2009-01-05, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av koklock
Jo vargkramare gör det. För om en varg skjuts så skriker dem "tjuvjägare".

Det där stämmer inte. Om en varg anfaller dig i skogen får du givetvis skjuta den. På samma sätt som du i extremfall faktiskt får göra om du angrips av en människa...
Citera
2009-01-05, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ynglingen
Jag tror tyvärr att jakt tid på varg är en nödvändig lösning.

Att importera 2st nya från Ryssland? :O Vad fan skulle de hjälpa? Om något så skulle tjuvskjutningarna att öka om ett sådant korkat beslut går igenom.

Så kriminaliteten ska bestämma vilka beslut vi i demokratisk ordning ska fatta? Det låter som maffian.
Citera
2009-01-05, 09:01
Medlem
dubbeltrubbels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyberggg
Uträkningen. det är siffror som nån undersökningsbyrå tagit fram i en undersökning, så dom bör väll stäma hyfsat. letade nyss men hittade inte artikeln. den publicerades i någon dagstidning i september oktober.. där är inte köttvärdet medräknat utan bara utrustning och arrenden mm.

Och järvzoo det är en djurpark! Rovdjursturism i det fria kommer inte inbringa några störe summor pengar då rovdjur är inte lika lokala och det är väldigt svårt att sälja "djur" som man kanske får se om man har rickigt stor tur!

däremot Älgturismen i Sverige är väldigt stor! den kommer minska väldigt mycket med större rovdjurstammar. men rovdjursturismen i det fri kommer öka men troligtvis inte lika mycket som älgturism minska. minus i intäkter...

Svar om jag ska jämföra så är Vargens turismvärde i det FRIA! max 5% av älgens turismvärde. hur många älgparker finns det jämförelsevis med vargparker?

om man räknar i det fria är det enklare och mycket mer lönsammare att sälja älg safari. än en varg/lo safari. då älgarna är mycket lättare att lokalisera med den täthet vi har i dag. ca 5-8älgar/1000ha i Sydsverige(uppemot 15per/1000ha i bra biotoper). gemfört 10varg/100 0000ha.

med täta rovdjurstammar(10varg/100 000ha) skulle älgstammen ligga på 2-4älg/1000ha, och då skulle det direkt bli mycket svårare att lokalisera älgarna för tex en "älg safari".

Vargen har lite eller inget köttvärde, dock skinnvärde(ca10 000)
en älg därimot har ett kött värde på iaf minst 5000(ostyckat)
du skjuter kanske en varg i bra förhållanden 1/50 000ha. men på 50 000ha skjuter du kanske 80 vuxna älgar och 100kalvar. köttvärdet på dom djuren blir mycket. men det här är cirka beräkningar i bra marker utan predation.

så om du förstår tjänar Sverige mer på att ha en stor och stark älgstam än en stark vargstam.

och vist så är folk i Sverige mycket mer intresserade av rovdjur än älgar och rådjur. men huvuddelen av dom som älskar dessa djur är personer som inte utsätts för dom.

detta djur som Sverige hade skott pengar på fram tills året innan den fridlystes. detta djur som våra förfäder hatat av hela sin själ.

Vargen utrotades av ett syfte, vargen återinplaterades utan syfte, En varg i Sverige har inget syfte eller mening!

Det är ingen ide att diskutera med dig eftersom du är korkad och inte tar till dig även fast du blir överbevisad. Du bara fortsätter ordbajsa med argument tagna ur luften. Även fast jag visat att varg är viktig för den biologiska mångfalden fortsätter du säga att den inte har något syfte eller mening.

Även fast jag visar att den stora stammen vi har idag av älg och rådjur är kostsam för samhället så stämmer det inte enligt dig... Det finns ju tydligen någon artikel av "någon undersökningsbyrå" som du inte kan hitta

Jag är i alla fall glad att jag lärde dig att biologisk mångfald inte är hur många älgar du kan stoppa ner i en frysbox.

ÄLGSAFARI = INHÄGNADER

http://www.svo.se/episerver4/dokument/sks/aktuellt/press/2005/viltstamsrapport.pdf
Senast redigerad av dubbeltrubbel 2009-01-05 kl. 09:14.
Citera
2009-01-05, 09:25
Medlem
barabajares avatar
Och hur länge får man sitta i fängelse då ? det lär ju inte vara många som tror på en när man säger att man skjutit en varg i självförsvar .

Citat:
Ursprungligen postat av motorhuset
Det där stämmer inte. Om en varg anfaller dig i skogen får du givetvis skjuta den. På samma sätt som du i extremfall faktiskt får göra om du angrips av en människa...
Citera
2009-01-05, 09:40
Medlem
Aardwolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barabajare
Och hur länge får man sitta i fängelse då ? det lär ju inte vara många som tror på en när man säger att man skjutit en varg i självförsvar .

Men ge dig nu. Det är ett flertal fall där hundägaren/jägaren gått fri speciellt nu efter § 28 ändringen.
Citera
2009-01-05, 09:56
Medlem
Citat:

Ärligt talat tror jag vi talar förbi varann nu. Menar du att du inte får försvara dig själv mot angrepp, eller menar du att du inte får försvara din lösa jakthund? Det är en viss skillnad...
Citera
2009-01-05, 09:57
Medlem
barabajares avatar
jo ,men han skrev om DU blev anfallen , § 28 har jag koll på , lättare att bevisa att du försvarar hunden än dig själv

Citat:
Ursprungligen postat av Aardwolf
Men ge dig nu. Det är ett flertal fall där hundägaren/jägaren gått fri speciellt nu efter § 28 ändringen.
Citera
2009-01-05, 09:58
Medlem
barabajares avatar
Jo klart man får försvara sig , problemet är att bevisa det

Citat:
Ärligt talat tror jag vi talar förbi varann nu. Menar du att du inte får försvara dig själv mot angrepp, eller menar du att du inte får försvara din lösa jakthund? Det är en viss skillnad...
Citera
2009-01-05, 10:28
Medlem
Citat:
Jo klart man får försvara sig , problemet är att bevisa det
Det gäller väl de flesta eventuella brott man blir anklagad för?
Citera
2009-01-05, 12:16
Medlem
ynglingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jepperdi
Jag håller med dig om att jakt kommer att vara nödvändig. Däremot tycker jag inte att man ska få "värna" sin jakthund när den är ute på uppdrag. Det är alldeles för enkelt att missbruka och har säkerligen redan gjorts.

Mycket möjligt att den har det vet jag inget om.. Men jag anser att man har rätt att värna om sina tamdjur då menar jag hundar i skogen såväl som korna eller fåren på bakgården.. Ser jag att vargen anfaller dem får jag skjuta den och värna om mina djur.

Citat:
Ursprungligen postat av jepperdi
Jo men till slut skulle det ju bli så mycket varg att man kan lagligt få skjuta. Saken är ju att man måste få de rabiata och skjutglada varghatarna att sluta med tjuvjakt. Har du någon bra lösning så kom fram med den.

Självklart tjuvjakt är aldrig bra men det finns ju redan nu dem som besväras hårt utav dess närvaro precis som med björnen.. När dem börjar närma sig tätbebyggt område och kanske till och med tar en ledande varg kramares barn eller hund då kanske det blir annat liv i skällan för då är dem helt plötsligt inte så gulliga och kramgoa längre..

Att utrota ett djur är inte rätt och inget som vi ska syssla med idag men vi måste å andra sidan få hålla nere djur stammarna på en "bra" nivå så dem inte kommer och "stör" oss nu när vi har byggt stora städer över deras lyor och deras jaktmarker.
Citera
2009-01-05, 12:17
Medlem
ynglingens avatar
Citat:
Så kriminaliteten ska bestämma vilka beslut vi i demokratisk ordning ska fatta? Det låter som maffian.

Nej verkligen inte men att ofrivilligt öka en djurstam som man "måste" tjuvskjuta för att hålla nere ökar irritationen och därmed tjuvskjutningarna..
Citera
2009-01-05, 13:33
Medlem
dubbeltrubbels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ynglingen
Mycket möjligt att den har det vet jag inget om.. Men jag anser att man har rätt att värna om sina tamdjur då menar jag hundar i skogen såväl som korna eller fåren på bakgården.. Ser jag att vargen anfaller dem får jag skjuta den och värna om mina djur.

Självklart tjuvjakt är aldrig bra men det finns ju redan nu dem som besväras hårt utav dess närvaro precis som med björnen.. När dem börjar närma sig tätbebyggt område och kanske till och med tar en ledande varg kramares barn eller hund då kanske det blir annat liv i skällan för då är dem helt plötsligt inte så gulliga och kramgoa längre..

Att utrota ett djur är inte rätt och inget som vi ska syssla med idag men vi måste å andra sidan få hålla nere djur stammarna på en "bra" nivå så dem inte kommer och "stör" oss nu när vi har byggt stora städer över deras lyor och deras jaktmarker.

Självklart kan vargar attackera människor under väldigt speciella omständigheter. Men vad är chansen? En på 100 miljoner?

Större risk att bli attackerad av en älg.

Man kan jämföra med polen som har 4 x fler människor, mindre yta, mindre urbanisering och 3 x fler vargar... Hur många vargattacker har de då haft senaste 10 åren? Noll vad jag kan se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in