2009-08-16, 00:58
Medlem
Strinders avatar
Asså de är helt befängt ni som säger saker som "Det är inte lätt att vara domare", "Du tycker så för att du är en Hammarbyare som skyller ifrån sig för att ni förlora" och folk som försvarar svenska domar kvalitén i huvudtaget.

Att det är inte lätt att vara domare är förvisso sant, men "dåliga domare" är långt ifrån en bra beskrivning på hur värdelösa svenska domare är.. Det finns dåliga domare i t.ex. PL, men skillnaden mellan en dålig domare i PL och en dålig domare i Allsvenskan är att den dålig domare i allsvenskan antagligen är tusen gånger sämre en den dåliga i PL.

Nu kanske PL och Allsvenskan är en dålig jämförelse eftersom PL omsätter mycket mycket mer pengar en vad Allsvenskan gör .

Och att slänga ut argumentet, att Henksh säger så för att han är hammarbyare är också befängt. Domarna är inte bara dåliga mot Hammarby, domaren dömer många fel mot andra lag i Allsvenskan också. De räcker med att kolla på de matcher som har varit för att hitta hur många amatör fel som helst.

De ska också tilläggas att det inte bara är huvuddomarna som är helt åt skogen, ett exempel på en värdelös linjeman var han som stod mot södra på Söderstadion idag. En boll kommer flygandes av en Hammarbyare som har sparkat bort bollen, bollen går solklart genom en elfsborgsspelares ben och en annan Hammarbyare hoppar över bollen. Detta sker fem meter framför linje domaren, och linjedomaren har absolut ingen aning om vad han ska döma utan står å velar jätte länge innan han antagligen chansar på att ingen snuddade bollen. Hans enda uppgift den stunden var att se att bollen inte träffade någon Elfsborg/Hammarby så han kan vinka för inkast till rätt lag, men inte ens en sån simpel uppgift klarade han av.

Och varför skulle han inte kunna få döma Gefle - Bajen, den där skalliga stockholmaren (han med skägget) som även varit medlem i Black Army har fått döma Bajen - Gnaget flera gånger?

Att stänga av en domare alternativt dra av lite pengar på hans lön den månaden tror jag inte skulle vara särskilt effektivt, och jag ser inte alls hur det skulle kunna göra de svenska fotbolls domarna bättre. Det enda jag kan tänka mig resulterar i att en domare blir avstängd eller får avdrag på lönen är att jag som supporter kanske hade funnit lite skadeglädje och tröst i situationen .

Det enda som möjligtvis funkar och gör att domaren skärper sig skulle kunna vara en redig utskällning!

Nu orkar jag inte läsa igenom allt jag skrev så bortse från alla stavfel .
Citera
2009-08-16, 02:05
Medlem
Varför kan man inte bara införa att domaren får 10 sekunder att kolla på storbildsskärmen för att se om det verkligen var straff? Om han då inte tycker det så kör man bara igång igen. För som idag på Söderstadion kan det fan inte hålla på!
Citera
2009-08-16, 02:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strinder
Och varför skulle han inte kunna få döma Gefle - Bajen, den där skalliga stockholmaren (han med skägget) som även varit medlem i Black Army har fått döma Bajen - Gnaget flera gånger?

...

Nu orkar jag inte läsa igenom allt jag skrev så bortse från alla stavfel .

Bortser från stavfelen, men kan du släppa den gamla skrönan om att Stefan Johannesson (som jag antar att du syftar på) har varit med i Black Army, det stämmer inte, punkt.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotbollsbladet/sverige/allsvenskan/article440192.ab

Dock är straffen ett skämt, kan hålla med tidigare skribenter om att det hade varit frispark om situationen hade inträffat vid mittcirkeln, men då snarare för bajen än Elfsborg.
Citera
2009-08-16, 04:24
Medlem
Det daltas för mycket med domarna i Sverige. Tacka vet jag England där en domare kan bli avstängd eller degraderad om han gör bort sig. Vi måste kunna ställa krav på att domarna når upp till en viss nivå. Som det är nu kan dom vara hur kassa som helst utan att det får konsekvenser.
Citera
2009-08-16, 09:24
Medlem
Någon som har någon aning om varför Göteborg - HIF spelas klockan 12.30 idag?
Citera
2009-08-16, 09:28
Moderator
Gromguttens avatar
Sammanfogade tråd med denna.

/Mod
Citera
2009-08-16, 09:31
Medlem
funerals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madchild
Om man jämför med spelarna i Allsvenskan så håller domarna en bra mycket högre nivå. Och man får ju de domare man förtjänar.
Det där var nog det dummaste jag hört. Ungefär som att säga att en mindre bra snickare får spika med krokiga spikar.....eller en dålig slaktare ska ha en slö kniv.
Citera
2009-08-16, 09:38
Medlem
timpakays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mojojojojojo
Varför kan man inte bara införa att domaren får 10 sekunder att kolla på storbildsskärmen för att se om det verkligen var straff? Om han då inte tycker det så kör man bara igång igen. För som idag på Söderstadion kan det fan inte hålla på!
Målkameror också då och stanna klockan när spelet inte är igång? Då kan man lika gärna kolla på hockey. Lite av charmen med fotboll är att slumpen kan avgöra och att det inte alltid är rättvist. Sen håller jag dock med om att standarden på svenska domare är riktigt låg ibland.
Citera
2009-08-16, 09:49
Medlem
LikeAGloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ryssfyran

Förmodligen för att det spelas ett par intressanta Premier league matcher i eftermiddag som Canal + var mer belägna om att visa. Sen gick det ganska vilt till nere i Helsingborg i höstas i samband med detta möte så polisen kan nog ha pushat för att matchen skulle flyttas också
Citera
2009-08-16, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LikeAGlove
Förmodligen för att det spelas ett par intressanta Premier league matcher i eftermiddag som Canal + var mer belägna om att visa. Sen gick det ganska vilt till nere i Helsingborg i höstas i samband med detta möte så polisen kan nog ha pushat för att matchen skulle flyttas också

Tänkte att det kanske hade något med PL att göra. Tack för svaret
Citera
2009-08-16, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ryssfyran

Man har ju talat tidigare om att tidigarelägga matcher för att supportrar/huliganerna inte ska hinna bli fulla och för att locka mer barnfamiljer till matcherna.
Barnfamiljer går inte på match om den spelas senare eftersom Tindra eller Cewin inte får missa sin mattid eller nannastund.
Citera
2009-08-16, 11:10
Medlem
Avdelningen dåliga domare igen!

Vet inte om detta varit upp men noterade ni situationen när Haris fick sitt gula kort.

Haris kommer sent in i en duell. motspelaren får ont i sitt ena ben, Strömbergsson ger elfsborg fördel av boll i nästa läge har bollen kommit ner i Hammarbys backlinje. Då väljer strömbersson att blåsa av för som jag förstår misstänkt huvudskada. Haris får helt riktigt sitt gula kort men han dömer också frispark till Elfborg vilket får en att undra om Strömbergsson har någon koll alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in