2008-12-18, 20:39
Bannlyst
1. Hur kollar jag ifall jag har 64-bitars operativsystem (Windows XP i detta fallet).

2. Ifall jag inte har det, hur "uppgraderar" jag till 64-bitars Windows ifall jag inte redan har det?

3. Vad är det för skillnad mellan 32-bitars Windows och 64-bitars Windows?
Citera
2008-12-18, 20:43
Medlem
sommarlovs avatar
Är google nere?
Citera
2008-12-18, 20:47
Medlem
kimdah2002s avatar
1. Högerklickar på den här datorn och väljer egenskaper

2. Finns ingen anledning att uppgradera från 32-bit till 64-bit ifall du inte behöver det. d.v.s använder stora databaser eller redigerar extremt stora bilder eller video

3. Ingen direkt skillnad mer än att det är svårare att hitta drivrutiner till 64-bit och 32-bit program går långsammare då de körs i kompabilitetsläge. Har du mer än 5-6Gb minne och nödvändigtvis måste utnyttja allt så byt till 64-bit annars finns det som sagt ingen anledning...
Citera
2008-12-18, 20:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
1. Högerklickar på den här datorn och väljer egenskaper

2. Finns ingen anledning att uppgradera från 32-bit till 64-bit ifall du inte behöver det. d.v.s använder stora databaser eller redigerar extremt stora bilder eller video

3. Ingen direkt skillnad mer än att det är svårare att hitta drivrutiner till 64-bit och 32-bit program går långsammare då de körs i kompabilitetsläge. Har du mer än 5-6Gb minne och nödvändigtvis måste utnyttja allt så byt till 64-bit annars finns det som sagt ingen anledning...

Tack för informationen
Men jag hittar inte var det står 32- eller 64-bitars ;<
Citera
2008-12-18, 20:51
Medlem
Om du kollar i "system" (egenskaper under "den här datorn") så står det ganska tydligt att du har ett 64-bitars OS. Annars finns det i root-katalogen en "program files"- och en "program files x86"mapp när du har XP 64.

Du uppgraderar inte. Du installerar nytt. Detta gör du genom stoppa in din xp64-skiva och följa vad som står.

Skillnaden, rent praktiskt, för dig som användare som inte verkar ha någon större koll, är ingen alls. Jag skulle inte slösa min tid på att installera nytt operativsystem om jag vore du. Lite mer grundligt så är det något mer optimerade för 64-bitars CPUer och det klarar av att hantera en större mängd RAM än 32-bitars. Det finns säkert fler skillnader - jag har ingen större koll.
Citera
2008-12-18, 21:02
Medlem
Megans avatar
För att kunna använda Windows 64bit vilket det gäller XP eller Vista förutsätter att datorn har en 64bits processor.

Kör själv Vista 64 bit på en av mina datorer och har 8GB i RAM som skall bytas till 16. De flesta programmen jag kör i den datorn är gjorda för 64bit resterande lägger sig under Program (x86) och det är som kimdah2002 skriver mycket långsammare.
Senast redigerad av Megan 2008-12-18 kl. 21:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in