ja, lite mer info om ngon har det.

Mvh
Han var jude och tillhrde en undergrupp till frimurarna som hette Svarta handen.
Citera
2009-01-03, 02:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Curt Hson
Han var jude och tillhrde en undergrupp till frimurarna som hette Svarta handen.

Var han??

Han var bosnierserb och hans frldrar hette Petar och Maria var har du ftt ifrn att han r jude?
Senast redigerad av leon666 2009-01-03 kl. 02:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in