2009-11-04, 12:55
Medlem
gunseng2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av funeral
Om aik ska nå gruppspelet krävs det mirakel (detta gäller alla allsvenska vinnare). Det krävs maxflyt i lottningen, det krävs några nya högklassiga spelare för att bredda truppen ännu mer, det krävs att man inte får skador på tongivande spelare, det krävs framför allt att man inte säljer några tongivande spelare. Och med tanke på deras ekonomi för tillfället så blir dom nog tvungna att sälja 2-3 spelare.

Jag tror inte vi behöver köpa så mycket mer. Däremot håller jag helt och hållet med om att maxflyt krävs i lottningen, det är den absolut främsta förutsättningen, och att det också krävs att inga nyckelspelare försvinner, möjligtvis har vi råd att avvara någon mittfältare eftersom vi har så pass brett mittfält.

Vi har stabiliteten och ett bra försvarsspel, det var det som krävdes sist, sen måste vi ju självklart inte bara ha maxflyt i lottningen utan också alla marginaler med oss i kvalomgångarna. Sist fick vi AEK Athen i den sista kvalomgången, det vettifan om vi skulle klara nu ens med flyt, men å andra sidan har lottningen gjorts om så att de lätta lottningarna tillgängliga är mycket bättre än förut.

Och nej, jag räknar inte med CL-spel, har inte tokhybris, utan hjärnan säger att vi klarar en eller två kvalomgångar men definitivt ryker i den sista. Efter det finns det ju däremot en mer realistisk chans på gruppspel i EL.
Hjärtat försöker ju däremot streta emot logiken.. Det skulle ju sitta riktigt fint i kassakistan..
Citera
2009-11-04, 13:08
Medlem
gunseng2s avatar
Under avdelningen ekonomi kan jag för övrigt replikera till alla som förutsäger domedagen att vi faktiskt har en cupfinal som verkar bli en publiksuccé som kan betyda väldigt mycket för ekonomin. Det kan ju ge några miljoner netto. Sen säljer guldsouvenirer alltid bra, så det ordnar sig.
Citera
2009-11-04, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gunseng2
Under avdelningen ekonomi kan jag för övrigt replikera till alla som förutsäger domedagen att vi faktiskt har en cupfinal som verkar bli en publiksuccé som kan betyda väldigt mycket för ekonomin. Det kan ju ge några miljoner netto. Sen säljer guldsouvenirer alltid bra, så det ordnar sig.

Blir det verkligen så mycket pengar till vardera part när det gäller cup-finalen? Som jag fattat det delar SvFF, AIK och IFK på allt överskott och då känns några miljoner netto var ganska mycket.
Senast redigerad av Balkong 2009-11-04 kl. 13:40.
Citera
2009-11-04, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Balkong
Blir det verkligen så mycket pengar till vardera part när det gäller cup-finalen? Som jag fattat det delar SvFF, AIK och IFK på allt överskott och då känns några miljoner netto var ganska mycket.

Japp det stämmer. Eller, SvFF ska ha sina kostnader täckta, därefter delar klubbarna på övriga inkomster.

Visst fick aik 3,8 miljoner i placeringsbonus, men alla lagen får placeringsbonus i fallande skala, så de bör har budgeterat in minst hälften av de miljonerna redan.
Citera
2009-11-04, 13:51
Bannlyst
Jag läste tidigare att Lennart Johansson skulle hjälpa AIK ekonomiskt. Har han gjort det? Hur många miljoner kan han bidra med till klubben?
Citera
2009-11-04, 13:53
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tonaldin
Jag läste tidigare att Lennart Johansson skulle hjälpa AIK ekonomiskt. Har han gjort det? Hur många miljoner kan han bidra med till klubben?

Personligen kan han nog inte bidra med några större summor. Jag tror han syftade på att han skulle agera fundraiser men jag vet inget mer.
Citera
2009-11-04, 14:01
Medlem
heyyoutheres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeppah
Har man en kille med sån kaxig attityd i sitt lag tycker man han är helskön, som Göteborg hade med Wernbloom, dom kanske inte riktigt är på samma nivå men Zlatan i MFF är nog bättre liknelse.
Du menar nivå när det gäller kaxigheten va? För när det gäller det fotbollsmässiga så ligger Mutumba nog bra mycket närmare Wernbloom än Zlatan
Citera
2009-11-04, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heyyouthere
Du menar nivå när det gäller kaxigheten va? För när det gäller det fotbollsmässiga så ligger Mutumba nog bra mycket närmare Wernbloom än Zlatan
Haha, ja. Jag syftade på attityden. Inte det fotbollsmässiga. Där är dom tre spelarna inte så nära varandra direkt.
Citera
2009-11-04, 15:12
Medlem
TykoJonssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moon The Loon
En fråga till alla gnagare. Hur mycket skäms ni över Martin Mutumba?

Hans begåvning på planen duger, han underhåller även utanför. Man skrattar ibland åt honom och ibland med honom. Oftast skrattar man åt de som stör sig på honom. Du vet, de där lättprovocerade som även tar allt Rydström skriver på blodigt allvar. Alla är inte vattenkammade Bosse Larsson-kopior.

På mattan får man ibland skämmas för Martin.
på längre löpningar märker man tydligt att han är långsamare än de flesta backarna i allsvenskan. Hans lyckade dribblingar ger honom sällan mer än ett försprång på 3meter. Några backar uppmärksammade detta och sålde sig inte så lätt. De hade Martin svårt med.

Efter en misslyckad längre löpning ser man också att han är trött och måste återhämta sig. Det märks att AIK vet om detta och täcker upp bakom så gott det går.

Han kan inte glidtackla och går aldrig in i hårda dueller oavsett om det är glidtackling eller nick. Det är inte ovanligt att han totalt fegar ur inför en kommande duell och springer runt personen som bara tar med sig bollen.
Det finns många spelare som inte kan tackla men de flesta kan åtminstone möta med kroppen och störa motståndaren.
Citera
2009-11-04, 16:00
Medlem
feldgraus avatar
Lenk får en tillsägelse för "glass"-snack. Vad tror du, att moderatorerna inte skulle förstå vad du menade? /MOD

/feldgrau
Citera
2009-11-04, 16:14
Medlem
RuterKungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moon The Loon
En fråga till alla gnagare. Hur mycket skäms ni över Martin Mutumba?

Lika mycket som ifkare skäms över wernblom...
Citera
2009-11-04, 16:34
Medlem
RuterKungs avatar
Läste detta nu http://www.svenskafans.com/fotboll/artikel.asp?id=323931

Hur mycket tror ni ifkare att ni kan få för honom. Innan massa hjärndöda här inne börjar skrika om att han är det ena och det andra så säger jag JA, jag vet att han har varit grym i år. Men det jag menar är att han ändå är 27 år, har misslyckats ute tidigare, samt att han har denna bra säsong men var riktigt dålig säsongen innan. Så hur mycket kan ifk realistiskt få för honom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in