2009-06-07, 18:38
  #97
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aiculedssul
Fan blev fotad för en timme sen. Var det jag eller bilen framför? :S Han körde i minst 100 på 70 väg, så jag bestämde mig för att hoppa in efter och jag körde i ca 80-85 när blixten kom. Han var ca 5 meter ifrån kameran uppskattar jag och jag kanske var 10-15 meter ifrån?

antar att jag får veta om en vecka. det är emellertid min pappa som är ägare men jag bor ju hemma så det är väl utrett i tråden att det är rätt kört för min del?


Det verkar vara mer som om det är du som blev fotad.

Det som avgör om du åker dit är hur bra bilden är jämfört med din
körtkortsbild och om pappa tjallar och om polisen för tag på dig
till ett förhör.
Citera
2009-06-07, 19:11
  #98
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic
Det verkar vara mer som om det är du som blev fotad.

Det som avgör om du åker dit är hur bra bilden är jämfört med din
körtkortsbild och om pappa tjallar och om polisen för tag på dig
till ett förhör.

Jag känner mig så jävla rökt... hoppas kepsen räddade mig.
Citera
2009-06-07, 19:23
  #99
Medlem
InnocentWar1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aiculedssul
Fan blev fotad för en timme sen. Var det jag eller bilen framför? :S Han körde i minst 100 på 70 väg, så jag bestämde mig för att hoppa in efter och jag körde i ca 80-85 när blixten kom. Han var ca 5 meter ifrån kameran uppskattar jag och jag kanske var 10-15 meter ifrån?

antar att jag får veta om en vecka. det är emellertid min pappa som är ägare men jag bor ju hemma så det är väl utrett i tråden att det är rätt kört för min del?

10 m från, så är det du.
Märkligt att inte framförvarande bil blev plåtad om den körde snabbare. Tror kameran är inställd på 81 km/h. Hann bilen före göra en kort nedbromsning kanske eller låg du hack i häl?
Citera
2009-06-07, 19:41
  #100
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InnocentWar1
10 m från, så är det du.
Märkligt att inte framförvarande bil blev plåtad om den körde snabbare. Tror kameran är inställd på 81 km/h. Hann bilen före göra en kort nedbromsning kanske eller låg du hack i häl?

Vi låg i två separata filer, jag till höger och han till vänster. Jag visste att det var en kamera där som aldrig fotat mig tidigare i högre hastigheter än vad jag färdades i nu och eftersom det var kö i min fil och han körde om mig i ganska hög fart la ja i trean, blinkade ut och gasade. Nästintill samtidigt kom blixten. Jag skrek FAN! rakt ut flera gånger efteråt. Hela händelseförloppet var på några sekunder så jag är inte säker på om han bromsade in men i min betraktelse så gjorde han inte det. Kanske tog den oss båda? Det kändes i alla fall som det var mig den fotade...
Citera
2009-06-07, 19:54
  #101
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aiculedssul
Kanske tog den oss båda? Det kändes i alla fall som det var mig den fotade...

Det kan du ju hoppas på att den fotade er båda...för jag tror
t.o.m att man skrotar foton där det finns två bilar med
men är inte helt säker.
Citera
2009-06-08, 08:08
  #102
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOB
Ja, de kan absolut dra det till rättegång. Det har gått så långt att någon jämfört bilderna och bedömt att du är skäligen misstänkt för att ha kört. Sen är det upp till rätten att göra den slutgiltiga bedömningen. Du kommer inte behöva betala några rättegångskostnader. I vissa fall får du betala 500 kr extra till brottsofferfonden utöver boten på 1500.

Nej, eftersom det bara är penningböter i straffskalan för hastighetsöverträdelser.
Citera
2009-06-08, 08:25
  #103
Medlem
InnocentWar1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aiculedssul
Jag visste att det var en kamera där som aldrig fotat mig tidigare i högre hastigheter än vad jag färdades i nu...

Det beror på att kameran inte alltid är i drift. När de är i drift tar de bild cirka 10 m före från en hastighet av 81 km/h (faktisk hastighet) och däröver vid 70-sträckor.
Citera
2009-06-08, 08:50
  #104
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnocentWar1
Det beror på att kameran inte alltid är i drift. När de är i drift tar de bild cirka 10 m före från en hastighet av 81 km/h (faktisk hastighet) och däröver vid 70-sträckor.

Gäller samma gräns (11 km/h för fort) för 50-sträckor?
Citera
2009-06-08, 08:58
  #105
Medlem
InnocentWar1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Gäller samma gräns (11 km/h för fort) för 50-sträckor?

Av vad jag fått information om, så ställs den på 60 där. Men det är ju ofta en skillnad mellan bilens hastighetsmätare och den verkliga hastigheten. De flesta visar mer, så upplevelsemässigt är det mer än 10.

Jag kör konsekvent 60 respektive 80 förbi 50- och 70-kameran. Jag har aldrig fått någon blixt.
Citera
2009-06-08, 09:30
  #106
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnocentWar1
Av vad jag fått information om, så ställs den på 60 där. Men det är ju ofta en skillnad mellan bilens hastighetsmätare och den verkliga hastigheten. De flesta visar mer, så upplevelsemässigt är det mer än 10.

Jag kör konsekvent 60 respektive 80 förbi 50- och 70-kameran. Jag har aldrig fått någon blixt.

Fast det bör inte stämma, har varit med om ett antal ggr där folk kört 57 och blivit fällda.
Citera
2009-06-08, 09:32
  #107
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnocentWar1
Jag kör konsekvent 60 respektive 80 förbi 50- och 70-kameran. Jag har aldrig fått någon blixt.

Kameran tar nog inte en foto på var hundrade bil ens.

Jag är en notorisk fortkörare och har lyckats med att få en blixt
en enda jävla gång trots att ofta 2 x hastighetsbegränsningen
och det har skett hundratals gånger.

En av anledningerna är ju att man inte har kapacitet att hantera
alla ärenden.
Citera
2009-06-08, 10:40
  #108
Medlem
InnocentWar1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Fast det bör inte stämma, har varit med om ett antal ggr där folk kört 57 och blivit fällda.

Det finns ingen regel som säger att de inte kan ställa den på 51 om så önskas. Det finns heller inget absolut direktiv som fastslår exakt inställning. Vanligtvis brukar de ställas på 60 och 81.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in