Citat:
Ursprungligen postat av NostradamusJR
Jag gillar då musik för att det finns mycket man kan relatera till i vissa låtar. Det väcker känslor och dessutom om man lyssnat på en låt samtidigt som man gör något som är väldigt speciellt så väcks de känslorna till liv om man hör låten flera år senare.
Vissa låtar målar dessutom upp inre bilder för mig. Bilder där jag agerar huvudperson och gör alla de saker som låten handlar om som jag aldrig skulle våga göra i verkliga livet.
Jag tror allt är individuellt i den här frågan och jag är ledsen ifall jag inte direkt hade något speciellt filosofiskt att tillföra.
Ja, så är det helt klart

Bandet "Soundtrack of our lives" säger ganska mycket bara genom sitt bandnamn.
Musiken är liksom en del av en själv. En del av ens miljö. Man dansar till musik, man kör bil till musik, man går omkring på stan med musik. Vissa
platser har en viss sorts musik, som krogar har för hög dansmusik, och hissar har för låg jazzmusik. Vissa
händelser har en viss sorts musik, som en låt man hörde när man träffade tjejen för första gången, eller låten som spelades i bakgrunden när man krockade med bilen. Det är en del av platsen, en del av händelsen, en del av ens
identitet.
Även om det är
individuellt, så är det också väldigt
kulturellt, och
socialt. Sveriges nationalsång kanske säger till svenskar hur man fick blåsa i äckliga träflöjtar i lågstadiet, men för en utlänning säger samma låt inte speciellt mycket. Man talar om musik, och gör saker tillsammans till musik. Man kan tala om gemensamma
upplevelser, gemensamma
erfarenheter, gemensamma
minnen, där musik varit viktiga inslag. Det kan vara något relativt trivialt som att tala illa om senaste avsnittet av "Körslaget" eller att man kan nynna senaste topliste-ettan på kaffepausen, men också mer viktiga saker. Musiken binder samman människor, och exkluderar människor. Musiken är viktig symbol, för vem man själv är och vilka man anser sig höra ihop med. Punkare har punkmusik, raggare har raggarmusik, dansare har dansmusik.
För vissa är musiken en del av
vardagen, radion står på högsta volym medan man åker omkring med gaffeltrucken på lagret. För vissa är musiken en
livsstil, man anordnar konserter och samlar på CD-skivor. Samtidigt kan musiken vara ganska
intetsägande för vissa människor, den är bara ett störande element när man försöker prata med någon eller när man försöker plugga. Oavsett vilket förhållande man har till musik generellt, så är det ändå något man måste ha någon form av relation till. Aktiv eller passiv, sångare eller lyssnare, viktigt eller oviktigt, man måste ta ställning. Och vilken ställning man antar, visar vem man är som person, visar hur andra ska relatera till en, vilken social ställning och vilken social status man har i samhället. Eliten lyssnar på Jazz, folket lyssnar på Dansband. Ungdomar lyssnar på den senaste musiken, äldre lyssnar på gamla klassiker. Kvinnor lyssnar på strandraggare, män lyssnar på storbystade kvinnor.
Redan som ung kan man stå med ett hopprep och sjunga framför spegeln, lära sig sångtexter och melodier. Musiken är där hela tiden i bakgrunden, som ett soundtrack till ens liv. Man kan spåra sina minnen bakåt i tiden, tänka på högstadediscot där dom spelade Haddaways "What is love", komma ihåg hur man låtsades bli full på en trefemma.
Musikinstrument är lika gamla som mänsklig kultur. Strupsång har funnits lika länge som människan kunnat tala, tillsammans med dom äldsta religionerna i världen. Den australiensiska didgeridoon har funnits i minst 40000år, kanske till och med 150000år, som ett inslag till viktiga sociala ritualer och sakrala riter.
Så det är inte konstigt att vi värderar musik högt.
För många människor under Rennässansen och Upplysningen
stod musiken för Civilisation och Kultur.
Det var musiken som skiljde människorna från djuren, från naturen.
Därför har också musiken ofta varit förbehållen männen,
eller åtminstone setts som en del av den manliga offentliga sfären i samhället.
Det, fastän kvinnor sjungit minst lika mycket som männen,
medan man samlade bär och tog hand om djuren.
Viss musik är mer publik, annan musik är mer privat. Viss musik är mer sakral, annan musik är profan. Viss musik är mer finkulturell, annan musik är mer folklig. Men inte av naturen given, den har alltid givits mening av människor, i sociala sammanhang. Visst finns det musik i naturen, och mycket av den äldsta musiken är inspirerad av naturen, Samer jojkar berg, Tuviner strupsjunger floder, Sydamerikanska shamaner sjunger skogsandar. Vinden viner, träden rasslar, bäckar porlar. Men meningen med ljuden är ändå mest viktiga för dom som den betyder något för. Det kan man visserligen inte veta, i många kulturer säger man att musiken kommer från gudarna, didgeridoon är en guds penis, harpan spelas av änglar, näcken spelar fiol. Musiken är farlig, i gränslandet. Den representerar vitalitet, kraft. Men också risk, och något oväntat. "Akta dig för näcken", "kvinnor får inte höra dom rituella musikinstrumenten", "fiendestammens trummor varnar för krig". Musiken hör mer till
Den Andre än till en Själv. Den är mystisk, och kommer långtbortifrån. Man förstår den inte riktigt. Ändå är den så viktig. Man vill inte förstå den helt, för då försvinner mystiken. Traditionell musik är tråkig, modern musik är spännande. Ungdomar, som är vitala, lyssnar på konstig oförståelig musik.
Extrema generaliseringar, visst. Men det är ändå ganska svårt att säga emot