2008-12-17, 22:42
Medlem
Tjo!
Det är så att jag undrar hur man drar ur småklipp (t.ex. om man vill tanka upp något på youtube) ur en DVDR film? Det enklaste vore om det fanns något plugin (eller till och med inbyggd funktion) till VLC som man kunde göra detta med! Hade det varit en vanlig .AVI fil så hade jag kunna använt mig av t.ex. Sony Vegas, men hur gör man när det är DVDR man vill ha något ur?
Hoppas ni förstår min lite för knepiga förklaring. Bara att fråga om det var något ni inte förstod!
Tack på förhand
Citera
2008-12-17, 22:49
Medlem
Hmm... Ja, jag tror det ska gå att göra med dvdshrink. Jag har aldrig använt det till att ta ut ett specifikt klipp, bara ta ut hela episoder. Om inte annat finns det massor program på internet som möjliggör redigering av filmfiler.
Citera
2008-12-17, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emiahn
Hmm... Ja, jag tror det ska gå att göra med dvdshrink. Jag har aldrig använt det till att ta ut ett specifikt klipp, bara ta ut hela episoder. Om inte annat finns det massor program på internet som möjliggör redigering av filmfiler.
Okej, vet du om det går att ta ut specifika klipp. Eller går det bara att ta ut hela episoder? Och när man tankar en DVDR så är det ju oftasts .iso vilket inte är en filmfil, så filmredigeringsprogram funkar inte!
Citera
2008-12-17, 22:54
Medlem
Ja, det stämmer. För att kunna redigera filmfilen måste du först rippa filmen. Har du tankat hem den så tror jag att det finns flertalet sätt. Det sätt jag hade använt är mounta iso-filen med daemon tools och rippa den med t ex dvdshrink, förslagsvis i mpeg eller avi, som är enkla att hantera. Och nej, jag vet inte ifall dvdshrink kan klippa ut valfritt klipp, tyvärr.
Citera
2008-12-17, 22:56
Medlem
antagonistens avatar
Fildelning -> Övriga dator- och IT-diskussioner
/Mod
Citera
2008-12-17, 23:02
Medlem
Citat:
Ja, det stämmer. För att kunna redigera filmfilen måste du först rippa filmen. Har du tankat hem den så tror jag att det finns flertalet sätt. Det sätt jag hade använt är mounta iso-filen med daemon tools och rippa den med t ex dvdshrink, förslagsvis i mpeg eller avi, som är enkla att hantera. Och nej, jag vet inte ifall dvdshrink kan klippa ut valfritt klipp, tyvärr.
Okej. I "värsta" fall är det ju bara att jag klipper ur kapitlet som klippet jag vill ha finns i, och sedan klipper ur klippet ur filen jag sparade från dvdshrink
Tack så mycket för hjälpen! Och tack mod för att du flyttade tråden.
Vore ju bra om det fanns simplare sätt att göra det, så jag kommer hålla koll på tråden.
Citera
2008-12-17, 23:54
Medlem
pyro860s avatar
Citat:

Eller fairuse wizard
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in