2009-01-04, 18:44
Medlem
[quote=nyberggg]DUBBELTRUBBEL!!

Mångfalden gynnas inte av predatorer i Sverige för det första! Bara att se på "rovdjurslänen" med lo, björn och varg. inga rådjur eller älgar på många områden.

QUOTE]

Du menar alltså att naturligt förekommande predatorer skulle förstöra mångfalden och störa ekosystemet. Kan du nämna en utbildad biolog som delar din åsikt? (det är förstås inget krav för att din åsikt skulle vara korrekt, men det skulle underlätta mina möjligheter att förstå dig)
Citera
2009-01-04, 18:47
Medlem
dubbeltrubbels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyberggg
DUBBELTRUBBEL!!

jaho då har man suttit och läst ett efter ett av alla dessa mer eller mindre korkade inlägg av "betongbarn".

Mångfalden gynnas inte av predatorer i Sverige för det första! Bara att se på "rovdjurslänen" med lo, björn och varg. inga rådjur eller älgar på många områden.

Och hur kan vi gynnas av vargen ekonomiskt?

Kött värdeförsvinner
Rekreations värdeförsvinner

I Sverige finna omkring 300 000 jägare, Jägarna är den grupp människor som lägger ner mest pengar på sin sysselsättning. Enligt en SIFO undersökning lägger en jägare i genomsnitt ut 750kr per jaktdag! och har i genomsnitt 28jaktdagar per år! alltså enkel matte. 750kr gånger 28dagar= 21000KR! per jägare. och sen det gånger cirka 300 000! räkna ut det själv!

då har man inte räknat med något köttvärde eller Rekreations värde!

du kan försöka hitta någon grupp människor i Sverige som tillför så mycket pengar till staten varje år!

Då gör vi bland dom störe tjänsterna till staten också! som eftersök och håller dom flesta viltstammar i balans! GRATTIS!

Hur mycket pengar tror du vargen inbringar i svergie? jag skulle tippa på att vargens konto sen den återinfördes på 70/80talet ligger på minus! fortfarnade.

Skogsbolagen klagar på för mycket älg? vet inte vad skogsbolagen räkna med att förlora med skogsskadorna men skulle inte tro mer än en miljard!

Jägarna lägger ut 6,3 miljarder kronor på jakten varje år!
Skogsbolagen går minus max 1miljard varje år?

Tyck vad ni vill. men vargen har inte gjort någon nytta i mina ögon sen den återinplaterades. och inte heller Lo och järv heller!

och för den delen! kolla gärna på den här dokumentären om varg
http://www.youtube.com/results?search_query=ulvemysteriet&search_type
den vill varken Tv4 eller Svt vissa i TV, för att dom tycker den är kränkande!

Mångfald betyder inte att det finns mycket älg och rådjur för er jägare att skjuta. Läs här vad mångfald betyder: http://susning.nu/Biologisk_m%e5ngfald
suck! Men det är jag som är korkad? Exakt vad har jag sagt som är felaktigt? Säg det du istället för att göra påhopp.

Din uträkning (jag antar att du själv suttit och räknat eller har du någon källa?). För det första är 750 spenderade per dag inte det samma som att staten kan bokföra 750:- i skatteintäkter! Du får också ett produktionsbortfall. Och köttet tillfaller endast en liten del men alla får betala. Det finns en MYCKET SERIÖS utredning tidigare i tråden där det märks att mycket möda lagts ner. Och den säger att vårt stora viltbestånd idag är en nettoförlust för staten. LÄS!!!!

Turismen hotas? Tror du vi kommer ha noll älgar kvar? Dessutom är de flesta människor mer intresserade av rovdjur än älgar. Jag har i alla fall sett betydligt fler älgar och rådjur än järv, lodjur, varg och björn. SVARA: Är vargens turismvärde noll? Vad är järvzoo känt för?

Enkel logik.

Varför spelar det så stor roll om vargen är inlanterad? Utrotad av människan - återinförd av människan. Ser inget problem med detta men jägare tar det som ett argument för att utrota vargen? Förstår inte alls.
Senast redigerad av dubbeltrubbel 2009-01-04 kl. 19:35.
Citera
2009-01-04, 19:00
Medlem
Tjennstroums avatar
Jag håller då med CUF-ordförande Magnus Andersson här; "människor ska få försvara sig mot rovdjuren som finns i naturen, i övrigt ska de finnas i bur".
Citera
2009-01-04, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dubbeltrubbel
Mångfald betyder inte att det finns mycket älg och rådjur för er jägare att skjuta. Läs här vad mångfald betyder: http://susning.nu/Biologisk_m%e5ngfald
suck! Men det är jag som är korkad? Exakt vad har jag sagt som är felaktigt? Säg det du istället för att göra påhopp.

Din uträkning (jag antar att du själv suttit och räknat eller har du någon källa?). För det första är 750 spenderade per dag inte det samma som att staten kan bokföra 750:- i skatteintäkter! Du får också ett produktionsbortfall. Och köttet tillfaller endast en liten del men alla får betala. Det finns en MYCKET SERIÖS utredning tidigare i tråden där det märks att mycket möda lagts ner. Och den säger att vårt stora viltbestånd idag är en nettoförlust för staten. LÄS!!!!

Turismen hotas? Tror du vi kommer ha noll älgar kvar? Dessutom är de flesta människor mer intresserade av rovdjur än älgar. Jag har i alla fall sett betydligt fler älgar och rådjur än järv, lodjur, varg och björn. SVARA: Är vargens turismvärde noll? Vad är järvzoo känt för?

Enkel logik.

Varför spelar det så stor roll om vargen är inlanterad? Utrotad av människan - återinförd av människan. Ser inget problem med detta men jägare tar det som ett argument för att utrota vargen? Förstår inte alls.

Uträkningen. det är siffror som nån undersökningsbyrå tagit fram i en undersökning, så dom bör väll stäma hyfsat. letade nyss men hittade inte artikeln. den publicerades i någon dagstidning i september oktober.. där är inte köttvärdet medräknat utan bara utrustning och arrenden mm.

Och järvzoo det är en djurpark! Rovdjursturism i det fria kommer inte inbringa några störe summor pengar då rovdjur är inte lika lokala och det är väldigt svårt att sälja "djur" som man kanske får se om man har rickigt stor tur!

däremot Älgturismen i Sverige är väldigt stor! den kommer minska väldigt mycket med större rovdjurstammar. men rovdjursturismen i det fri kommer öka men troligtvis inte lika mycket som älgturism minska. minus i intäkter...

Svar om jag ska jämföra så är Vargens turismvärde i det FRIA! max 5% av älgens turismvärde. hur många älgparker finns det jämförelsevis med vargparker?

om man räknar i det fria är det enklare och mycket mer lönsammare att sälja älg safari. än en varg/lo safari. då älgarna är mycket lättare att lokalisera med den täthet vi har i dag. ca 5-8älgar/1000ha i Sydsverige(uppemot 15per/1000ha i bra biotoper). gemfört 10varg/100 0000ha.

med täta rovdjurstammar(10varg/100 000ha) skulle älgstammen ligga på 2-4älg/1000ha, och då skulle det direkt bli mycket svårare att lokalisera älgarna för tex en "älg safari".

Vargen har lite eller inget köttvärde, dock skinnvärde(ca10 000)
en älg därimot har ett kött värde på iaf minst 5000(ostyckat)
du skjuter kanske en varg i bra förhållanden 1/50 000ha. men på 50 000ha skjuter du kanske 80 vuxna älgar och 100kalvar. köttvärdet på dom djuren blir mycket. men det här är cirka beräkningar i bra marker utan predation.

så om du förstår tjänar Sverige mer på att ha en stor och stark älgstam än en stark vargstam.

och vist så är folk i Sverige mycket mer intresserade av rovdjur än älgar och rådjur. men huvuddelen av dom som älskar dessa djur är personer som inte utsätts för dom.

detta djur som Sverige hade skott pengar på fram tills året innan den fridlystes. detta djur som våra förfäder hatat av hela sin själ.

Vargen utrotades av ett syfte, vargen återinplaterades utan syfte, En varg i Sverige har inget syfte eller mening!
Citera
2009-01-04, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjennstroum
Jag håller då med CUF-ordförande Magnus Andersson här; "människor ska få försvara sig mot rovdjuren som finns i naturen, i övrigt ska de finnas i bur".

Det är väl ingen som motsätter sig din rätt att försvara dig mot ett rovdjur som anfaller dig? Var har du fått det ifrån???
Citera
2009-01-04, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nyberggg
detta djur som Sverige hade skott pengar på fram tills året innan den fridlystes. detta djur som våra förfäder hatat av hela sin själ.

!

Mycket hat här...
Citera
2009-01-04, 22:48
Medlem
användare666s avatar
Vargens vara eller icke vara är inte lätt. Jag ställer mig neutral i den frågan.

Men att vargar skulle släppas ut från djurparker det tror jag inte ett dugg på. De är ju halvtama, och okapabla att jaga överleva i det vilda. Än mindre sannolikt skulle ett ungdjur klara sig. Det är ju de vuxna djuren som lär de yngre att fälla byten.

Om det släppts ut är det vildfångade vargar i så fall.
Citera
2009-01-04, 22:48
Medlem
koklocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motorhuset
Det är väl ingen som motsätter sig din rätt att försvara dig mot ett rovdjur som anfaller dig? Var har du fått det ifrån???
Jo vargkramare gör det. För om en varg skjuts så skriker dem "tjuvjägare".
Citera
2009-01-05, 00:34
Medlem
Inplantering.

Jag undrar bara varför det tjatas så mycket om inplantering av vargar fortfarande? Inga vargar har ju planterats ut. Är det så att man ska försvara sitt varghat med myten om inplantering heller är det något annat?
För övrigt tycker jag att det för varje tjuvskjuten varg borde hämtas två nya från Ryssland.
Citera
2009-01-05, 02:02
Medlem
ynglingens avatar
Jag tror tyvärr att jakt tid på varg är en nödvändig lösning.

Om detta inte införs kommer vi som bor på landsbygden att tillslut ta saken i egna händer och efter som att ingen "obehörig" hör något om detta är det väldigt enkelt att göra i de dolda..

Nu har inte jag några varg problem björnarna är desto större problem men dem skjuts också utav under jakt tiden.

Att importera 2st nya från Ryssland? :O Vad fan skulle de hjälpa? Om något så skulle tjuvskjutningarna att öka om ett sådant korkat beslut går igenom.
Citera
2009-01-05, 03:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ynglingen
Jag tror tyvärr att jakt tid på varg är en nödvändig lösning.

Om detta inte införs kommer vi som bor på landsbygden att tillslut ta saken i egna händer och efter som att ingen "obehörig" hör något om detta är det väldigt enkelt att göra i de dolda..

Nu har inte jag några varg problem björnarna är desto större problem men dem skjuts också utav under jakt tiden.

Att importera 2st nya från Ryssland? :O Vad fan skulle de hjälpa? Om något så skulle tjuvskjutningarna att öka om ett sådant korkat beslut går igenom.
Jag håller med dig om att jakt kommer att vara nödvändig. Däremot tycker jag inte att man ska få "värna" sin jakthund när den är ute på uppdrag. Det är alldeles för enkelt att missbruka och har säkerligen redan gjorts.

Jo men till slut skulle det ju bli så mycket varg att man kan lagligt få skjuta. Saken är ju att man måste få de rabiata och skjutglada varghatarna att sluta med tjuvjakt. Har du någon bra lösning så kom fram med den.
Citera
2009-01-05, 03:52
Medlem
Bajsfacistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jepperdi
Jag håller med dig om att jakt kommer att vara nödvändig. Däremot tycker jag inte att man ska få "värna" sin jakthund när den är ute på uppdrag. Det är alldeles för enkelt att missbruka och har säkerligen redan gjorts.

Jo men till slut skulle det ju bli så mycket varg att man kan lagligt få skjuta. Saken är ju att man måste få de rabiata och skjutglada varghatarna att sluta med tjuvjakt. Har du någon bra lösning så kom fram med den.

Ge exempel på det. Vargkramarna har skrikit vitt och brett att paragraf 28 skulle missbrukas... Hör och häpna den missbrukades inte när den trädde ikraft i juli 1 2007. Nu är de ganska tysta på den just den punkten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in