2008-12-17, 19:22
Medlem
Ziltoids avatar
Anisocoria är en medicinskterm för olika stora pupiller.
Tydligen kan man få det av Cannabis bruk.
En av mina pupiller är mycket större än den andra och jag misstänker att det är missbruket av Cannabis som är boven i dramat.

Jag hittade den här informationen:
http://www.ehow.com/how_2331426_prevent-anisocoria.html

Citat:
Stop the use of all drugs, especially cocaine or those with a cocaine base and marijuana.
These drugs are known to affect the mind and vision and can cause your eyes to dilate rapidly while using them.
In some cases the eyes will not return to normal until all traces of the drug are outside of the body.

Jag har nyligen slutat mitt Cannabis missbruk som höll på dagligen alldeles för länge.
Har varit borta ifrån det i en knappt månad nu så återkommer om pupillern återgår till det normala.
Nu undrar jag om någon av er har upplevt samma sak?
Citera
2008-12-17, 19:30
Medlem
highriders avatar
Har du enbart rökt cannabis? Läste lite snabbt om det på wikipedia, http://en.wikipedia.org/wiki/Anisocoria, där listar dem inte cannabis.

Citat:
Some examples of drugs which may affect the pupils include pilocarpine, cocaine, tropicamide and scopolamine.

Det är inte så att du är en colasmurf?
Citera
2008-12-17, 19:34
Medlem
Ziltoids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highrider
Det är inte så att du är en colasmurf?

Har aldrig använt kokain i hela mitt liv.
Inte haft chansen annars hade jag nog tagit den.
Däremot trodde jag först att Amfetamin var boven i dramat som jag brukade några gånger under sommaren.

Men en kompis till mig som också missbrukade Cannabis rätt friskt under en längre period berättade att han upplevt samma sak.
Det försvann dock för honom efter 1-2månader utan Cannabis.

All information är inte med Wikipedia.
Men om man googlar lite så hittar man fler forum där personer undrar samma sak som jag.
Så det känns lite som det skulle kunna vara Cannabis som är boven i dramat.
Men sånt erkänner väl inte alla Cannabis fanatiker här inne.
Notera att jag inte tror det här är vanligt utan kanske bara förekommer om man verkligen missbrukar Cannabis.
Rökte dagligen väldigt mycket under ett år.

Vi lär väl dock få reda på det inom en månad eller så.
Senast redigerad av Ziltoid 2008-12-17 kl. 19:37.
Citera
2008-12-17, 19:38
Medlem
shizzles avatar
Jag har hört (från nån på fb tror jag, så släng in en en näve salt i påståendet) att clear eyes och liknande produkter ska kunna ge permanent ökad storlek av pupiller om man använder det för mycket. Använde du nåt sånt?
Citera
2008-12-17, 19:38
Medlem
highriders avatar
Nä, wiki är inte fulländad, vilket jag annars alltid brukar påpeka när jag citerar något därifrån, vet inte varför jag glömde det
Citera
2008-12-17, 19:40
Medlem
Ziltoids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shizzle
Jag har hört (från nån på fb tror jag, så släng in en en näve salt i påståendet) att clear eyes och liknande produkter ska kunna ge permanent ökad storlek av pupiller om man använder det för mycket. Använde du nåt sånt?

Har använt clear eyes väldigt få gånger i mitt liv och saltar nog ditt påstående en hel del.
Eftersom Cannabis påverkar ögonen ganska mycket då det kan bota ögonsjukdomar och ändrar trycket på ögat så låter det för mig som en ganska logiskt anledning att det beror på det.
Men om det jag skrev i första inlägget stämmer att när alla spåren av drogerna är ur kroppen så återgår det till det normala så lär det väl visa sig.

EDIT: Glömde berätta att skillnaden syns som mest när jag har läst mycket (tröttat ut ögonen) eller på kvällarna när jag trött.
På dagarna är dom nästan lika stora och ibland är det svårt att se skillnad
Senast redigerad av Ziltoid 2008-12-17 kl. 19:44.
Citera
2008-12-17, 20:13
Medlem
styler88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziltoid
Har använt clear eyes väldigt få gånger i mitt liv och saltar nog ditt påstående en hel del.
Eftersom Cannabis påverkar ögonen ganska mycket då det kan bota ögonsjukdomar och ändrar trycket på ögat så låter det för mig som en ganska logiskt anledning att det beror på det.
Men om det jag skrev i första inlägget stämmer att när alla spåren av drogerna är ur kroppen så återgår det till det normala så lär det väl visa sig.

EDIT: Glömde berätta att skillnaden syns som mest när jag har läst mycket (tröttat ut ögonen) eller på kvällarna när jag trött.
På dagarna är dom nästan lika stora och ibland är det svårt att se skillnad

Har du märkt av det på något vis? T.ex. försämrad mörkersyn ect...
Citera
2008-12-17, 20:17
Medlem
Ziltoids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styler88
Har du märkt av det på något vis? T.ex. försämrad mörkersyn ect...

Nej jag har inte märkt av det alls.
Ibland på kvällarna när jag har uppmärksammat det så har jag blundat och jämfört synen på ögonen.
Kan få för mig att jag ser skillnad men det kan lika gärna vara inbillning.
Ska träffa läkaren snart och ska nog ta upp det med honom också.
Citera
2008-12-18, 11:30
Medlem
Ziltoids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shizzle

Föresten glömde fråga en grej.
Hur vet den personen att det inte var Cannabis det berodde på?
Han lär la ha rökt?
Citera
2008-12-18, 11:44
Medlem
hehe, jag har själv olika stora pupiller.. har funderat somfan på vad detta kan bero på..

om man varit med om en olycka och slagit i skalle, kan detta tydligen tyda på en allvarlig hjärnskada, men så roligt har jag inte haft :P så lär väl bero på allt rökande då
Citera
2008-12-18, 13:33
Bannlyst
Ja har olika färger på ögonen men de har ju inget med saken att göra xD

Ja undrar, är det här med olika stora puppiler farligt på något vis?
Citera
2008-12-18, 14:40
Medlem
Ziltoids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dirtydee
hehe, jag har själv olika stora pupiller.. har funderat somfan på vad detta kan bero på..

om man varit med om en olycka och slagit i skalle, kan detta tydligen tyda på en allvarlig hjärnskada, men så roligt har jag inte haft :P så lär väl bero på allt rökande då

Skönt att jag inte är ensam.
Röker du ofta?

Citat:
Ursprungligen postat av Oerra
Ja har olika färger på ögonen men de har ju inget med saken att göra xD

Ja undrar, är det här med olika stora puppiler farligt på något vis?

Nej det är inte farligt och jag tror att en ganska stor del av befolkningen har det.
Det kan vara ett tecken på hjärnskada eller tumör men då känner man oftast av andra saker också.
Som huvudvärk, förändring i luktsinne/syn osv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in