2009-05-23, 02:16
  #85
Medlem
Hmm, nu när jag läser det igen så framgår det mycket riktigt inte vad som har kommit från polisen
Citera
2009-05-26, 14:11
  #86
Medlem
Min bil står på min far och vi bor ej på samma adress eller ens stad. Medför det att jag ej kan få böta/bli av med kk genom fartkameror? Om jag blir plåtad, kollade bara bilden och ser att det inte var en 55 årig man där utan en ungdom?
Citera
2009-05-26, 14:29
  #87
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I.Kreuger
Min bil står på min far och vi bor ej på samma adress eller ens stad. Medför det att jag ej kan få böta/bli av med kk genom fartkameror? Om jag blir plåtad, kollade bara bilden och ser att det inte var en 55 årig man där utan en ungdom?

Att kolla nära familjemedlemmar är standard.
Citera
2009-06-02, 22:16
  #88
Medlem
Ganska mycket dubbla budskap i tråden och nu vill jag ha ett helt rakt svar.

Vid en plåtning så kontrollerar de ägaren av bilen och därefter närastående och barn om de bor hemma.

Ändå har ingen kunnats identifieras eftersom personen på bilden bor på annan plats än föräldrarna.

Frågan är då:
1. Ägaren har ingen skyldighet att uppge något namn. Kan han då bara skita i att svara, eller måste han svara med att han inte vill uppe något namn? (Har man alltså svarsplikt på brevet?)
2. Om de då vill dra detta vidare, vad kommer det medföra? Förhör eller rättegång? Om ägaren fortfarande inte vill uppe namn, vad händer då?

Det rör sig troligtvis om ca 30km/h över tillåten hastighet!
Citera
2009-06-02, 22:50
  #89
Medlem
mesopalmens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rimo
Ganska mycket dubbla budskap i tråden och nu vill jag ha ett helt rakt svar.

Ja, men det torde var uppenbart vilka som pratar i nattmössan här - man behöver inte vara särskilt samarbetsvillig.
Citera
2009-06-02, 23:36
  #90
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rimo
Har man alltså svarsplikt på brevet?

N E J !

/capmac
Citera
2009-06-06, 14:38
  #91
Medlem
Tubalkains avatar
Ansluter mig själv och mitt case till denna tråden.

Fick en underrättelse om hastighetsöverträdelse från RPS med bild på min sambos bild och med mig vid ratten. I brevet står det att; "du är skäligen misstänkt för hastighetsöverträdelse".

Polisen har med en förstoring på mig i bilen samt en bild ur passregistret. Likheten är inte 100%-ig bl a pga att jag på "kör-bilden" har glasögon.

Nu är då frågan vad som händer och vad jag skall göra. Till att börja med så har jag bestämt mig för att jag INTE har fått brevet vilket innebär att det lär komma en påminnelse. sedan är det ju mer ovisst.

Kan de ta det till rättegång och kan jag isf bli ansvarig för rättegångskostnader?
Citera
2009-06-06, 15:38
  #92
Medlem
C Bildts Kostyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubalkain
Ansluter mig själv och mitt case till denna tråden.

Fick en underrättelse om hastighetsöverträdelse från RPS med bild på min sambos bild och med mig vid ratten. I brevet står det att; "du är skäligen misstänkt för hastighetsöverträdelse".

Polisen har med en förstoring på mig i bilen samt en bild ur passregistret. Likheten är inte 100%-ig bl a pga att jag på "kör-bilden" har glasögon.

Nu är då frågan vad som händer och vad jag skall göra. Till att börja med så har jag bestämt mig för att jag INTE har fått brevet vilket innebär att det lär komma en påminnelse. sedan är det ju mer ovisst.

Kan de ta det till rättegång och kan jag isf bli ansvarig för rättegångskostnader?

Det kan sluta i tingsrätten men du kommer inte att åka på några rättegångskostnader (förutom dina egna kostnader i samband med rättegången).
Citera
2009-06-07, 15:36
  #93
Medlem
Tubalkains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C Bildts Kostym
Det kan sluta i tingsrätten men du kommer inte att åka på några rättegångskostnader (förutom dina egna kostnader i samband med rättegången).

Ok, tack.

Någon som vågar bedöma mina chanser här? Vem avgör huruvida det är jag eller inte på bilden från fartkameran? Om jag nekar, kan de döma mig mot mitt nekande?
Citera
2009-06-07, 16:03
  #94
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tubalkain
Ok, tack.

Någon som vågar bedöma mina chanser här? Vem avgör huruvida det är jag eller inte på bilden från fartkameran? Om jag nekar, kan de döma mig mot mitt nekande?

Ja, de kan absolut dra det till rättegång. Det har gått så långt att någon jämfört bilderna och bedömt att du är skäligen misstänkt för att ha kört. Sen är det upp till rätten att göra den slutgiltiga bedömningen. Du kommer inte behöva betala några rättegångskostnader. I vissa fall får du betala 500 kr extra till brottsofferfonden utöver boten på 1500.
Citera
2009-06-07, 16:04
  #95
Medlem
C Bildts Kostyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubalkain
Ok, tack.

Någon som vågar bedöma mina chanser här? Vem avgör huruvida det är jag eller inte på bilden från fartkameran? Om jag nekar, kan de döma mig mot mitt nekande?

Rätten avgör om det är du eller inte. Svårt att bedöma dina chanser utan att ha sett det foto som är taget, ditt passfoto och dig i verkligheten. Normalt sett är dock dina chanser att klara dig undan ganska små. De kan döma dig mot ditt nekande.
Citera
2009-06-07, 16:54
  #96
Medlem
Fan blev fotad för en timme sen. Var det jag eller bilen framför? :S Han körde i minst 100 på 70 väg, så jag bestämde mig för att hoppa in efter och jag körde i ca 80-85 när blixten kom. Han var ca 5 meter ifrån kameran uppskattar jag och jag kanske var 10-15 meter ifrån?

antar att jag får veta om en vecka. det är emellertid min pappa som är ägare men jag bor ju hemma så det är väl utrett i tråden att det är rätt kört för min del?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in