• 1
  • 2
2008-12-20, 09:15
Medlem
fillesas avatar
Ja har ni ngon info om denna man.
Vem var han? Vad gjorde han?

Har hans namnet ngonting med dagens betydelse av ordet princip att gra?

Kan man g s lngt att man sger att han var upphovet till bde frsta
och andra vrldskriget? Om n lngskt, d det antagligen hade
blivit krig nd.

Ja, lite mer info om ngon har det.

Mvh
Citera
2008-12-20, 09:59
Medlem
Shalashaskas avatar
Han skt rkehertig Franz Ferdinand. Du kanske har hrt talas om dessa bermda skott? Han var en nationalist som ville att slaver p balkan skulle ha en egen nation fri frn sterrike-Ungern.
Citera
2008-12-20, 10:10
Medlem
Stuntman Bobs avatar
Pst! http://en.wikipedia.org/wiki/Gavrilo_Princip

Hemlig men helt korrekt klla, bertta inte fr ngon. Stor hemlighet!
Citera
2008-12-20, 11:31
Medlem
gunseng2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stuntman Bob
Pst! http://en.wikipedia.org/wiki/Gavrilo_Princip

Hemlig men helt korrekt klla, bertta inte fr ngon. Stor hemlighet!

haha

Men serist, vet du ingenting om killen eller? Han r jvligt knd, sen r det s att det internationella systemets maktstruktur vid det laget var upplagt fr ett storkrig. Det hade gtt frn flytande allianser med olika maktcentran till en bipolr struktur med 2 allianser som tillslut brakade ihop med varandra

Gavrilo Princip skt Franz Ferdinand - sterrike gick p Seribien, Serbien var allierat med Ryssland s Ryssland gick p sterrike, Tyskland var allierat med sterrike s Tyskland gick p Ryssland, Frankrike var allierat med Ryssland s Frankrike gick p sterrike-Tyskland, England var allierat med Frankrike s England gick p Tyskland-sterrike, Tyskland var allierat med Osmanska Riket s Osmanska Riket gick p Serbien-Ryssland-Frankrike-England. Och vips s hade vi ett vrldskrig
Sen gick USA in nra r senare
S minns jag att det gick till i alla fall,

I bakgrunden lg dock en rubbad maktbalans i Europa, nationalismen, Tysklands frsk att utmana Storbritannien till sjss, moderna vapen och bla bla bla

Princip tnde en gnista, men var knappast ansvarig fr elden, frsta vrldskriget ledde till andra i och med Versailles, depressionen, nationalism som vergick i fascism, ryska revolutionen, NF:s mjklinje med mera, med mera

S DRMED: Princip var startskottet fr en process som skapade WW1 som var en direkt orsak till WW2 - Kalla Kriget - Amerikas hegemoni. Men ser man till hela strukturen var han ganska obetydlig

Nu skriver jag bara fr att jag r trtt och inte kunnat sova, men LS WIKIPEDIA, stmmer till 99% ven om mnga saker r vinklade.
Citera
2008-12-20, 11:40
Medlem
fillesas avatar
Men serist, klart jag vet vem fan det r.

Det jag ville veta lite mer om var bakgrundshistorian.
vem var denna man och vad fick han att gra som han ville.

Ber om urskt om jag missade att ppeka kunskaper som jag trodde
alla visste.

Edit: Och nej alla vet inte vem denna person r, kunskapsnivn r inte bermvrd
bland skolungdomar i dagens vrld. ( r sjlv student)

Jag knner att jag kan allt som r vrt att veta om frsta vrldskriget/andra vrldskriget och kalla kriget. Inte det jag vill veta, utan lite mer bakgrundsinfo,

Hller med fregende talare, att Gavrilo Princip i det stora hela r en ganska
betydelsels typ, men jag frestas nd till att tro strre saker.

Vad hade hnt om han inte funnits? Komplikationerna mellan lnderna hade fortfarande funnits, men vem vet. Bgge parter hade kanske fortsatt vnta p en utlsande
faktor, en faktor som aldrig kom och till slut s hade det hela runnit i sanden.
Vrldsbilden hade varit annorlunda, totalt annorlunda.

vad tror ni?
Senast redigerad av fillesa 2008-12-20 kl. 12:03.
Citera
2008-12-20, 11:41
Medlem
Stuntman Bobs avatar
Sklart man knner till den dr jeppen men jag tnkte att jag kunde hjlpa TS med en ganska s bra klla. Det mesta finns ju som sagt p Internet utan att man behver frga efter det.
Citera
2008-12-20, 12:07
Medlem
fillesas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stuntman Bob
Sklart man knner till den dr jeppen men jag tnkte att jag kunde hjlpa TS med en ganska s bra klla. Det mesta finns ju som sagt p Internet utan att man behver frga efter det.

Jag tackar dmjukast fr ditt humoristiska svar innan byggare bob
Vad tror du hade hnt utan Gavrilo Princips skott i sarajevo?

Om man r riktigt jkla lngsynt s kan man vl sga
att Gavrilo Princip r en av de viktigaste personerna under 1900-talet.
Vet inte om jag sjlv tycker s, men det r roligt och fascinerande hur
slumpen kan spela in.
Citera
2008-12-20, 12:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Shalashaska
Han skt rkehertig Franz Ferdinand. Du kanske har hrt talas om dessa bermda skott? Han var en nationalist som ville att slaver p balkan skulle ha en egen nation fri frn sterrike-Ungern.
Fel, serbisk nationalist som r fdd i Bosnien. Hans organisation hete Svarta Handen. En terrorist och ingenting annat!
Citera
2008-12-20, 14:43
Medlem
Stuntman Bobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fillesa
Jag tackar dmjukast fr ditt humoristiska svar innan byggare bob
Vad tror du hade hnt utan Gavrilo Princips skott i sarajevo?

Om man r riktigt jkla lngsynt s kan man vl sga
att Gavrilo Princip r en av de viktigaste personerna under 1900-talet.
Vet inte om jag sjlv tycker s, men det r roligt och fascinerande hur
slumpen kan spela in.
Jag r Stuntman Bob och inget annat!

Du vill allts diskutera alternativhistoria? Du skrev att du ville veta vem han var och vad han gjorde och detta besvaras i Wikipedialnken.

Angende sikten att han var upphovsmannen till bda vrldskrigen fr ngon annan ta tag i d historia inte r min starka sida. Lycka till!
Citera
2008-12-20, 15:22
Medlem
fillesas avatar
Njae, inte alternativhistoria, utan mest lite bakgrundsinfo.
Varfr blev det som det blev, sedan s tycker jag diskussion
angende hans roll r ganska intessant.

Med i terroristsammanhang sger du? Mer info!
Var skotten en order?
Citera
2008-12-20, 15:57
Medlem
ейныйs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makt-Pengar-Bos
Fel, serbisk nationalist som r fdd i Bosnien. Hans organisation hete Svarta Handen. En terrorist och ingenting annat!

Att Princip var serbisk nationalist utesluter inte att han var pan-jugoslav. Flera av (alla?) medlemmarna i Svarta handen var ocks medlemmar i Mlada Bosna, som innehll svl muslimer som kroater/katoliker och serber/ortodoxa. Vice versa hade Svarta handen ju muslimska medlemmar.

Dessutom fanns det vid den hr tiden ingen egen bosnisk nationell rrelse, och bosnierna sgs i allmnhet som kroater eller serber.
Citera
2008-12-22, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makt-Pengar-Bos
Han var fdd i Krajina-tillhrde det Bosnien p den tiden? han reste till Sarajevo med mlsttningen att inte vernatta p ett enda muslimskt vernattningsstlle.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in