Citat:
Ursprungligen postat av Stuntman Bob
Pst!
http://en.wikipedia.org/wiki/Gavrilo_Princip
Hemlig men helt korrekt klla, bertta inte fr ngon. Stor hemlighet!

haha
Men serist, vet du ingenting om killen eller? Han r jvligt knd, sen r det s att det internationella systemets maktstruktur vid det laget var upplagt fr ett storkrig. Det hade gtt frn flytande allianser med olika maktcentran till en bipolr struktur med 2 allianser som tillslut brakade ihop med varandra
Gavrilo Princip skt Franz Ferdinand - sterrike gick p Seribien, Serbien var allierat med Ryssland s Ryssland gick p sterrike, Tyskland var allierat med sterrike s Tyskland gick p Ryssland, Frankrike var allierat med Ryssland s Frankrike gick p sterrike-Tyskland, England var allierat med Frankrike s England gick p Tyskland-sterrike, Tyskland var allierat med Osmanska Riket s Osmanska Riket gick p Serbien-Ryssland-Frankrike-England. Och vips s hade vi ett vrldskrig
Sen gick USA in nra r senare
S minns jag att det gick till i alla fall,
I bakgrunden lg dock en rubbad maktbalans i Europa, nationalismen, Tysklands frsk att utmana Storbritannien till sjss, moderna vapen och bla bla bla
Princip tnde en gnista, men var knappast ansvarig fr elden, frsta vrldskriget ledde till andra i och med Versailles, depressionen, nationalism som vergick i fascism, ryska revolutionen, NF:s mjklinje med mera, med mera
S DRMED: Princip var startskottet fr en process som skapade WW1 som var en direkt orsak till WW2 - Kalla Kriget - Amerikas hegemoni. Men ser man till hela strukturen var han ganska obetydlig
Nu skriver jag bara fr att jag r trtt och inte kunnat sova, men LS WIKIPEDIA, stmmer till 99% ven om mnga saker r vinklade.