• 3
  • 4
2003-10-14, 16:06
Medlem
PikeWakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
Strlande, PikeWake!

Jag menar, som du (ungefr), att sannolikheten fr en viss hndelse r beroende av vr kunskap om hndelsen. Lt oss singla ett mynt. Du ser att det blev klave. Fr dig r sannolikheten fr klave = 1. Jag ser inte utfallet. Fr mig r sannolikheten = 0,5. Samma hndelse, men olika sannolikheter fr olika mnniskor.

Sannolikheter r drfr subjektiva, inte en egenskap hos den objektiva materien.

Frresten, r det inte just slumpens lag om stora tal, genomsnittseffekten, som gr att "genuint" slumpmssiga fluktuationer p kvantniv saknar effekt p strre niv, dr vi mnniskor verkar? Har man en miljards miljarder atomer, s frekommer ett mer eller mindre konstant anta kvantfluktuationer bland dem. Om en eller ngra atomer skulle hoppa till lite "utan orsak", saknar betydelse. Det r allts tvrtom s, att "slumpens lagar" gr verkligheten fruktansvrt stabil!

Nr en uranatom faller snder, kan man inte frutse. Det finns inget i dess inre och inget utanfr den som avgr detta. Den kan hlla samman i miljarder r, eller den kan falla snder om en mikrosekund. Ingen kan ta reda p nr! Men om man har miljarders miljarders uranatomer, s vet man med kuslig precision exakt hur mnga som faller snder varje sekund. S exakt, faktiskt, att man anvnder det fr den mest exakta tidsmtning vi har!

Det som r genuin slump p atomniv, r allts hgsta graden av determinism p en hgre niv!

Jag var nog lite otydlig, fr det verkar som du har missat en pong i det jag skrev.
Du sger "Nr en uranatom faller snder, kan man inte frutse. Det finns inget i dess inre och inget utanfr den som avgr detta." Jag sger att det mycket vl kan finnas ngot, innanfr eller utanfr, som avgr detta - det r bara det att vi inte vet vad det r. terigen: Vi har fr lite information, och fr lite information kallar vi "slump".
Citera
2003-10-14, 17:20
Medlem
BF_Swedens avatar
I och med att fysikerna betonar att det inte handlar om att vi inte har tillrckligt fina instrument fr att frutse framtiden s tycker jag att du fr komma med en bttre frklaring om du vill att vi ska verge den moderna frestllningen som de allra flesta r verens om gller.

Du nmner att det finns rtt s mnga som tror att anledningen till att vi inte kan berkna hur kvantpartiklar ska bete sig - vilka r dessa och vad har de fr anledning till att g emot de experiment som gjorts sen Bohr verbevisade Einstein i slutet p 20-talet.
Citera
2003-10-14, 18:16
Medlem
PikeWakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BF_Sweden
I och med att fysikerna betonar att det inte handlar om att vi inte har tillrckligt fina instrument fr att frutse framtiden s tycker jag att du fr komma med en bttre frklaring om du vill att vi ska verge den moderna frestllningen som de allra flesta r verens om gller.

Du nmner att det finns rtt s mnga som tror att anledningen till att vi inte kan berkna hur kvantpartiklar ska bete sig - vilka r dessa och vad har de fr anledning till att g emot de experiment som gjorts sen Bohr verbevisade Einstein i slutet p 20-talet.

Wow! Mothugg
Som jag sa tidigare: "Det finns ocks ett resonemang om varfr det r omjligt att frutsga framtiden ven i ett deterministiskt universum."
Fysikerna har drfr antagligen rtt, ven om man fljer mitt tankeexperiment. Det r lite rrigt att frklara varfr, men frklaringen kan sammanfattas med att dels skulle instrumentet som skulle berkna framtiden behva vara mer komplext n hela universum (vilken naturligtvis blir lite svrt att ordna) samt att man hur man n frsker lta bli s kommer frutsgelsen att pverka resultatet.

Att jag sa att "det finns rtt mnga som misstnker att de modeller som anvnds idag inte r tillrckligt bra" r i och fr sig inget revolutionerande - vore det ingen som ifrgasatte dagens modeller s skulle ju ingen fortstta forska i mnet. Jag sitter inte s till att jag kan ge ngra referenser just nu (mste snoka igenom en del bcker jag har hemma).

Jag tycker fr vrigt inte att ngon ska verge ngon frestllning ver huvud taget, ven om jag kanske inte hller med om att det som hnde p 20-talet r s himla "modernt" lngre. Det r i vilket fall som helst helt ondigt att krngla till det fr sig i ondan. Har man en fungerande modell av verkligheten och det behvs ett begrepp som heter "slump" fr att den ska fungera, s r allt gott och vl. Glm bara inte bort att det r just en modell...
Citera
2003-10-14, 19:37
Medlem
BF_Swedens avatar
Nu menade jag inte att det r modernt i och med att debatten var som hetast p 20-talet. Snarare r det det en debatt som dtt efter att allt under 1900-talets senare hlft pekat p att slumpen r ett inneboende faktum i universum. Visst, jag hller med om att man ska ha ett ppet sinne men det fr ju inte g till verdrift. Det skulle vara intressant att se hur de som tror att man kan berkna elementarpartiklars rrelser resonerar eftersom alla de populrvetenskapliga bcker jag lst enbart frsker frklara kvantteorin och dess inneboende oskerhet. Jag tror faktiskt att denna teori hade tagit dd p en determinstisk syn p universum. Men det r ju alltid intressant att hra andra teorier.
Citera
2003-10-18, 23:23
Medlem
Anarkogossens avatar
Personligen sllar jag mig till den skara som tror p determinismen, men folk verkar ha missuppfattat en del om kvantmekaniken. I nulget s uppfattar man sannolikheterna p kvantniv som egenskaper hos universum, och allts att det r KTA slump.

Det finns mer grundlggande teorier (superstrngarna r vl det som kommer hrnst), dr man lser upp lite av denna godtycklighet, men det kommer fortfarande finnas oskerhet kvar. Man r allts inte sker p om det kommer vara en "kta" slump hela tiden, eller avsaknad p information, men i dagslget s r sannolikheten en del av fysiken, och just nu betraktar man allts det som slump.

Rrande alla andra grejer, typ trningskast osv. s r det naturligtvis inte slumpartat, det handlar om frhllandevis enkla fysikaliska samband.

Sen finns det matematisk slump i form av kaotiska serier, som r fullstndigt omjliga att frutsga. Den enklaste r ekvationen x(n+1)=k*x(n)*(1-x(n)).
om 3<k<4 (har jag fr mig), s upptrder olika fenomen och ibland vergr det i ett kaotiskt beteende.

Och angende entropin; man kan ju ha vilken uppfattning man vill om det, men det r ju en generell grej som helt enkelt sger att energin i universum fr smre och smre kvalitet. Till slut kommer all materia vara omvandlad till energi, och den kommer vara i form av vrme. Sjlv lgger jag ingen som helst filosofisk vikt vid detta, frutom att jag anser att det r ett starkt bevis mot existensen av "vernaturliga" grejer, typ gud eller sjlar.
Citera
2003-10-20, 16:40
Medlem
PikeWakes avatar
Nu har jag lst p lite s jag kan peka ut ngra teorier om slump p kvantniv med namn.
Vi kan brja med det som hnde p 20-talet, eftersom det var dr BF_Sweden hittade problem.

I en rapport av Einstein, Rosen och Podolsky (ERP) frskte man visa att det mste vara ngot fel p de matematiska modellerna fr kvantmekanik, eftersom de leder till s mrkliga resultat. Det r i anslutning till detta som Einstein psts ha sagt att Gud spelar inte trning med universum.

Det Niels Bohr kontrade med var Kpenhamnstolkningen, en samling teorier som har blivit grymt feltolkad genom ren. Man vill grna ha det till att Bohr sger till Einstein att du ska inte sga t Gud vad han ska gra, det vill sga att han bevisar att det verkligen finns slump i kvantmekaniken. Om man lser lite noggrannare s inser man att s inte alls r fallet. Bohr var visserligen ute efter att motbevisa tankeexperimenten i ERP, och visa att kvantmekaniken faktiskt r tillmpbar men han gav sig inte p frgan vad det r som orsakar oskerheten i ekvationerna. I tolkningen visar Bohr att frn ett praktiskt perspektiv r modellen fr kvantmekanik fullt anvndbar och kan anvndas i experiment utan att det liknar magi. Han har ocks en del mycket intressanta teorier om hur instrumentet som anvnds fr att observera hndelser p kvantniv pverkar resultatet.

S lngt r allt frid och frjd. Men 1964 kommer Bells teorem, som tillmpat p kvantmekaniken visar att hndelser p kvantniv inte r lokala, dvs kvanta pverkar varandra direkt, p godtyckligt avstnd. Frn detta resonemang kommer teorin att fr att frutsga hndelser p kvantniv s mste vi knna till vad som pverkar hndelsen, inte bara lokalt.

Fr att verkligen sl spiken i kistan finns Von Neumanns ondliga regressionskatastrof. Teorin utgr frn Bohrs (och andras) teorier om att instrumentet som anvnds fr att observera en hndelse p kvantniv pverkar utfallet av hndelsen. Von Neumann konstaterade d att fr att observera ett frlopp p kvantniv s krvs ett instrument(1) som pverkar frloppet. Fr att mta hur instrument 1 pverkar frloppet s krvs ett instrument 2 som observerar instrument 1, men eftersom instrument 2 pverkar instrument 1 s behvs ett instrument 3 fr att observera instrument 2 och s vidare. Till slut, menar Von Neumann, s blir kedjan strre n universum, och drfr kommer det aldrig att g att f bort oskerheten.

Slutsats: Bohr var en praktisk kille som hade fattat sakernas natur rtt bra - Kvantmekaniken r inte en perfekt modell, men den r bra nog att kunna anvndas praktiskt. Bell och Von Neumann visar att det inte r troligt att vi hittar p en bra modell som inte innehller oskerhet.
Citera
2004-01-16, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PikeWake
Nu har jag lst p lite s jag kan peka ut ngra teorier om slump p kvantniv med namn..........

Precis!

Kvantmekanik i sig fresprkar eller motsger inte slump i sig, men som nulget ser ut. Verkar det som det r en omjlighet att ta reda p en partikels tillstnd exakt utan att samtidigt frndra utfallet, vilket i sin tur gr att det r omjligt att ha tillrckligt med information fr att determinera utfallet. Inte bara omjligt i praktiken, utan ven i teoin. Det r inte omjligt att nsta generations fysiker kommer komma ytterligare ett steg och inse att det kanske r mjligt (kvantfysik r fortfarande relativt nytt). Om det finns "kta" slump i utfallen eller inte spelar inte s jttestor roll, fr vi kan fortfarande inte determinera ngot till 100% ens i teorin, detta kan ju tolkas som en sorts slump. ven om det kanske finns en ordning p utfallen...

Lite rrigt skrivet kanske, men hoppas nn frstr vad jag menar iaf
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in