Citat:
Ursprungligen postat av dubbeltrubbel
Mångfald betyder inte att det finns mycket älg och rådjur för er jägare att skjuta. Läs här vad mångfald betyder:
http://susning.nu/Biologisk_m%e5ngfald

suck! Men det är jag som är korkad? Exakt vad har jag sagt som är felaktigt? Säg det du istället för att göra påhopp.
Din uträkning (jag antar att du själv suttit och räknat eller har du någon källa?). För det första är 750 spenderade per dag inte det samma som att staten kan bokföra 750:- i skatteintäkter!

Du får också ett produktionsbortfall. Och köttet tillfaller endast en liten del men alla får betala. Det finns en
MYCKET SERIÖS utredning tidigare i tråden där det märks att mycket möda lagts ner. Och den säger att vårt stora viltbestånd idag är en nettoförlust för staten. LÄS!!!!
Turismen hotas? Tror du vi kommer ha noll älgar kvar? Dessutom är de flesta människor mer intresserade av rovdjur än älgar. Jag har i alla fall sett betydligt fler älgar och rådjur än järv, lodjur, varg och björn. SVARA: Är vargens turismvärde noll? Vad är järvzoo känt för?
Enkel logik.
Varför spelar det så stor roll om vargen är inlanterad? Utrotad av människan - återinförd av människan. Ser inget problem med detta men jägare tar det som ett argument för att utrota vargen? Förstår inte alls.
Uträkningen. det är siffror som nån undersökningsbyrå tagit fram i en undersökning, så dom bör väll stäma hyfsat. letade nyss men hittade inte artikeln. den publicerades i någon dagstidning i september oktober.. där är inte köttvärdet medräknat utan bara utrustning och arrenden mm.
Och järvzoo det är en djurpark! Rovdjursturism i det fria kommer inte inbringa några störe summor pengar då rovdjur är inte lika lokala och det är väldigt svårt att sälja "djur" som man kanske får se om man har rickigt stor tur!
däremot Älgturismen i Sverige är väldigt stor! den kommer minska väldigt mycket med större rovdjurstammar. men rovdjursturismen i det fri kommer öka men troligtvis inte lika mycket som älgturism minska. minus i intäkter...
Svar om jag ska jämföra så är Vargens turismvärde i det FRIA! max 5% av älgens turismvärde. hur många älgparker finns det jämförelsevis med vargparker?
om man räknar i det fria är det enklare och mycket mer lönsammare att sälja älg safari. än en varg/lo safari. då älgarna är mycket lättare att lokalisera med den täthet vi har i dag. ca 5-8älgar/1000ha i Sydsverige(uppemot 15per/1000ha i bra biotoper). gemfört 10varg/100 0000ha.
med täta rovdjurstammar(10varg/100 000ha) skulle älgstammen ligga på 2-4älg/1000ha, och då skulle det direkt bli mycket svårare att lokalisera älgarna för tex en "älg safari".
Vargen har lite eller inget köttvärde, dock skinnvärde(ca10 000)
en älg därimot har ett kött värde på iaf minst 5000(ostyckat)
du skjuter kanske en varg i bra förhållanden 1/50 000ha. men på 50 000ha skjuter du kanske 80 vuxna älgar och 100kalvar. köttvärdet på dom djuren blir mycket. men det här är cirka beräkningar i bra marker utan predation.
så om du förstår tjänar Sverige mer på att ha en stor och stark älgstam än en stark vargstam.
och vist så är folk i Sverige mycket mer intresserade av rovdjur än älgar och rådjur. men huvuddelen av dom som älskar dessa djur är personer som inte utsätts för dom.
detta djur som Sverige hade skott pengar på fram tills året innan den fridlystes. detta djur som våra förfäder hatat av hela sin själ.
Vargen utrotades av ett syfte, vargen återinplaterades utan syfte, En varg i Sverige har inget syfte eller mening!