Ponera att man kommer hem från krogen vid 3-4 på morgonen, skitfull.
I vanliga fall för min egen del så brukar jag slänga mig själv i säng och däcka, eller hålla mig uppe om jag har sällskap. Men det är sällan jag dricker vatten eller tar alvedon innan läggdags. Jag har förstått att man ska dricka några glas vatten innan man somnar men det har hjälpt föga.
Hur funkar det med medicin efter alkoholintag? Om man har druckit 8-10 öl eller 2 flaskor vin under en kväll, är det okej att ta 1-2 alvedon innan man somnar eller boostar man fyllan ännu mer?
Jag borde kollat upp det här för många år sen när jag började festa och gå ut, men bakfyllorna kan ibland slå ganska hårt numera så finns det nåt knep som dämpar lite dagen-efter så tar jag gärna emot det.
Ponera att man kommer hem från krogen vid 3-4 på morgonen, skitfull.
I vanliga fall för min egen del så brukar jag slänga mig själv i säng och däcka, eller hålla mig uppe om jag har sällskap. Men det är sällan jag dricker vatten eller tar alvedon innan läggdags. Jag har förstått att man ska dricka några glas vatten innan man somnar men det har hjälpt föga.
Hur funkar det med medicin efter alkoholintag? Om man har druckit 8-10 öl eller 2 flaskor vin under en kväll, är det okej att ta 1-2 alvedon innan man somnar eller boostar man fyllan ännu mer?
Jag borde kollat upp det här för många år sen när jag började festa och gå ut, men bakfyllorna kan ibland slå ganska hårt numera så finns det nåt knep som dämpar lite dagen-efter så tar jag gärna emot det.
Vad säger ni?
Att värktabletter skulle bosta fyllan har jag aldrig hört de enda är väl att levern tar skada om man blandar värktabletter och alkohol, så vatten är väl de bästa :P
Alvedon boostar inte fyllan, men däremot belastar det levern extra mycket då du har druckit alkohol (som också belastar levern) = mindre bra.
Nummer 1 är ju att dricka vatten. Kan dock vara lite småjobbigt att dricka 2 liter vatten, vänta på att få pissa ut det osv innan man däckar MEN antingen biter man i det sura äpplet och gör det eller så dricker man 1-2 glas vatten med Resorb i (en brustablett som man köper receptfritt på apoteket, vätskeersättning med diverse salter och annat bra som kroppen behöver när man tagit sig en rejäl sup).
Nummer 2 är att det är ganska bra att käka någonting. Har väl ingen direkt fakta att backa upp detta med (någon annan kanske har?) men jag blir i alla fall mindre bakis om jag klämmer lite mat innan jag lägger mig. Samt håller mig vaken tills jag blir lite mindre full (kanske hinner dricka/äta mer? jag vet inte).
Vätska, mat och vila. Det är de tre sakerna du behöver för att både minska risken för att bli ordentligt bakfull och för att i någon mån lindra baksmällan.
Innan du börjar festa
ät ordentligt (fet mat) och var riktigt utvilad.
Under festandets gång
varva med lite vatten mellan ölen, dricker du två öl så skadar det inte med ett glas vatten innan den tredje ölen osv. Ät gärna något under kvällens gång.
Efter festen, på väg hem och innan du hoppar i säng
stanna till på korvmojjen och ät en ordentligt portion av vad du nu gillar att äta (typ kebab, hamburgare, hel special etc). Drick mycket redan här, typ två drickor istället för en som man brukar ta. När du kommer hem så hinkar du i dig så mycket vatten du bara orkar, ta gärna lite salt på baksidan av handen och slicka i dig (som när man kör tequila ungefär) för att kompensera lite för det saltet du annars har skickat ut i toastolen hela kvällen. Se till att du lägger dig i sängen och sover och inte i soffan framför tv-shop, du sover mycket bättre i sängen utan kläder på.
Dagen efter är det inte så himla mycket man kan göra mer än att vila och dricka, kanske ta några värktabletter mot den värsta skallebanken. En bakfylla botas i regel inte, den förebyggs.
Finns tabletter som heter "Bakis" på Teknikmagasinet, dom skall tydligen dämpa bakfyllan. Inget testat dock
Bakis lindrar baksmällan, på enklast möjliga sätt: lös två brustabletter i ett stort glas vatten och drick innan du lägger dig. Bakis är ett kosttillskott som bidrar till att effektivt återställa en rubbad vätskebalans i kroppen efter alkoholkonsumtion. Förlust av viktiga salter och vätska kan ge upphov till de besvär som ofta förknippas med baksmälla. Genom att återföra dessa ämnen kan Bakis hjälpa kroppen att återhämta sig snabbare. Förpackning om 20 tabletter = 10 doser. Obs! För stor konsumtion av alkohol är skadlig för kroppen, drick med måtta.
Finns tabletter som heter "Bakis" på Teknikmagasinet, dom skall tydligen dämpa bakfyllan. Inget testat dock
Bakis lindrar baksmällan, på enklast möjliga sätt: lös två brustabletter i ett stort glas vatten och drick innan du lägger dig. Bakis är ett kosttillskott som bidrar till att effektivt återställa en rubbad vätskebalans i kroppen efter alkoholkonsumtion. Förlust av viktiga salter och vätska kan ge upphov till de besvär som ofta förknippas med baksmälla. Genom att återföra dessa ämnen kan Bakis hjälpa kroppen att återhämta sig snabbare. Förpackning om 20 tabletter = 10 doser. Obs! För stor konsumtion av alkohol är skadlig för kroppen, drick med måtta.
Dom tabletterna suger kan jag säga. På midsommar var vi hos en polare och sov över. Vi 5 som tog en tablett var spydde som grisar.
En av dom som tog en tablett tvärvaknade på morgonen och råkade spy på en annan av dom som va med . Det va jävligt kul o se hur jävla bakis han va o fattade inte vart han spydde
Lite Ontopic också: Kan ju nämna att när jag var i ayia napa i somras blev ja inte bakis en enda dag. Och då tog jag alltid en Resorb typ på förfesten. Resorb är en vätskeersättande tablett som återställer kroppens vätske och saltbalans.
Funkade riktigt bra faktist! En sån tablett innan man festade och sedan ibland när man kom hem funka finemang.
Senast redigerad av Victorious 2008-12-19 kl. 00:30.
På apoteket finns ett medel man ger barn som har diarré, Resorb. Lös upp två st i ett glas vatten innan läggdags och ta två till när du vaknar. Det är det bästa jag hittills testat.
På apoteket finns ett medel man ger barn som har diarré, Resorb. Lös upp två st i ett glas vatten innan läggdags och ta två till när du vaknar. Det är det bästa jag hittills testat.
Hur bra fungerar detta? Antar att det bara fungerar mot måttlig fylla?
Hur bra fungerar detta? Antar att det bara fungerar mot måttlig fylla?
Tja, vad är måttlig? Hur tung är en sten? För mig funkar det bra och då är jag inte känd för att vara försiktig med alkoholen. Mår helt klart bättre med resorb än utan. Sen är ju bakfyllan lite olika, olika dagar. Dagsformen styr ju mycket också. Allmänt kan man ju säga också att man brukar bli sjukare på rödvin eller konjak än på vitt vin eller brännvin.
Alla svar som har nämnts brukar ju vara de som rekommenderas men bakfyllan kan ju ta sig väldigt olika former beroende på vem som har druckit, vad han druckit och så vidare.
Allt från att bara vara lite trött till att vomera, ha diarré, yrsel, illamående, vara förstoppad osv. finns det inget åt detta man kan göra när man redan har försatt sig i den sitsen?
Själv brukar jag gå efter principen att tömma kroppen på gårdagen. Efter att ha skitit, duschat och käkat brukar jag i regel må mycket bättre.
Jag har hört att benodiazepiner (tex diazepam) det bästa mot bakfylla, dvs att man blir som vanligt på ett mycket effektivt sätt. Tyvärr är det beroendeframkallande, narkotikaklassat och receptbelagt. Har någon mer kunnig person än jag kunskap i denna fråga?
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!