2009-10-26, 21:27
Medlem
Meanmachines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gunseng2
Det var inte förra året då? Dom siffrorna jag nämner sa dom på ett analysklipp i AIK-medias blogg Blackbeat. Siffran 38 mille känner jag igen från förra året, dom har inte höjt den för i år då? 70 mille låter ju hur som helst jävligt högt, kanske hade han hört fel från 40 mille? Hade han fel så är siffrorna verkligen inte med mig idag

Hur som helst så är också 40 mille + publikintäkter + prispengar för poäng så pass stora summor att det bör kunna säkra ekonomin i typ ett decennium framöver.

Det är årets, €3,8 + €550k per match blir ju €7,1 vilket blir ca 71 miljoner sek.

Edit: Såg att du upptäckt din bristande läs- och räkneförmåga.
Citera
2009-10-26, 21:37
Medlem
gunseng2s avatar
Skulle man ta sig till gruppspel i Europa League ser det ju också riktigt fint ut

UEFA Europa League 2009/2010:
1st qualifying round: 90.000 €
2nd qualifying round: 90.000 €
3rd qualifying round: 90.000 €
Playoffs: 90.000 €
Group stage: 1.000.000 €
Group match victory: 140.000 €
Group match draw: 70.000 €

1st knock out round: 200.000 €
2nd knock out round: 300.000 €
Quarter-finals: 400.000 €
Semi-finals: 700.000 €
Final: 2.000.000 €
Winning the final: 1.000.000 €

Det känns ju i alla fall lite mer realistiskt och lite mer sunda pengar som det känns som att gnaget verkligen, verkligen skulle behöva.. Men man ska väl inte hoppas på för mycket.
Sa inte Haglund att ett Uefa cup/Europa League-gruppspel skulle ge mer för organisationen än 3 SM-guld? Sorgligt hur ekonomiskt efterblivet svensk klubblagsfotboll är.
Citera
2009-10-26, 21:38
Medlem
Rubarth23s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Det där är förra årets siffror. Här är årets.

/feldgrau
Okej tack.
Citera
2009-10-26, 21:41
Medlem
Rubarth23s avatar
Citat:
Skulle man ta sig till gruppspel i Europa League ser det ju också riktigt fint ut

UEFA Europa League 2009/2010:
1st qualifying round: 90.000 €
2nd qualifying round: 90.000 €
3rd qualifying round: 90.000 €
Playoffs: 90.000 €
Group stage: 1.000.000 €
Group match victory: 140.000 €
Group match draw: 70.000 €

1st knock out round: 200.000 €
2nd knock out round: 300.000 €
Quarter-finals: 400.000 €
Semi-finals: 700.000 €
Final: 2.000.000 €
Winning the final: 1.000.000 €

Det känns ju i alla fall lite mer realistiskt och lite mer sunda pengar som det känns som att gnaget verkligen, verkligen skulle behöva.. Men man ska väl inte hoppas på för mycket.
Sa inte Haglund att ett Uefa cup/Europa League-gruppspel skulle ge mer för organisationen än 3 SM-guld? Sorgligt hur ekonomiskt efterblivet svensk klubblagsfotboll är.

Jävlar vad mycket pengar det finns att hämta! Hur långt ifrån var kalmar CL egentligen? Fatta vad pengar de had dragit in!

70 000 € för att spela oavgjort i gruppen i Europa League!

Någon som vet hur mycket man får för svenska cupen?
Citera
2009-10-26, 21:58
Medlem
gunseng2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubarth23
Jävlar vad mycket pengar det finns att hämta! Hur långt ifrån var kalmar CL egentligen? Fatta vad pengar de had dragit in!

70 000 € för att spela oavgjort i gruppen i Europa League!

Någon som vet hur mycket man får för svenska cupen?

Haha, inte mycket. Tror det handlar om någon liten symbolisk summa, täcker väl ett par bengalbränningar.

Kalmar åkte ut direkt. Men det där var alltså Europa League, inte Champions League. Kalmar åkte ut i första kvalomgången mot Debrecen, som sedan gick till gruppspelet. Det är ju ett nytt lottningssystem som gör det mycket enklare för dåliga ligors lag att kvala in, så det ökar ju Sveriges chanser betydligt, även om det fortfarande är jävligt svårt.

I Europa League gick Helsingborg in i första omgången, Elfsborg i andra och Göteborg i tredje. IFK åkte ut direkt, Helsingborg åkte också ut i tredje kvalomgången och Elfsborg åkte ut mot Lazio i Playoff-rundan, vilket är rundan innan gruppspelet.
Citera
2009-10-26, 22:12
Medlem
gunseng2s avatar
För övrigt så vill jag ge en liten eloge till BP för en riktigt stark säsong, seger borta mot GAIS idag för BP som från sin position på 24 poäng i omgång 24 nu har lyckats skrapa ihop 9 poäng på fem omgångar. Många dömde ju ut BP och sa att dom skulle kollapsa helt i slutet och att dom andra bottenlagen skulle gå förbi. Men nu ligger man ändå elva på 33 poäng, och med tanke på att lag som Åtvidaberg och Mjällby tagit sig upp till nästa år och att man säkert kan plocka spelare från urtrillande Hammarby och Djurgården så har man nu alla möjligheter att etablera sig på sikt i allsvenskan som ett stabilare nedre halvan-lag
Citera
2009-10-26, 22:14
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Jag har haft en jobbig tanke efter att AIK besegrat Hammarby, Örebro kommer att lägga sig mot AIK. Vad tror ni andra? Jag hoppas för allt i hela världen att AIK inte får full pott mot Örebro. Men den här tanken får mig att bli illamående. Det kanske är nervositet inför sista omgången vad vet jag
Citera
2009-10-26, 22:14
Medlem
Viking-s avatar
Herrejävlar, inte orealistiskt att man drar in 80 miljoner i ett champ. gruppspel, det är ju sanslöst i jämförelse med våra prispengar i sverige, knappt så att man kan köpa en ordentlig bil för ett SM guld
Ja, det skulle nog vara pengar som skulle behövas i AIK, skulle nog räcka för att ordna upp det svagare ekonomiska läget, och samtidigt lämna lite pengar till att satsa på truppen, förlänga med Jos, Ivan etc och kanske köpa nån spelare till.

Till er som diskuterar värvningen Dulee, om jag minns rätt så hade vi svårt att hitta en bra innemittfältare, tjerna fick springa rätt mycket och gjorde ett ok jobb, dock inte mer. I mina ögon är Dulee som fotbollspelare bättre, opålitlig eller ej. En riktig bra värvning som jag iaf är väldigt nöjd med, om vi får Dulee att vara kompetent offensivt och defensivt som Ortiz har vi ett riktigt fynd.
Citera
2009-10-26, 22:24
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
För övrigt så vill jag ge en liten eloge till BP för en riktigt stark säsong, seger borta mot GAIS idag för BP som från sin position på 24 poäng i omgång 24 nu har lyckats skrapa ihop 9 poäng på fem omgångar. Många dömde ju ut BP och sa att dom skulle kollapsa helt i slutet och att dom andra bottenlagen skulle gå förbi. Men nu ligger man ändå elva på 33 poäng, och med tanke på att lag som Åtvidaberg och Mjällby tagit sig upp till nästa år och att man säkert kan plocka spelare från urtrillande Hammarby och Djurgården så har man nu alla möjligheter att etablera sig på sikt i allsvenskan som ett stabilare nedre halvan-lag

Och Häcken ska också ha en fet eloge. Näst bästa göteborgslag (även om Hisingen alltså inte är Göteborg ) och är med och slåss om en plats i Europa trots väldigt begränsade resurser och definitivt ingen storsatsning inför den här säsongen (visst värvade man, men man gjorde det smart och ganska billigt).

/feldgrau
Citera
2009-10-26, 22:24
Medlem
gunseng2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif.Jennekvist
Jag har haft en jobbig tanke efter att AIK besegrat Hammarby, Örebro kommer att lägga sig mot AIK. Vad tror ni andra? Jag hoppas för allt i hela världen att AIK inte får full pott mot Örebro. Men den här tanken får mig att bli illamående. Det kanske är nervositet inför sista omgången vad vet jag

Lägga sig, knappast. Förlora, antagligen. Man har ju inte så mycket att spela om, det har inte Halmstad heller. ÖSK är dessutom i rätt kass form. Men IFK måste ta poäng mot Halmstad hur som helst, och det kommer dom säkerligen göra. AIK har ju i alla fall säkrat en plats i den eventuella guldfinalen.

Jag är mer nervös och illamående över känslan man kommer ha under hela den där matchen, pulsen i max, gråtfärdig och rädd under hela matchen. Det är bara en plåga jag vill ha avklarad. Hoppas över allt annat att Halmstad kan vinna så att vi kan avgöra mot ÖSK och slipper den där förbannade plågan.

Citat:
Och Häcken ska också ha en fet eloge. Näst bästa göteborgslag (även om Hisingen alltså inte är Göteborg ) och är med och slåss om en plats i Europa trots väldigt begränsade resurser och definitivt ingen storsatsning inför den här säsongen (visst värvade man, men man gjorde det smart och ganska billigt).

/feldgrau

Japp, det ska dom definitivt ha. Men många storlag har ju gjort bort sig i år. MFF underpresterar som vanligt, Heif kollapsade totalt under andra halvan, KFF (knappast ett storlag, men mästare iaf) inledde katastrofalt, och vi ska fan inte ens tala om Stockholmslagen.

Tråkigt för allsvenskan när storlagen ska vara så dåliga.
Senast redigerad av gunseng2 2009-10-26 kl. 22:30.
Citera
2009-10-26, 22:31
Medlem
Rubarth23s avatar
Citat:

/feldgrau
Ja, både BP och häcken ska ha riktigt mycket cred!
Bläddrade nån gång i afton-horans bilaga som kommer ut innan säsongen, fotbollsbibeln minns jag att den hette. Där typ 70 % av alla "experter" tippade Häcken sist i Allsvenskan!
Fan vilken säsong de har gjort!
Citera
2009-10-26, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif.Jennekvist
Lägga sig kommer de knappast att göra, Johan Alvåbge är ju dessutom Blåvitt.

Den största risken AIK kan ha i den matchen är väl att spelare som riskerar att missa guldmatchen (om det nu blir en sådan) om de får gult kort, får gult.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in