2008-12-19, 14:35
Medlem
Kingers avatar
Det är så att en kompis ville gifta sig med en tjej från utlandet. Han gjorde allt som krävdes men han fick nej av migrationsverket. Nu så vill han överklaga det och anlita en advokat. Hur funkar det om det går till rättegång och man vinner där? Är det fortfarande min kompis som får betala för advokatkostnader m.m.

Berätta gärna hur detta funkar. Ge mig mer information.
Citera
2008-12-19, 15:30
Medlem
Stilnocttomtens avatar
Jag tror inte du får rättshjälp för det hela, så då handlar det om 1300 (ungefär) per timme plus moms du får projsa för hans/hennes nedlagda tid
Citera
2008-12-19, 16:51
Medlem
Marmosets avatar
De flesta advokatbyråer/jurister bjuder på en kvarts rådgivning per telefon, sen får man bestämma sig om man vill boka en tid hos dem och gå vidare.

Man kan också gå till kommunal juridisk rådgivning, i Stockholm t.ex. ringer man upp stadsdelskontoret och frågar om när och var. Där får man också en kvart gratis.

Bäst vore ju om de gifte sig i hennes hemland och levde ihop där en tid, åtminstone var det så förr. Mina kunskaper i ämnet är lite föråldrade...

Hälsa polarn och hans tillkommande lycka till, kom ihåg att "Amor Vincit Omnia"!
Citera
2008-12-19, 21:45
Medlem
När du, eller din kompis, överklagar ett myndighetsbeslut så tas det upp av en länsrätt. Oftast blir det ingen förhandling ("rättegång") i länsrätten, utan målet avgörs genom att domstolen beaktar och bedömer de omständigheter som framgår av den skriftliga utredningen.

Om din kompis vill ha hjälp med att formulera ett överklagande och tar hjälp av en advokat, så får han betala det själv, oavsett vem som "vinner".

Eventuellt kan man få något via hemförsäkringen. Tveksamt dock.

Om du kallas till en muntlig förhandling i länsrätt kan du få viss ersättning från staten för till exempel resekostnad och uppehälle .

Vänd dig till länsrätten om du har frågor om ersättningar av olika slag.
Citera
2008-12-19, 22:00
Medlem
loogamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinger
Det är så att en kompis ville gifta sig med en tjej från utlandet. Han gjorde allt som krävdes men han fick nej av migrationsverket. Nu så vill han överklaga det och anlita en advokat. Hur funkar det om det går till rättegång och man vinner där? Är det fortfarande min kompis som får betala för advokatkostnader m.m.

Börja med att överklaga, ta resten sedan. Du har bara tre veckor på dig att inkomma med överklagan.

/L
Citera
2008-12-20, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinger

Jag tror migrationsverkets jurister är tvugna att svara på allmänna frågor om hur överklagan går till.

Ananrs kolla din hemförsäkring, ofta ingår gratis rådgivning 1 timme i dem. uttnytja den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in