2013-02-11, 13:26
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbo Dude
Min bil råkade passera ett 50-område för fort en natt och blev fotograferat av en fartkamera. Brevet från Rikspolisstyrelsen i Kiruna kom i fredags med rubriken "Begäran". Det står att de vill veta vem som körde bilen med mitt regnumret xxx-xxx vid tidpunkten och platsen. Inget foto och ingen uppgift om uppmätt hastighet.

Regnumret har alltså fastnat på bild men inte den som körde fordonet ifråga och inget om hur fort min bil skulle ha kört vid tillfället. Det är föraren och inte ägaren som kan straffas. Jag är inte intresserad av att ange någon då det kan ha varit flera olika personer som framförde mitt fordon. Om jag bara låter bli att svara så läggs väl allt ner?

"I underrättelsen till en skäligen misstänkt person redovisas foto på fordon, förare och registreringsnummer samt uppgift om uppmätt hastighet och bötesbelopp. På grund av förundersökningssekretess kan dessa uppgifter inte lämnas till annan än misstänkt eller lokal polismyndighet."

För att de ska få en skäligen misstänkt så måste jag alltså bidra med de uppgifterna och om jag inte vet vem som körde så faller ju allt tycker jag. Det är ju inget mordåtal det gäller heller utan endast en fortkörning.
Japp. Det brevet går ut när de inte har fått bra bild. Bara att papperskorga så händer inget mer.
Citera
2013-02-11, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
Japp. Det brevet går ut när de inte har fått bra bild. Bara att papperskorga så händer inget mer.

Tack! Då papperkorgar jag det i en låda och glömmer det.
Citera
2013-02-11, 22:40
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbo Dude
Regnumret har alltså fastnat på bild men inte den som körde fordonet ifråga och inget om hur fort min bil skulle ha kört vid tillfället. .

Naturligtvis vet de hur fort bilen körde och de har även en bra bild av föraren, men de vet inte vem föraren är. Tidigare fick man som fordonsägare en kopia på bilden med ev passagerare svartblockad, men det fick de sluta med pga PUL. Nu hoppas de att du skall komma upp med ett spaningsuppslag så att de kan jämföra bilden med någons körkortsbild.

De har alltså redan kollat med fordonsägarens körkortsbild och ev andra i hans hushåll, men ej hittat någon som är lik bilden från fartkameran.

Citat:

Nej. Är det en dålig/oläslig bild avskrivs hela ärendet utan några brev. De har en bra bild, men inget spaningsuppslag på VEM personen på bilden är.

Uppgifter från bilägaren ligger bara som grund för vem man skall jämföra bilden med, den uppgiften i sig ger aldrig utfärdande av någon ordningsbot eller åtal.

/capmac
Citera
2013-02-12, 09:50
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av capmac
Nej. Är det en dålig/oläslig bild avskrivs hela ärendet utan några brev. De har en bra bild, men inget spaningsuppslag på VEM personen på bilden är.

Uppgifter från bilägaren ligger bara som grund för vem man skall jämföra bilden med, den uppgiften i sig ger aldrig utfärdande av någon ordningsbot eller åtal.

/capmac
Ja, det har du rätt i, fel av mig. Men praktiskt sett så är det ingen skillnad för frågeställaren jag svarade, bara att papperskorga och glömma.
Citera
2013-02-12, 17:21
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Men praktiskt sett så är det ingen skillnad för frågeställaren jag svarade, bara att papperskorga och glömma.

Absolut! Och vet han att han själv faktiskt körde så är det ju en ren bonus att han på bilden är så olik sin körkortsbild att de inte kunnat IDa honom.

/capmac
Citera
2013-02-13, 22:03
Medlem
Hamnar man i kriminalregistret vid en hastighetsöverträdelse?
Hur länge finns man kvar där isf?
Citera
2013-02-25, 18:28
Medlem
broadmans avatar
Fan va surt

Fick brev hem idag, en relativt suddig bild men man kan ana mina drag. I brevet står det skäligen misstänkt för fortkörning, bötesbeloppet 1500kr. ( om jag erkänner)

Utredaren heter Taina Stenmark och jag har tydligen möjlighet att ta del av förundersökningen genom denne eftersom jag kan driva min egen talan. Materialet lär väl bara bestå av en bild. Frugan är registrerad ägare så hon hittade mig säkert på ett par knapptryckningar.

Tänker inte svara på det brevet utan avvakta, vad tror ni om det?

Till saken gör att jag inte hade säkerhetsbälte på mig men detta har de inte anmärkt på, kan de komma med det senare?
Citera
2013-03-16, 02:19
Medlem
Vart med på bild idag när jag överskred hastighetsbegränsningen med det dubbla . Tror dock att jag hann dölja ansiktet och huka mig ner bakom ratten. Bilen är skriven på en familjemedlem. Vad är det som kommer hända och hur ska jag gå till väga för att behålla mitt kära körkort?
Citera
2013-03-16, 02:21
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handenvanliga
Vart med på bild idag när jag överskred hastighetsbegränsningen med det dubbla . Tror dock att jag hann dölja ansiktet och huka mig ner bakom ratten. Bilen är skriven på en familjemedlem. Vad är det som kommer hända och hur ska jag gå till väga för att behålla mitt kära körkort?
Du har sannolikt inget att oroa dig för. Om RPS inte med säkerhet kan identifiera dig genom bild (eller genom brevfråga till bilägaren) läggs ärendet ner.
Citera
2013-03-16, 02:33
Medlem
Jag hade 14 dagar på mig att svara på begäran om vem som körde då mitt ansikte inte kom med på bild. Det har även kommit en påminnelse på denna begäran men jag gör ingenting och då ska det komma att brott kan inte styrkas och allt ska läggas ner. Det är en begäran man får och inget tvång att svara överhuvudtaget.

I mitt fall kan det vara att körkortsbilden inte alls stämmer för nu har jag rätt vildvuxet skägg vilket jag inte alls har på körkortsfotot.
Citera
2013-03-18, 23:42
Medlem
vid rött ljus finns ju en linje som säger här måste du stanna, om kan kör lite förbi den har man då kört mot rött? torskar man i praktiken?

Digitala hastighetskyltar som ändras måste man följa dem eller är det bara rekommenderat hastighet? hört att det är bara rekommenderad hastighet..

undrar också vad som gäller vid blå vita skyltar med 30km/h i 50 sträcka är dem också rekommenderade bara?

den här
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:1_4_7_%28Swedish_road_sign%29.svg
Citera
2013-03-19, 02:38
Medlem
Blå 30-skyltar är bara en rekommendation. Digitala hastighetsskyltar måste följas. Vad gäller den heldragna linjen så torskar du inte för att du står lite förbi den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in