2009-10-21, 10:09
Medlem
Brullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av One-Love
Precis. IFK har 36-7 i målskillnad på hemmaplan, jag är övertygad om att AIK kommer gå ut på (inte så värst)-Gamla Ullevi fullt medvetna om det. Visst, AIK har släppt in bara 6 mål på hemmaplan och inte ens blåvitt med allsvenskans bästa anfall lyckades göra mål på Råsunda. Men hur ska det då gå när IFK har lika bra försvar som AIK på hemmaplan, samtidigt som AIK gjort färre mål än gais, trelleborg, häcken osv osv osv.
Det går inte att påstå att IFK har så mycket bättre försvar på hemmaplan bara för att det är hemmaplan. Byter dom ut backlinjen inför hemmamatcherna eller? Nä, försvaret är fortfarande ett par nivåer sämre än Gnagets.
Citera
2009-10-21, 10:17
Medlem
Jånni Balles avatar
Jag ser inte Sella som målgörare i första hand. Det Blåvitt har gjort mycket bra i år som jag ser det är att de har breddat spelet väldigt effektivt. Ofta kommer det en boll ut till Erik Lund på högerkanten som sedan tar en löpning och passar till Sella eller överlappar och går hela vägen själv. Får Sella bollen går han ofta ner mot hörnflaggan och slår ett inlägg. Storheten ligger i hans förmåga att slå bollarna på rätt sätt in i straffområdet, inte att göra målen själv, som jag ser det i alla fall.

Sen har ni inte nämnt Bärkroth, snabb som en jävla iller men har svårt att hävda sig i luftdueller mot betydligt större mittbackar. Jag ser honom inte som en startspelare (än). Däremot en gubbe som är perfekt att slänga in efter 70-75 min som får löpa sönder trötta backlinjer.

Sen händer det ju att Gustav Svensson får till ett skott också, ni som såg U21 mot Vitryssland vet vad jag menar...
Citera
2009-10-21, 10:17
Medlem
Fyrkantig_bolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brulla
Det går inte att påstå att IFK har så mycket bättre försvar på hemmaplan bara för att det är hemmaplan. Byter dom ut backlinjen inför hemmamatcherna eller? Nä, försvaret är fortfarande ett par nivåer sämre än Gnagets.

Tycker inte att Gbg har ett sämre försvar än aik, skillnaden är att ifk spelar mer offensivt vilket gör att dom släpper in fler mål än aik vars fokus främst ligger på att inte släppa in mål. Den typen av fotboll skulle säkert ifk kunna spela också om det hade behövts
Citera
2009-10-21, 10:19
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viking-
Hade inte Selakovic ordentlig måltorka innan GAIS matchen?
Sedan så tycker jag personligen att Stiller inte är mer än OK, han fungerar som targetplayer, och kan nicka, men verkligen ingen ren anfallare. Visst har han gjort några mål, men vid rätt omständigheter kan de flesta människor göra det.

Stiller har ett målsnitt på 0.5 per match. Bland dom bästa i
Allsvenskan, eller t.o.m bäst?
Citera
2009-10-21, 10:19
Medlem
Viking-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Stiller har ett målsnitt på 0.5 per match. Bland dom bästa i
Allsvenskan, eller t.o.m bäst?
Kan ju bero på att han inte kört från början?
Citera
2009-10-21, 10:23
Moderator
vfs avatar
Citat:

Är det dåligt eller bra att han har det snittet?

Du skrev innan:

Citat:
Visst har han gjort några mål, men vid rätt omständigheter kan de flesta människor göra det.

Gäller det exempelvis Obolo också?
Citera
2009-10-21, 10:25
Medlem
Hertigens avatar
Citat:
Hade inte Selakovic ordentlig måltorka innan GAIS matchen?
Sedan så tycker jag personligen att Stiller inte är mer än OK, han fungerar som targetplayer, och kan nicka, men verkligen ingen ren anfallare. Visst har han gjort några mål, men vid rätt omständigheter kan de flesta människor göra det.

5 mål på 26 matcher för Selakovic med en yttermittfältsposition, hur många mål har Mutumba eller Bojan gjort, jo 2 mål tillsammans! Faktum är att den enda målskytten AIK har som gjort fler mål är Selakovic är Obolo. Ska vi snacka om måltorka så kan man påstå att resten av AIK:s lag har måltorka.
Citera
2009-10-21, 10:28
Medlem
Hertigens avatar
Citat:

Jaha och vad spelar det för roll? Man kan ju lika gärna hävda att det är negativt att han inte spelat från början av säsongen på grund av faktorer som att han inte har spelats in i laget, medspelarna kan inte hans rörelsemönster, helt annan spelartyp än tidigare anfallare vilket rör ihop taktiken, osv. Det går att hitta på hur många saker som helst, både positiva och negativa. Fakta är att han har gjort mycket mål sedan han kom, det kan ingen förringa.
Citera
2009-10-21, 10:30
Medlem
Viking-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Är det dåligt eller bra att han har det snittet?

Du skrev innan:

Gäller det exempelvis Obolo också?
En person som lirar i två matcher och gör två mål har 1 i snitt, ingenting som behöver vara särskilt svårt, försök dock att hålla ett sånt snitt i 25 matcher.
Obolo är ingen målspruta, det hindrar honom dock inte från att vara en av allsvenskans bästa forwards. Han har både gjort ett antal mål och assist, och det i ett ganska defensivt lag. Dessutom bidrar han som fan på plan där han ofta markeras av 2-3 spelare som öppnar för andra i AIK, och så jobbar han väldigt hårt defensivt, alltid.
Citera
2009-10-21, 10:40
Medlem
Viking-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hertigen
5 mål på 26 matcher för Selakovic med en yttermittfältsposition, hur många mål har Mutumba eller Bojan gjort, jo 2 mål tillsammans! Faktum är att den enda målskytten AIK har som gjort fler mål är Selakovic är Obolo. Ska vi snacka om måltorka så kan man påstå att resten av AIK:s lag har måltorka.
AIK har en helt annan spelstil än IFK, alla lag spelar inte likadant om du inte visste det. Vi fokuserar på andra aspekter i spelet än vad ni gör och det har ju fungerat bra för oss, eller hur?
Sedan så har jag aldrig sagt att Stiller är dålig, men han har inte gjort något som andra medelmåttiga forwards inte hade gjort. Snacka om att inte kunna ta kritik
Senast redigerad av Viking- 2009-10-21 kl. 10:44.
Citera
2009-10-21, 11:00
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brulla

Var hittar du "ett par nivåer" i skillnad mellan Blåvitts försvar och erat? Det skiljer tre mål över 27 matcher, och då ska man som någon redan skrivit tänka på att IFK samtidigt gjort 16 mål mer och således spelat något mer offensivt. Utöver det faktum att vi behövt spela in en helt ny backlinje (tre av fyra positioner med ny spelare) mitt i säsongen.

Citat:
Sedan undrar jag verkligen ärligt, alltså utan sarkasm, vem som är bra i IFK:s anfall förutom Hysen (som är grym), då TO känns lika het som en gråsten och Stiller endast spelar bra när han har Hysen som stöd.

Det räcker väl gott och väl att ha en klasspelare och ett riktigt bra lag i övrigt? När vi saknade Hysén i derbyt klev Selakovic fram. Som du i citaten här nedan påstår så kan vi ju sätta in i princip vem som helst och ändå göra mål.

Citat:
Citat:
Sedan så har jag aldrig sagt att Stiller är dålig, men han har inte gjort något som andra medelmåttiga forwards inte hade gjort. Snacka om att inte kunna ta kritik

Många lustiga påståenden om Stiller, måste jag säga. Att han bara spelar bra när han har Hysén som understöd måste ändå vara det lustigaste. Inte vid ett enda av Stillers mål har Hysén spelat någon framträdande roll som framspelare eller bidragande på annat sätt. Tvärt om har däremot Stiller passat fram till Hyséns mål vid åtminstone två tillfällen.

Ytterst konstiga uttalanden om stillers målförmåga också. Om nu vilka medelmåttiga anfallare som helst kan göra mål vid rätt omständigheter, varför skaffar inte alla bra lag fram en medelmåttig anfallare från Superettan och låter honom ösa in mål? Löjligt att inte se att det är lite mer än medelmåttighet när han är helt outstanding i skytteligan sett till spelade matcher. Av de trettio bästa målgörarna hittills har alla spelat fler matcher än Stillers 12. Bara ytterligare fem spelare på listan har spelat färre än 20 matcher, det är Alvaro Santos (16), Rasmus Elm (19), Henrik Larsson (18), Stefan Ishizaki (19) och Henrik Berggren (14). Jag tycker nog att det pekar på rejäla målgörarinstinkter och -kvaliteter, oavsett om man befinner sig i rätt omgivning eller ej.

/feldgrau
Citera
2009-10-21, 11:11
Medlem
Viking-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Var hittar du "ett par nivåer" i skillnad mellan Blåvitts försvar och erat? Det skiljer tre mål över 27 matcher, och då ska man som någon redan skrivit tänka på att IFK samtidigt gjort 16 mål mer och således spelat något mer offensivt. Utöver det faktum att vi behövt spela in en helt ny backlinje (tre av fyra positioner med ny spelare) mitt i säsongen.

Det räcker väl gott och väl att ha en klasspelare och ett riktigt bra lag i övrigt? När vi saknade Hysén i derbyt klev Selakovic fram. Som du i citaten här nedan påstår så kan vi ju sätta in i princip vem som helst och ändå göra mål.

Många lustiga påståenden om Stiller, måste jag säga. Att han bara spelar bra när han har Hysén som understöd måste ändå vara det lustigaste. Inte vid ett enda av Stillers mål har Hysén spelat någon framträdande roll som framspelare eller bidragande på annat sätt. Tvärt om har däremot Stiller passat fram till Hyséns mål vid åtminstone två tillfällen.

Ytterst konstiga uttalanden om stillers målförmåga också. Om nu vilka medelmåttiga anfallare som helst kan göra mål vid rätt omständigheter, varför skaffar inte alla bra lag fram en medelmåttig anfallare från Superettan och låter honom ösa in mål? Löjligt att inte se att det är lite mer än medelmåttighet när han är helt outstanding i skytteligan sett till spelade matcher. Av de trettio bästa målgörarna hittills har alla spelat fler matcher än Stillers 12. Bara ytterligare fem spelare på listan har spelat färre än 20 matcher, det är Alvaro Santos (16), Rasmus Elm (19), Henrik Larsson (18), Stefan Ishizaki (19) och Henrik Berggren (14). Jag tycker nog att det pekar på rejäla målgörarinstinkter och -kvaliteter, oavsett om man befinner sig i rätt omgivning eller ej.

/feldgrau
Är alla IFK:are lika känsliga? Jag är inte ute efter att kritisera, vilket jag också skrev, utan var nyfiken på era synpunkter ang er anfall. Sedan sa jag inte en medelmåttig anfallare från superettan utan syftade på allsvenskan. IFK har ett väldigt bra mittfält som dessutom lirar bra offensivt vilket underlättar extremt mycket för forwards, om du själv har lirat fotboll på iaf någorlunda hög nivå så borde du veta det. Det är just det med Stiller, han är bra på att vara på rätt plats vid rätt tillfälle, vilket är en viktig egenskap som anfallare, men han skapar inte mycket på egen hand vilket just i min åsikt gör honom till ett typiskt G fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in