2008-12-16, 23:49
Medlem
nosferatous avatar
Tänkte höra om nån har en bra idé om hur jag ska få installera XP på min laptop som det inte är CD eller DVD på?
Det är en laptop som jag fick i mitt förra jobb, de beställde alla datorerna utan CD-spelare. Hårddisken kraschade och jag fick en ny på garantin, men nu kan jag ju inte reinstallera den. Jag har ingen extern cdspelare heller.
Funderar på om jag kan göra en bootable usbstick, men jag är inte säker på om det kommer funka.

Ideér?
Citera
2008-12-17, 00:15
Medlem
Flärps avatar
USB-sticka ska gå.

Googla på flashnul.
Citera
2008-12-17, 00:29
Medlem
nosferatous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flärp
USB-sticka ska gå.

Googla på flashnul.

Men kan hur jag välja bootdevice? Det enda som kommer upp är "bla bla bla ...no operating system"
Citera
2008-12-17, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nosferatou
Men kan hur jag välja bootdevice? Det enda som kommer upp är "bla bla bla ...no operating system"

BIOS borde vara bundet till någon av F-tangenterna.
Prova dom vid start.
Citera
2008-12-17, 00:48
Medlem
nosferatous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1337Granny
BIOS borde vara bundet till någon av F-tangenterna.
Prova dom vid start.

Ok, will do.
Citera
2008-12-17, 08:09
Medlem
nosferatous avatar
Går det förresten att boota från en extern hårddisk?
Citera
2008-12-17, 10:44
Medlem
de ska kunna gå, om de ska gå med en usb sticka.
Citera
2008-12-17, 12:42
Medlem
DennisOlofs avatar
nosferatou, det är inte säkert du kan boota från USB beror på om det är moderna datorer eller inte.

Jag skulle dock försöka få tag på en optisk enhet om du ändå ska använda den som en bärbar, grymt opraktiskt att inte ha en optisk enhet så man kan fråga sig varför dom valde sådana datorer.

Kolla med tillverkaren, så kan du se vad det är för något man ska ha, helt klart värt att köpa om du har en modern laptop. Kostar inte så mycket, oftast kan man installera den själv.
Citera
2008-12-17, 14:26
Medlem
nosferatous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
nosferatou, det är inte säkert du kan boota från USB beror på om det är moderna datorer eller inte.

Jag skulle dock försöka få tag på en optisk enhet om du ändå ska använda den som en bärbar, grymt opraktiskt att inte ha en optisk enhet så man kan fråga sig varför dom valde sådana datorer.

Kolla med tillverkaren, så kan du se vad det är för något man ska ha, helt klart värt att köpa om du har en modern laptop. Kostar inte så mycket, oftast kan man installera den själv.

Det är en ett år gammal IBM Thinkpad, de valde säkert det för att de sparade ett par hundra per maskin. Det kan ju löna sej när man köper några hundra stycken på en gång...
Citera
2008-12-17, 20:28
Medlem
DennisOlofs avatar
nosferatou, jaha ok. Då borde det gå att bota från USB.

Däremot är det ju garanterat att man kan boota från CD (DVD) från alla bärbara datorer, förutom riktigt gamla skruttisar, och då tänker jag på datorerna som är laptops med p3 och tidigare, där är det lite si och så om det går.

Men om det är en IBM Thinkpad så är det busenkelt skaffa en optisk läsare, finns säkert på blocket eller tradera. Den installerar man enkelt själv genom att det är en löstagbar enhet. Tror iofs att det är så på nästan alla hyffsat moderna laptops. Kostar några hundra tror jag. Väl värt att köpa. Vad jag vet så är det samma typ av anslutning på flertalet varianter av thinkpads, så enheten passar flera olika modeler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in