Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Detta beror på att Kalmar, Borås och Gävle bara har ETT lag att som yngre boende i staden att supportera. De yngre i Göteborg väljer inte GAIS i samma utsträckning varför det blir något färre i klacken i allmänhet och i bortaklacken i allmänhet, för varje år. Till slut tar det självfallet stopp, men inte än på några år. Det är ett naturligt bortfall.
Nej, jag är inte GAIS:are, men min far är det och har så varit sedan 1956. Då ställer man sig knappast i klacken.
Det förklarar inte varför GAIS var uppe med säkert det femdubbla t.ex. i Superettan och säsongen efter det. Bulken var 16-35 åringar. Jag förstår att många yngre idag väljer IFK med tanke på IFK:s framgångar på plan (och även utanför), men IFK har alltid varit mer eller mindre ett topplag vilket man ju knappast kan säga om GAIS - no offence GAIS:are - så enligt den logiken borde ingen född sent 80-tal eller tidigt 90-tal hålla på GAIS överhuvudtaget, men ändå har dessa personer rest till Råsunda de senaste åren.
Göteborg - en stad med stark fotbollstradition - har väl med omnejd nära 900000 invånare fördelat på 3 klubbar (Häcken, VF, Qviding borträknat), Kalmar och Gävle med omnejd har 1 klubb fördelat på ca 60-70000 invånare. You do the math.
Det finns nog antagligen en enorm mängd passiva GAIS-supportrar i GBG och i exil, det är nog GAIS största problem; folk som säger att de är GAIS men som inte går och ser eländet när det väl vankas...