2008-12-17, 14:49
Medlem
notthisyears avatar
Vet inte om jag är på rätt ställe, men det lär jag väl få höra om jag inte är så... )

Hej!

Jag behöver lite hjälp.

Det så jag skall skriva ett batchprogram som skickar ett mail till administratören, när en användares diskkvota börjar närma sig maximum. Mailet skall även innehålla information om vad som ligger i användares hemmakatalog. Om det är någon som är kunnig inom detta område, så vore jag väldig tacksam.

Värt att tillägga, jag använder virtuella maskiner men Windows Server 2008 intallerat och Windows XP Professional SP2 på klienten.

Tack på förhand!

/notthisyear
Citera
2008-12-17, 14:55
Medlem
psychotropics avatar
Är du säker på att du vill ha en bat-fil för det ändamålet eller är det bara ditt spontana exempel?
Citera
2008-12-17, 14:55
Medlem
Det kan du inte lösa bara med ett bat script, med lite kodande går det väl att åstadkomma med tex vb-script om man nu så vill, men varför krångla till det... utgår ifrån att ni kör Server 2008 på filservern? Då kan du använda File Server Resource Manager för att administrera quota gränser, hålla koll på storlekar, få ut rapporter mm...

För att läsa mer om File Server Resource Manager, kolla på http://technet.microsoft.com/en-us/l.../cc755603.aspx
Citera
2008-12-17, 15:05
Medlem
notthisyears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cytech
Det kan du inte lösa bara med ett bat script, med lite kodande går det väl att åstadkomma med tex vb-script om man nu så vill, men varför krångla till det... utgår ifrån att ni kör Server 2008 på filservern? Då kan du använda File Server Resource Manager för att administrera quota gränser, hålla koll på storlekar, få ut rapporter mm...

För att läsa mer om File Server Resource Manager, kolla på http://technet.microsoft.com/en-us/l.../cc755603.aspx

Användarens hemmakatalog ligger på servern så jag antar att det Server 2008 som gäller, ska kolla upp FSRM. Hittade ett script på Microsoft hemsida som visade ett meddelande för användaren när han/hon loggade in, innehållande information om hur mycket utrymme man hade kvar och liknade. Tänkte att man skulle vara tvungen att göra någon modifikation på det, men det vore ju sklnt om man kunde komma runt det...

Tack så länge iaf!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in