2009-10-18, 22:59
Medlem
klybans avatar
Ja publikmässigt vinner ni också, de andra lagen i GBG lockar inte så många.
Men totalt sett så röstar jag ändå på Göteborg bästa fotbolls stad.

Kanske tog i lite väl, i att dra ner Stockholm som fotbolls stad, men anser att GBG ligger lite före totalt sett.
I kortare perspektiv så väger tungt för Stockholm, givetvis.
Citera
2009-10-18, 23:05
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viking-
Nu menade jag inget ont mot Göteborg, men rent resultat och publikmässigt måste väl Stockholm vara odiskutabel ledare? AIK, Hammarby och Djurgården har ju tillsammans under 2000-talet dominerat allsvenskan, 4 SM guld och bäst publiksiffror nästan alla år. Göteborg må ha varit fotbollshuvudstad en gång i tiden, men verkligen inte nu. Jag försöker inte starta en Sthlm vs GBG debatt här, det var bara vad jag ansåg solklart.
Spelar publiken fotboll? Det måste ju vara fruktansvärt opraktiskt, speciellt om dom håller till på läktarna. Är det inte bättre att låta dom på planen sköta den biten?

Men den där biten ändras ju i stort sett varje år. För inte så jättelänge sen så hade gbg 5 lag i allsvenskan, sen hade Djurgården några fina år, efter det så har IFK haft ett par fina år. Innebär en allsvenska utan Djurgården och Hammarby men med 4 lag från gbg (vilket mycket väl kan hända till nästa säsong) fortfarande att sthlm är fotbollshuvudstaden? Det där resonemanget funkar bra om man vill sälja lösnummer, du verkar vara lite för vettig för att sjunka till den nivån.
Citera
2009-10-18, 23:06
Medlem
Casabas avatar
Sjukt förväntansfull inför morgon dagen. Förfesten kunde inte starta bättre då Heif får storstryk av Örgryte och inte minst Santos som ligger bakom samtliga mål, helt jäkla klockrent! Vinst imorgon och ifk kan glömma sitt guld och vi går förbi heif för första gången på länge i årets serie. Dessutom blir det seriös känning på fjärdeplatsen och Europaspel, speciellt eftersom vi har Kalmar kvar. Det ska bli kul minst sagt.

Verkar inte bli överdrivet många ifkare, hade varit trevligt om de lyckades få ihop 3000. Något de inte kommer göra är att slå ifk-MFF 2004 dock, då vi hade 8000 pers på plats inför en guldstrid som såg mörkare ut för MFFs del än vad det gör för ifk nu.

Stäm in

http://www.youtube.com/watch?v=wPThE4tBARQ
Krossa Göteborg - KROSSA GÖTEBORG
Per Edmund Mordt
Senast redigerad av Casaba 2009-10-18 kl. 23:09.
Citera
2009-10-18, 23:08
Medlem
Gullegubbens avatar
Jag vet inte om det är OK att ta upp det idenna tråd eller om jag borde skapa en ny tråd, men jag funderade på kommentaren om lag som inte vill vinna Allsvenskan.

Är det på något vis dåligt för ett lag att vinna Allsvenskan?

Exempelvis genom att spelarna kommer med höga lönekrav, spelare får anbud från större klubbar och att laget får det svårt i Allsvenskan när det även ska spela i Europa nästa år.

Vad här hänt serievinnaren säsongen/säsongerna efter, säg de senaste 10 åren?

Och vad brukar serievinnaren ha för resultat säsongen innan serievinsten?

Jag är för slö att själv utreda saken. Någon kanske redan har funderat på det och tagit reda på fakta.
Citera
2009-10-18, 23:13
Medlem
Fuskare benådas icke, imorgon sätter vi punkt för årets Allsvenska!
Citera
2009-10-18, 23:14
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TazT
Fuskare benådas icke, imorgon sätter vi punkt för årets Allsvenska!

Tack, vi litar på er, MFF!
Citera
2009-10-18, 23:38
Medlem
Jerka^s avatar
Har gjort en liten sammanställning över svenska mästarna på 2000-talet. Placering i år gäller den haltande tabellen som gäller just idag (18 okt). Lite missvisande kanske men jag orkade inte komma på något bättre.

2000
Seriesegrare: Halmstad. Placering 1999: 3. Placering 2001: 7. Placering i år: 13.

2001
Seriesegrare: Hammarby. Placering 2000: 8. Placering 2002: 9. Placering i år: 15.

2002
Seriesegrare: Djurgården. Placering 2001: 2. Placering 2003: 1. Placering i år: 16.

2003
Seriesegrare: Djurgården. Placering 2002: 1. Placering 2004: 4. Placering i år: 16.

2004
Seriesegrare: Malmö. Placering 2003: 3. Placering 2004: 5. Placering i år: 6.

2005
Seriesegrare: Djurgården. Placering 2004: 4. Placering 2006: 6. Placering i år: 16.

2006
Seriesegrare: Elfsborg. Placering 2005: 7. Placering 2007: 4. Placering i år: 3.

2007
Seriesegrare: Göteborg. Placering 2006: 8. Placering 2008: 3. Placering i år: 2.

2008
Seriesegrare: Kalmar. Placering 2007: 2. Placering i år: 4.

Vet inte om det går att dra några direkta slutsatser. Några lag har stuckit upp och sen fallit tillbaka, andra har gjort en stabil insats under flera år och några har haft glansperioder men tappat senare. Jag tror knappast det är en nackdel att vinna Allsvenskan. Snittplacering året före är 4,22 och året efter 4,78, så någon markant försämring kan jag inte se.
Citera
2009-10-18, 23:42
Medlem
Bornets avatar
Om det är något det visar så är det ju att det knappast är en liten elit á la Spanien som turas om att fingra på bucklan. Bra eller anus får var och en för sig själv tycka.
Citera
2009-10-18, 23:52
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jerka^
Har gjort en liten sammanställning över svenska mästarna på 2000-talet. Placering i år gäller den haltande tabellen som gäller just idag (18 okt). Lite missvisande kanske men jag orkade inte komma på något bättre.

2000
Seriesegrare: Halmstad. Placering 1999: 3. Placering 2001: 7. Placering i år: 13.

2001
Seriesegrare: Hammarby. Placering 2000: 8. Placering 2002: 9. Placering i år: 15.

2002
Seriesegrare: Djurgården. Placering 2001: 2. Placering 2003: 1. Placering i år: 16.

2003
Seriesegrare: Djurgården. Placering 2002: 1. Placering 2004: 4. Placering i år: 16.

2004
Seriesegrare: Malmö. Placering 2003: 3. Placering 2004: 5. Placering i år: 6.

2005
Seriesegrare: Djurgården. Placering 2004: 4. Placering 2006: 6. Placering i år: 16.

2006
Seriesegrare: Elfsborg. Placering 2005: 7. Placering 2007: 4. Placering i år: 3.

2007
Seriesegrare: Göteborg. Placering 2006: 8. Placering 2008: 3. Placering i år: 2.

2008
Seriesegrare: Kalmar. Placering 2007: 2. Placering i år: 4.

Vet inte om det går att dra några direkta slutsatser. Några lag har stuckit upp och sen fallit tillbaka, andra har gjort en stabil insats under flera år och några har haft glansperioder men tappat senare. Jag tror knappast det är en nackdel att vinna Allsvenskan. Snittplacering året före är 4,22 och året efter 4,78, så någon markant försämring kan jag inte se.

Tack.

Jag har för mig att jag läste något i Offside för några år sedan som gick ut på att det kostar på att vinna Allsvenskan, bland annat för att det blir krav på att man ska värva för att kunna ta sig frami Europa. Nu har iofs förväntningarna på svenska lag sjunkit rejält på den fronten, och ingen räknar med att svenska lag ska göra något mer än att slå usla lag, samtidigt som alla hoppas på att bli lottad mot något storlag, som man kan få TV-intäkter från.
Citera
2009-10-18, 23:52
Medlem
Casabas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bornet
Om det är något det visar så är det ju att det knappast är en liten elit á la Spanien som turas om att fingra på bucklan. Bra eller anus får var och en för sig själv tycka.
Jo det är ju allmänt känt att i Sverige är det jantelagen som gäller och här delar hela serien på bucklan sett över ett antal år. 7 olika lag på 9 år måste nästan vara något slags rekord, kan inte vara många andra ligor som haft det på det viset. Bra är det för det nationella, höjer publik, intresse osv. men totalt uselt är det internationellt sett, ingen får någon rutin på något sätt, men alla har sig själva att skylla.
Citera
2009-10-19, 00:06
Medlem
Pvt. Jokers avatar
Jösses, håller flytta-stolpe-diskussionen på fortfarande?

Faktum är ju att det är en AIK:are som faktiskt har gett uttryck för en av de vettigaste åsikterna i den här frågan.

Citat:
Ursprungligen postat av Daniel Örlund
Vad ska jag säga, det är upp till han. Vill han flytta på stolparna så... Det är många som gör så, inte bara han. Det är en skitgrej som de borde släppa, om de tycker att det är fusk får de ta det där och då. Domaren såg ju att stolparna var flyttade och i såna fall får han ge gult kort där och då. Han kan inte hålla på i efterhand och kolla i kameror. Det är bara löjligt.

För övrigt lite rart med alla Malmöiter som glatt intygar att de minsann ska göra allt för att skjuta guldet till Solna. Herregud, MFF med sina fina meriter, ni borde väl ha mer stolthet i kroppen än att hålla på och fnaska för gnagarna på det här sättet.

http://ifkgoteborg.blogspot.com/2009/10/love-is-in-air_18.html
Citera
2009-10-19, 00:10
Medlem
gunseng2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Jag vet inte om det är OK att ta upp det idenna tråd eller om jag borde skapa en ny tråd, men jag funderade på kommentaren om lag som inte vill vinna Allsvenskan.

Är det på något vis dåligt för ett lag att vinna Allsvenskan?

Exempelvis genom att spelarna kommer med höga lönekrav, spelare får anbud från större klubbar och att laget får det svårt i Allsvenskan när det även ska spela i Europa nästa år.

När Jerka nu på ett fint sätt presenterade svaren på dom kvantitativa frågorna kan ju jag ta och bita i dom kvalitativa då.

1. Ska vi ta de negativa delarna med att vinna serien efter dina exempel så ja, det kan vara så att spelarna förväntar sig högre lön ju bättre dom presterar. Däremot är ju lönenivåerna i Sverige generellt så pass låga att det inte handlar om några större summor (vill spelarna ha större summor lämnar dom in en transferbegäran och vill bli proffs, men det är en del av punkt 2). Och vi får dessutom tänka på att ju bättre ett lag presterar desto mer publik kommer och desto mer prispengar vinns. Renderar prestationen dessutom i Europaspel så får ju laget ett gäng bonusmatcher där det kan genereras extra publikintäkter, särskilt om man möter något storlag, inkomster kan dessutom komma genom prispengar i Europa som ligger på väldigt hög nivå i jämförelse med Sverige.
Så den fördelen/nackdelen tar definitivt ut sig själv och leder antagligen istället till att klubben tjänar pengar på det hela.

2. Att lagen blir sönderköpta är det centrala problemet med ett lag som presterar bra i Sverige. Särskilt då svenska klubbar är extremt svaga ekonomiskt jämfört med den europeiska konkurrensen och därför inte kan stå emot bud ens från mellanligor som den holländska. Det hela handlar då om att man kan ersätta de spelare som man förlorar, men det är en svår balansgång. Det kan illustreras med att Kalmar är ett av dom bästa exemplen på lag som har ersatt sina förluster bra, trots att Kalmar alltså led av sina förluster iår och varken kunde försvara serietiteln, vinna någon kvalmatch i champions league eller gå till cupfinal (vilket man gjort 2008 och 2007). Trots det så har Kalmar ändå sålt så pass många spelare de senaste säsongarna att man får anses ha klarat omställning bra då man lyckades bärga guldet förra året och var med i toppen i år. Klubbar som inte har klarat omställningen är till exempel Djurgården. Elfsborg undvek att bli sönderköpta efter sin serieseger. Dessutom som nämnt så är det väldigt dyrt att betala ut löner i Sverige, spelarna vet detta och vill därför ut i Europa för att tjäna dom stora pengarna, vilket spär på till problemet med att bli sönderköpt. Spelarna vill lämna.

3. Ytterliggare ett problem med att vinna serien är att vissa lag tenderar att vilja satsa hårt på Champions League och vill etablera sig som ett lag i den absoluta toppen i många år framöver, man sätter alltså för höga mål. Det gör att man köper in nya spelare för dyra priser och höga löner, kan man inte spela i Europa år efter år med den nya, dyra, truppen så har man ett problem. Två talande exempel på lag som satsade sönder sig är AIK och Heif efter Champions League-spelet. Lagen kunde inte fortsätta vara framgångsrika i Europa och fann sig ganska snabbt i stora ekonomiska problem. Djurgården satsade också för hårt.

Men trots allt så finns det knappast något lag som inte vill vinna för att det skulle vara för stora nackdelar. Klubbarna tjänar väldigt mycket pengar och spelarna marknadsför sig själva när dom vinner. Problemet är att man vill satsa på att fortsätta vara stora och systemet vi har idag inte gynnar stora klubbar. Men det är väl som landet i stort, och det är ett samtal för ett annat forum.
Senast redigerad av gunseng2 2009-10-19 kl. 00:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in