Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-01-22, 23:05
  #205
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jepperdi
Ännu en dåre utalar sig. Ingen förnekar att vargen är farlig men Jan Milld, som gjort filmen, har ju uppenbarligen inte alla hästar hemma. Vi har varg i Sverige, bör ha varg i Sverige och ska ha varg i Sverige. Den absoluta majoriteten i Sverige tycker det. Även de som bor i vargområden.
Kort sagt släpp det, acceptera det och verka lite konstruktivt istället.

Den absoluta majoriteten av svenska folket bor i samhällen, låt dom som drabbas och skulle kunna drabbas bestämma.

Och som markägare, så ställer jag mej frågan varför skulle jag acceptera att föda statens vilt? vilt som man inte får bestämma över? Som staten SJÄLVA ska styra...

Vist allt vilt i Sverige är statens vilt, men nästan alla arter får vi själva bestämma över hur vi vill ha stammarna. Förutom dom större rovdjuren. dom vilten som påverkar mest i naturen... Rovdjur som på många ställen förstört åtskilliga arbetstillfällen, viltstammar och inte minst livskvalitén för många människor. Varför ställer jag då frågan? Varför får vi jägare, markägare och bönder bestämma över förvaltningen av detta vilt? för att vi är en minoritet av det "Svenska" folket? För att vi skulle "utrota" vargen?

Jag kommer i alla fall inte låta staten hålla ett fridlyst rovdjur på min mark utan att man ska kunna beskatta stammen. så tills de är fixat så kommer jag hålla efter dessa djur i ren protest!
Citera
2010-01-10, 18:07
  #206
Medlem
INGEN, politiker, miljonär, jägare... whatever, skall komma att bestämma över en hotad djurarts öde. Det är helt enkelt så att vi alla lever på denna jord och är illa tvugna att samsas om den.
Citera
2010-01-10, 18:52
  #207
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dennis-nedry
INGEN, politiker, miljonär, jägare... whatever, skall komma att bestämma över en hotad djurarts öde. Det är helt enkelt så att vi alla lever på denna jord och är illa tvugna att samsas om den.
Vargen är inte en hotad art, inte ens i närheten.
Citera
2010-01-23, 18:45
  #208
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dennis-nedry
INGEN, politiker, miljonär, jägare... whatever, skall komma att bestämma över en hotad djurarts öde. Det är helt enkelt så att vi alla lever på denna jord och är illa tvugna att samsas om den.
Eftersom människan är högst upp i näringspyramiden så är det vi som bestämmer, vare sig vi vill det eller inte.
Citera
2023-03-11, 15:41
  #209
Medlem
NPC-memes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dennis-nedry
INGEN, politiker, miljonär, jägare... whatever, skall komma att bestämma över en hotad djurarts öde. Det är helt enkelt så att vi alla lever på denna jord och är illa tvugna att samsas om den.

Det är ju bara att skjuta bort vargen. Du är inte lite naiv du.

Människan härskar jorden och dess djurliv. Även att skydda arter är att förvalta dem. Att skjuta bort vargen är ett annat sätt att förvalta djurlivet.

Eftersom vargen inte har en chans mot människan är det vi som väljer att inte samsas med vargen eftersom den stör jägare och de som har tamboskap.
Citera
2023-03-11, 15:45
  #210
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dennis-nedry
INGEN, politiker, miljonär, jägare... whatever, skall komma att bestämma över en hotad djurarts öde. Det är helt enkelt så att vi alla lever på denna jord och är illa tvugna att samsas om den.

Ja, alltså den senaste tidens beslut med avseende på varg och lo, måste innebära - att Naturvårdsverket har lobbyister och framförallt jägare, även på insidan.

Lobbyismen från jägare inom Naturvårdsverket måste utredas. Gärna igår. Svenskar är mesiga. Men så mesiga..? Nä, det här luktar ruttet.
Uppdrag Granskning? Ja. Jag tror att vi ska börja där. Nu lägger vi in en stöt - för värnandet av våra mest unika, finaste rovdjur. Skyddsjakt är något helt annat. *



* ( Nä. Jag reagerar inte på press, reprimander och repressalier över huvud taget. Jag agerar utifrån det som är rätt, och läser inte ens kritik i det här fallet. Är man det minsta insatt i lodjursjakten tex - är detta inte svårt att fatta.) Trevlig helg!
__________________
Senast redigerad av Xedome 2023-03-11 kl. 16:01.
Citera
2023-03-12, 01:08
  #211
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xedome
Ja, alltså den senaste tidens beslut med avseende på varg och lo, måste innebära - att Naturvårdsverket har lobbyister och framförallt jägare, även på insidan.

Lobbyismen från jägare inom Naturvårdsverket måste utredas. Gärna igår. Svenskar är mesiga. Men så mesiga..? Nä, det här luktar ruttet.
Uppdrag Granskning? Ja. Jag tror att vi ska börja där. Nu lägger vi in en stöt - för värnandet av våra mest unika, finaste rovdjur. Skyddsjakt är något helt annat. *



* ( Nä. Jag reagerar inte på press, reprimander och repressalier över huvud taget. Jag agerar utifrån det som är rätt, och läser inte ens kritik i det här fallet. Är man det minsta insatt i lodjursjakten tex - är detta inte svårt att fatta.) Trevlig helg!
Lobbyisterna finns även inom Länsstyrelserna, annars skulle det inte vara så enkelt för jägare att ansöka om "skyddsjakt". Jo det förekommer att jägare, ansöker om skyddsjakt på varg, för att "skydda sina älgar". Finns det inte laglig grund att ge skyddsjakt, så fixar samma Länsstyrelse till det så att det blir licensjakt i det älgskötselområdet, nästkommande vinter. Och för att få arbeta som Naturbevakare, så måste man ha jägarexamen. Korrupt är bara förnamnet!
Man tar knappt någon som helst hänsyn till den genetiska statusen hos vargarna utan kör bara på med skyddsjakter alternativt §28. Och man förhindrar all invandring genom att avliva immigranterna så snart de gått över den svenska gränsen. Hur skall man då få en genetiskt frisk vargstam?
__________________
Senast redigerad av Grodologen 2023-03-12 kl. 01:12.
Citera
2024-03-01, 12:11
  #212
Medlem
Jag behöver hjälp med vargfrågan
Jag bor i Örebro län där det enligt som som vet är Sveriges vargtätaste län.
Mina vänner och bekanta skriver just nu att idag såg dom varg där hu
Idag såg dom varg där bu

Men jag har mött varg nära när jag körde i skogen med mina hästar
Dom tassar eller den tassade efter och tittade och avvek sen

Vad är det som är så farligt med varg????
Jag tycker personligen att det verkar farligare med alla hundar som biter ihjäl folk eller biter folk och andra hundar i allmänhet.

Jag är kluven och outbildad i vargfrågan.

Kan någon reda ut begreppen.

Jag valde att hoppa på en gammal tråd istället för att starta en ny.
Citera
2024-03-03, 11:22
  #213
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guldigflamingo
Jag behöver hjälp med vargfrågan
Jag bor i Örebro län där det enligt som som vet är Sveriges vargtätaste län.
Mina vänner och bekanta skriver just nu att idag såg dom varg där hu
Idag såg dom varg där bu

Men jag har mött varg nära när jag körde i skogen med mina hästar
Dom tassar eller den tassade efter och tittade och avvek sen

Vad är det som är så farligt med varg????
Jag tycker personligen att det verkar farligare med alla hundar som biter ihjäl folk eller biter folk och andra hundar i allmänhet.

Jag är kluven och outbildad i vargfrågan.

Kan någon reda ut begreppen.

Jag valde att hoppa på en gammal tråd istället för att starta en ny.

Läs www.vargfakta.se där finns en del intressant om hur vargen fungerar!
Citera
2024-03-03, 15:51
  #214
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manteufel
Läs www.vargfakta.se där finns en del intressant om hur vargen fungerar!
Tack
Citera
2024-03-06, 16:53
  #215
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manteufel
Läs www.vargfakta.se där finns en del intressant om hur vargen fungerar!

Vad har du lärt dig där?
Citera
2024-03-06, 21:49
  #216
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amatoll
Vad har du lärt dig där?

Vad är det för jävla fråga? 🤣🤣
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback