2008-12-18, 12:02
Medlem
appe-s avatar
av misstag hittade jag en väldigt välvårdad och snygg plättlagg i soprummet.
(hur den nu kom dit vill jag kanske inte veta) men då den känns fräsch (även om jag nu diskat den ett par gånger) så undrar jag; hur sköter jag bäst en sån här panna, med rengöring, förvaring och användning? jag har för mig att jag ska hetta upp den utan någonting på ett par gånger, men jag kan skjuta lösa skott.

vad säger eliten?
Citera
2008-12-18, 12:04
Medlem
ostz0rs avatar
häll på ett lager grovsalt och bränn det, sen torkar du av pannan och till sist smörj den med lite olja. in i skåpet
Citera
2008-12-18, 12:05
Medlem
appe-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ostz0r
häll på ett lager grovsalt och bränn det, sen torkar du av pannan och till sist smörj den med lite olja. in i skåpet
ok. grovsalt? här hemma har vi kvarnsalt, flingsalt och havssalt, fungerar något av dom, eller är det någon specialare?
vilken typ av olja? (har raps- och oliv- hemma)
Citera
2008-12-18, 12:07
Medlem
wastes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av appe-
ok. grovsalt? här hemma har vi kvarnsalt, flingsalt och havssalt, fungerar något av dom, eller är det någon specialare?

Kvarnsalt och rapsolja borde fungera utmärkt.
Citera
2008-12-18, 12:09
Medlem
ostz0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av appe-

borde ju funka med vanligt salt också. vilken olja spelar nog ingen större roll.

fast med tanke på att grovsaltet är grövre så kanske de skrapar av allt bättre med sina skarpa kanter till skillnad från vanligt salt som bara är små korn.
Citera
2008-12-18, 12:10
Medlem
appe-s avatar
ibland är ni underbara.

ska jag smörja med olja, och sedan torka av -allt-? eller är det smart att lämna lite?
förresten, om jag ska bränna grovsalt måste ju pannan vara på spisen skitlänge!
Citera
2008-12-18, 12:12
Medlem
ostz0rs avatar
häll lite olja i pannan sen smörjer du in den med papper så den blir lite sådär trevligt glansig sen är de bara till att ställa in den

ha den på spisen tills de börjar ryka, och ja det tar sin lilla tid.
Citera
2008-12-18, 12:16
Medlem
appe-s avatar
det ryker redan nu, så jag låter det ryka i någon minut till, och sedan skrapar jag av det med papper+olja. whoho! jag som var så sugen på plättar! när vi ändå är igång kanske herrarna vill statera sina favoritrecept?
Citera
2008-12-18, 12:53
Medlem
Thyselfs avatar
Måste bara fråga ts om pannan låg i en påse, utanför ett soprum? Jag gick förbi en sådan igår nämligen, och undrar så klart om det var samma stekpanna vi såg.
Citera
2008-12-18, 13:33
Medlem
appe-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thyself
Måste bara fråga ts om pannan låg i en påse, utanför ett soprum? Jag gick förbi en sådan igår nämligen, och undrar så klart om det var samma stekpanna vi såg.
nej! den låg i rummet mot väggen, tillsammans med en teflonpanna (jag för övrigt inte behövde).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in