• 1
  • 2
2008-12-17, 18:31
Medlem
KoettFaerss avatar
Som rubriken lyder, hur bär ni upp plastronger/kravatter?
När brukar ni använda det, om ni nu använder det.

Själv brukar jag föredra kravatt eller plastrong före slips på t.ex. middagar där det skulle kännas lite för formellt med slips/fluga. Brukar även fungera på vissa krogar. Om ni bär det med kavaj, brukar ni matcha plastrongen/kravatten med näsduken ni har i bröstfickan?
Ganska svårt att hitta bra butiker som säljer dessa, är inte ute efter köpråd men det vore roligt att höra vart man kan hitta guldklimparna. Hittills har jag endast hittat dessa på NK, men Ströms kanske har några?
Citera
2008-12-17, 19:25
Medlem
Treehorns avatar
Det ser förjävligt ut och bör undvikas!
Citera
2008-12-17, 20:19
Medlem
Koolaids avatar
http://www.forzieri.com/usa/deptd.as..._id=8&pagina=2
Citera
2008-12-17, 23:57
Medlem
Brukar inte bära plastrong men om jag gjorde skulle det nog vara kring halsen. Mer specifikt utanpå en skjorta, knuten som en slips utom det sista dyket genom knuten. Eventuellt skulle jag även komplettera med en slipsnål, de ser ut ungefär som en liten pin som man sticker genom plastrongen/slipsen och på baksidan sitter en kedja som fästes i lämplig knapp. Fyller samma funktion som en slipsklämma, men en slipsklämma går givetvis inte att använda med plastrong.

Jag skulle nog endast använda det om jag gick på maskerad utklädd till något av följande, eller om jag var i någon av följande situationer: Ägare av en jätte-jakt, då iförd marinblå klubb-blazer (dubbelknäppt, mässingsknappar, eller nej, guldknappar) vit skjorta och röda byxor, plastrongen skulle vara vit. Eller om jag var ägare till en stor herrtidning och då iförd samma skrud som ovan, minus blazer, plus rökrock.
Citera
2008-12-25, 04:44
Medlem
Venators avatar
Trevligt plagg på exempelvis informella middagar när man inte vill ha slips men inte vill ha öppet i halsen och inte är rädd för att signalera ett lätt excentriskt drag. Då har jag bara översta skjortknappen öppen och låter inte plastrongen sticka upp för mycket.

Mer öppet i halsen eller en massa siden upp under hakan ger fel signaler... Visserligen finns det tillräckligt många kvinnor som kan intyga att jag inte är bög (även om jag skiter i vad folk tror) men en klädsel som är överdriven åt de hållet skulle göra att jag förlorade lite av min auktoritära framtodning...

Jag skulle adrig både plastrong och näsduk i kavajfickan - det får vara antingen eller. OT: Till slips aldrig samma mönster på näsduken men däremot matchande färger.
Citera
2008-12-31, 03:43
Medlem
Viktigt att påpeka att plastrong inte används utanför stjortkragen. Jag vet att många associerar plastrongen med sliskiga playboys samt högfärdiga grevar.
För att motverka denna vanligen oönskade look bör man endast låta en knapp vara uppknäppt istället för två.

Bästa stället för inköp av det konservativa och enligt mig det rätta modet är Götrich. Priserna är väl inget man hurrar över dock. Tror just plastrongerna kostar ca 900 kr.

Annars finns det plastronger att hitta på Judits herr ibland, om man har tur. Betydligt billigare och samma kvalite.
Citera
2009-01-01, 05:13
Medlem
Venators avatar
kexxxxet gratulseras till en utmärkt förstapost!

I Göteborg är det nog främst Twins som gäller, de hade faktiskt ganska bra urval senast jag var inne.
Citera
2009-01-01, 09:25
Medlem
miklons avatar
Jag bar plastrong när jag gifte mig, då hade jag den över skjortan (smokingskjorta) och nedstucken i en väst och så smoking till det.

Jag tyckte att det såg riktigt bra ut så, men det är väl inget jag skulle ha till vardags.
Citera
2009-08-11, 21:22
Medlem
Silfverklingas avatar
Jag lånar tråden lite.
Jag undrar hur man knyter en plastrong på lämpligt vis. Syftar då på en som bärs innanför skjortan.

Edit:
Hittade: http://www.tomsawyerwaistcoats.co.uk...AY-CRAVAT.aspx
Senast redigerad av Silfverklinga 2009-08-11 kl. 21:42.
Citera
2009-08-12, 00:31
Medlem
1905s avatar
Själv brukar jag bära min plastrong när jag vill variera från fluga eller slips. Dock inte innanför skjortan då det ger dåliga associationer.

Antingen har jag det knuten som en slips eller på klassisk plastrong vis. Har oftast väst och frackskjorta till. Ibland även min dubbelknäppta bonjour.
Citera
2021-08-27, 02:13
Medlem
arnand-fejsplantiss avatar
Jag tycker personligen att kravatt är en no go. Såvida du inte är en pompös 60-åring som tycker att poloturneringen på Almare Stäket är glassigt.
Citera
2021-09-27, 12:20
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1905
Själv brukar jag bära min plastrong när jag vill variera från fluga eller slips. Dock inte innanför skjortan då det ger dåliga associationer.

Antingen har jag det knuten som en slips eller på klassisk plastrong vis. Har oftast väst och frackskjorta till. Ibland även min dubbelknäppta bonjour.

Och hög hatt ser jag på bilden!
Vad har du för köpp till? Spatserkäpp med silverknopp?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in